Увечері 17 вересня у центрі Києва автомобіль "Кадилак" скоїв наїзд на мотоцикліста. Постраждалим виявився Сергій Ларькін (Ларсон). Більше тижня боролися лікарі за його життя, але незабаром від отриманих травм він помер у лікарні.

Винуватиця ДТП — Ірина Скляренко, що перебувала за кермом "Кадилаку" — лікар, керівник клініки "Альтера". Адвокати сім'ї Ларсона вважають, що якби вона, як професійний медик, надала постраждалому першу допомогу на місці події, шанси на порятунок музиканта були б набагато вищими. Однак Скляренко цього не зробила — вона просто сиділа у машині і спостерігала, як збитий мотоцикліст б'ється у конвульсіях на дорозі.

Зараз Скляренко перебуває у розшуку, запобіжний захід суд для неї вже обрав — арешт. При цьому, за словами адвоката Ларсона — Андрія Циганкова, є підстави стверджувати, що справу про загибель музиканта планували зам'яти, завадила цьому тільки публічність загиблого.

В інтерв'ю сайту "24" Андрій Циганков розповів, як чинився тиск на слідство, чому є підстави вважати, що це вже не перше смертельне ДТП, спричинене Скляренко, і чому статус загиблого Ларсона досі залишається невизначеним.

Остання інформація, яка з'являлася в ЗМІ, стосувалася того, що суд дав дозвіл на затримання винуватиці ДТП, в результаті якого загинув Сергій. Щось змінилося з того моменту?

На сьогоднішній день є рішення суду не просто про те, щоб затримати Скляренко і доставити у суд для визначення запобіжного заходу. Вже є рішення суду про те, що у випадку, якщо вона буде знайдена, то, як особа, підозрювана у вчиненні злочину, повинна утримуватися під вартою. Тобто, запобіжний захід у неї — арешт. Їй інкримінують діяння, які кваліфікуються трьома статтями Кримінального кодексу: стаття 286 — порушення правил дорожнього руху, що спричинило смерть людини, 136 — ненадання допомоги особі, яка перебуває у небезпечному для життя стані, і 139 — ненадання допомоги людині медиком.

Відомо, де перебуває Скляренко?

Відомо, що 29 вересня перша дружина Сергія домоглася того, що їй було надано статус потерпілої. Цієї ж ночі пані Скляренко залишила територію України у напрямку Польщі. Ця інформація спочатку була отримана не від слідства, тому я можу про неї сказати.

Розмови про те, що вона не в курсі, просто поїхала відпочивати і не розуміє, що відбувається — недоречні, оскільки її представник був у Шевченківському суді під час обговорення питання про запобіжний захід для його клієнтки. Тому можна говорити про те, що сторона захисту певним чином поінформована про статус Скляренко та про забезпечувальну міру, яка для неї обрана на підставі рішення суду.

До моменту зникнення Скляренко не зв'язувалася з Вами або з родиною Сергія?

Ані до моменту зникнення, ані зараз, ані з родиною, ані з адвокатами, які допомагають встановити істину у цій справі, ані Скляренка, ані її чоловік - Володимир Фрайт, ані хто-небудь з її адвокатів не зв'язувалися.

Ходили чутки, що на правоохоронців чинився тиск, щоб цю справу зам'яти, у тому числі — із застосуванням адмінресурсу. Правду кажуть?

Не можу стверджувати, чи був застосований адмінресурс, — ми цей факт не встановили. Але те, що ця справа спочатку розслідувалася за спеціальною процедурою в інтересах Скляренко, не викликає сумнівів. Це підтверджують факти, які вже ніхто нікуди не сховає.

Про які факти йдеться?

Перший факт. Після аварії Скляренко, точніше, її чоловікові, вдалося забрати "Кадилак", який брав участь у ДТП, ще до моменту проведення трасологічної експертизи. Це ми знаємо з відеозаписів. Якби не ЗМІ, не громадськість, то, думаю, що навряд чи б ми цю машину ще колись побачили. Машину забирав безпосередньо Фрайт, який, як і Скляренко, не є власником цього автомобіля. Власником є інша особа — Ганна Герасимчук, яка на місце ДТП не приїжджала і до слідчих з проханням про те, щоб їй видали її власність на відповідальне зберігання, не зверталася. Не думаю, що у простого громадянина у даній ситуації є можливість отримати автомобіль.

Наступну обставину ми теж не від слідства дізналися. Огляд Ірини Скляренко проходив через шість годин після моменту ДТП. Їй дали можливість заїхати додому, провітритися протягом цього часу і тільки потім пройти огляд.

Є підстави думати, що їй було від чого провітрюватися?

16 вересня у неї був день народження. Є підстави думати, що в ніч з 16 на 17 відбувалися певні святкові події у її житті, які могли супроводжуватися вживанням алкогольних напоїв. Швидше за все, вона отримала рекомендації від когось не виходити після ДТП з машини, щоб не був встановлений факт алкогольного або якогось іншого сп'яніння. Нормальна людина, як мені здається, не може спокійно дивитися з вікна автомобіля на те, як на дорозі лежить мотоцикліст, тіпається в конвульсіях і б'ється шоломом об асфальт, поки йому не починають допомагати перехожі.

Наступна обставина. З 17 по 30 вересня Скляренко не було пред'явлено підозру. Хоча зараз вона пред'явлено за тими матеріалами, які вже тоді були у слідства. Відносно неї не була застосована забезпечувальна міра, хоча б підписка про невиїзд. Крім того, у цей період, коли адвокати Скляренко мали можливість активно спілкуватися зі слідством, ніхто з представників слідчих органів не зв'язався ані з Сергієм, ані з його сім'єю, ані з його адвокатами для того, щоб інформувати, що взагалі йдуть слідчі дії, що можна дати свідчення.

Це був якраз той період, коли Сергій ще міг свідчити?

Так. Швидше за все, розуміючи, що його свідчення будуть не на користь Скляренко, його ніхто не опитував. Попередня група слідчих від справи відсторонена. Ця інформація також відома не від слідства. Однак ми не знаємо про те, що хто-небудь з цієї групи притягнутий до будь-якої відповідальності, або комусь хоча б погрозили пальчиком, що так неправильно робити — людину, яка помирає в лікарні, не допитувати і не інформувати сім'ю про її статус. Я говорив і говорю, що Сергій Ларькін був і залишився "порожнім місцем" у цій справі. У нього не було ані статусу свідка, ані статусу потерпілого. Нічого.

Хто веде слідство зараз?

Міське управління внутрішніх справ у Києві, там є спеціальний відділ дорожньо-транспортних пригод. Це високопрофесійні слідчі, які в змозі розуміти даний вид злочину і займатися його розслідуванням. Дуже шкода, що у цьому випадку частина з них були використані для того, щоб не проявити свою принциповість і знання при розслідуванні цієї ДТП.

Скажу також, що у нас є питання по певних речей, які ми поки не можемо знайти. Від свідків ми знаємо, що на місці збиралися запчастини автомобіля, фіксувалося місце їх розташування, збиралися також запчастини мотоцикла і частини шолома Сергія, але куди все це поділося — ми поки встановити не можемо.

Також ми заявляємо про те, що чиниться тиск на свідків. Свідки готові підтвердити, що після того, як вони приходили в ГУВС, до них приходили представники родини Скляренко-Фрайт і намагалися пояснити їм, що вони (свідки) говорять неправду, і що нібито Сергій в'їхав зі швидкістю 130 кілометрів на годину у машину, яка стояла, і саме він винен у цій пригоді.

Цю інформацію Ви теж не від слідства отримали?

Це я дізнався на ток-шоу, на яке був запрошений, де неповнолітній свідок сказав: "А Ви знаєте, що взагалі йде робота з того боку?". Ситуація така: ніхто не зв'язувався ані з потерпілим, ані з постраждалим, але знайшлися ресурси, щоб чинити тиск на свідків, відвідувати "Ультрамарин" з метою знищення записів камер відеоспостереження, ховати автомобіль у підземному гаражі і робити багато чого іншого.

Все це і дає мені підстави говорити, що в даній ситуації справа готувалося до закриття. Я не знаю, хто порадив Скляренко та її команді не шукати спільної мови з потерпілим. У практиці ведення справ по ДТП я не зустрічав ситуації, коли не вирішення питання з потерпілими було б в інтересах винуватця аварії.

Що зараз відбувається з машиною, за кермом якої перебувала Скляренко?

Я зробив усе можливе, щоб дістатися до неї і оглянути на штрафмайданчику. Мене запевнили, що я буду допущений до автомобіля. Як людину, яка займається ДТП професійно, мене цікавив ряд речей: знаходження або не знаходження у машині аптечки, її стан, фактори, які дають розуміння того, наскільки людина була безтурботна при водінні автомобіля. Ні ми, ні слідчі не можемо потрапити всередину автомобіля.

Як?

Машина просто закрита. Ключі слідчій групі ніхто не передав. Хоча ми знаємо, що машина була привезена не на евакуаторі. Вона була надана тій слідчій групі, яку усунули, з дозволу самої Скляренко, при цьому, вона забрала ключі від машини. Для Скляренко це не штрафмайданчик МВС. Для неї це просто паркінг. Не дуже дорий, до речі. Власник автомобіля теж переховується, наскільки мені відомо.

Є інформація, що раніше Скляренко була винуватицею ще однієї ДТП, де також загинули люди. Це відповідає дійсності?

Така інформація у мене теж була, але, на жаль, я не знайшов ані адреси, ані слідчого органу, який це розслідував. Також була інформація, що у 2005 році Скляренко фігурувала у кримінальній справі, яка перебувала у підслідності СБУ. Але, не маючи можливості надати цю інформацію слідству документально підтвердженою, я звернувся із клопотанням до слідчого, щоб він знайшов її і доклав до справи офіційно. Адвокатура обмежена у пошуках такої інформації. І, враховуючи, як наша справа готували до закриття, думаю, що ці випадки також не особливо доступні.

Я так розумію, Вас дивує поведінка Скляренко та її представників. Чому?

При будь-якій ДТП виникає не стільки кримінальне розслідування, скільки процес медіації між винними і потерпілими. Всі розуміють, що ДТП — це ненавмисний злочин. Це збіг обставин, які призводять, іноді, до летальних наслідків. Ніхто з нас, сідаючи в автомобіль, не може контролювати його на 100%. Те, що відбувається зараз, — дуже нехарактерно. Навіть не знаю, хто міг їм сказати діяти таким чином.

Мені здається, ховатися від відповідальності після скоєння ДТП є сенс тільки тоді, коли приховуєш щось більше, ніж ДТП. Цей тип злочинів, навіть при смерті однієї людини, рідко доходить до реального покарання. Більше того, ми це обговорювали із Сергієм, і якби він був живий, він би ніколи не підтримав питання утримання винуватця ДТП під вартою. Будь-яка дія Скляренко дало б підставу отримати покарання, не пов'язане із позбавленням волі, навіть із урахуванням збігу всіх обставин. Те, що зараз зробила вона та її команда, позбавило її такої можливості. В цьому немає сенсу. Навіть з точки зору захисту. Або це явне нехтування, або з її боку здійснена величезна дурість. І людина повинна розуміти, що це питання все одно доведеться вирішувати - і через 10, і через 15 років. Або вона побігла на все життя.

Якби Сергій відразу ж отримав медичну допомогу на місці аварії, його можна було б врятувати?

У цій країні у байкерів у таких ситуаціях, на жаль, дуже мало шансів. У Сергія вони дійсно були мінімальні. Але, найприкріше, що професійний лікар міг збільшити ці шанси на місці. Все, що потрібно було, - антишокові препарати, у яких розбирається саме лікар. Є підстави вважати, що якби Скляренко скористалася аптечкою, яка була у "Кадилаку", це могло б не допустити настільки значної втрати крові у Сергія на місці події. Так само як допомогло б уникнути інших важких наслідків травм, які стали причиною його смерті.

Швидше за все, ми прийдемо до необхідності проводити психологічну експертизу Скляренко по фотографіях та відеозйомці. Але ті психологи, з якими я спілкувався, кажуть, що вона абсолютно спокійна. Вона абсолютно не думає про покарання, не відчуває шоку. Для неї це мало не буденна ситуація, — так, ніби впав і розбився стакан.

Читайте також: Цой живий, і Ларсон буде жити в наших серцях, – соліст "Мед Хедс" Красноокий