Кому заважає Супрун і для чого її атакувати?

За приблизними оцінками, "кошторис" останніх інформаційних нападів на МОЗ коштував близько 1 мільйона доларів. Очевидно, що нова практика із закупівлі ліків через міжнародні організації заважає представникам фармацевтичного бізнесу, які традиційно наживались на державних тендерах. Йдеться про мільйони доларів "стабільного" прибутку.

За логікою авторів інформаційної атаки, потрібно створити тиск на команду реформаторів у МОЗ, розхитавши ситуацію, аби вони капітулювали, а на місце Супрун призначити лояльного міністра, з яким можна домовитись.

Успіх будь-яких схожих нападів у інформаційному просторі здебільшого зумовлений інтересом зі сторони публіки. Якщо вміло запустити серію замовних публікацій у мережі, то люди самі активно поширять її, а витрати на "вкидання" потрібної інформації будуть значно ощадливішими.

За усіма ознаками, конфлікт між МОЗ та Тодуровим готувався завчасно та прицільно бив по в.о міністру з використанням телеканалів та сайтів (ТРК "Інтер", інтернет-видання "Гордон", "Страна.UA" ), які активно поширюють "зраду".

Підготовка атаки

Щоби критика МОЗу виглядала авторитетною і громадськість легко проковтнула наживку "зради" – джерелом інформатаки автори обрали провідного українського кардіохірурга Бориса Тодурова.

За інформацією Центру контент-аналізу, за місяць до початку дискредитаційної кампанії МОЗу Тодуров понад 30 разів з’являвся у публікаціях, які по суті були рекламою. Отже, до початку конфлікту Тудоров "набрав ваги" і вже міг критикувати МОЗ та навіть міг бути почутим. Час початку конфлікту припадає на 1 січня, коли в інформаційному просторі спостерігається повний штиль.

У Facebook Борис Тодуров заявив на сторінці Уляни Супрун, що МОЗ провалили закупівлю ліків на 360 мільйонів гривень і це коштувало життя більшій кількості жертв, ніж війна на Донбасі.

Ґрунтовну відповідь лікарю міністерство надало на офіційному сайті.

За їхніми даними, вони оголосили 5 із 6-ти необхідних тендерів на рік, але акаунт Тодурова – заблокували. Кардіохірург не заспокоївся і записав відеозвернення до в.о. міністра.

Хронологія нападу

Інформаційна атака складалася з двох етапів.

Перший. За даними Центру контент-аналізу, перша інформаційна атака Тодурова проти МОЗу прийшлася на 1 січня 2017 року із публікації у Facebook. Тоді його заяву побачили понад 100 тисяч користувачів мережі.

Вже 2-го січня телеканал "Інтер" випустив сюжет у денних новинах, що охопив аудиторію у 140 тисяч глядачів. До союзу "Тодуров + Інтер" додалось видання "Гордон", яке стало джерелом ексклюзивних дошкульних коментарів проти Супрун, що також мало охоплення у 100 тисяч.

Інфографіка: Центр контент-аналізу

Паралельно в інтернет-ЗМІ до цькування Міністерства долучаються особи з дуже сумнівною репутацією. На своїх сторінках заяви Тодурова поширюють Тетяна Монтян, Дмитро Гордон, заяву у підтримку Тодурова робить Віктор Медведчук. На думку контент-аналітика Олександра Мариковського, Медведчук зробив лише "ведмежу послугу" та послабив позиції кардіохірурга в очах громадськості.

Аналітик був здивований швидкістю підключення різних ЗМІ до цієї теми. За його словами, він став свідком активної кампанії з боку різних ресурсів, зокрема йдеться про "Страна.ua" та "Інтер". А згадане вже видання "Гордон" виступило в цій інформаційній кампанії одним з найбільших поширювачів критики закупівель. Вони опублікували 13 публікацій по цій темі за кілька перших днів.

Закінчилася ця фаза нападу відеозверненням Тодурова. За ці перші дні кампанію проти МОЗ можна назвати успішною для її авторів. Конфлікт викликав великий резонанс у пресі та у соцмережах.

Друга стадія інформатаки була більш млявою. На цій стадії до цькування МОЗ приєдналися політики, зокрема проросійського спрямування – депутати з "Опозиційного блоку" та інші спікери.

Інфографіка: Центр контент-аналізу

Втім, підняти другу хвилю збурення їм не вдалося, адже на той час у мережу адвокат Євгенія Закревська виклала документи, які підтверджували, що Інститут серця Тодурова також закуповував ліки за завищеними цінами.

Найбільшим сплеском цього періоду можна назвати заклик Вадима Рабіновича до протесту проти МОЗу "у підтримку Тодурова". Цей мітинг дійсно відбувся, але назбирав всього 2 тисячі осіб.

Ознаки планомірного нападу

Перша ознака, який вказує, що кампанія була замовна – це сайти та канали, які умовно називають проросійськими, що належать або фінансуються колишніми регіоналами.

Коли є суспільний резонанс, то будь-які новини досить органічно розповсюджуються найбільшими медіа. Але у разі поширення "зради", антиукраїнських повідомлень зі сторони олігархічних медіа, то цілком очевидно, що це штучна кампанія в чиїхось інтересах,
– заявив Мариковський.

Друга складова, що вказує на штучність атаки – це частота викидів інформації цими джерелами. У цьому випадку – неприродна кількість інформації по цій темі.

Третя – недотримання балансу у подачі. Якщо сайти публікують лише сторону Тодурова та ігнорують точку зору Уляни Супрун, то вже зрозуміло, що інформація є замовною.

Адепти атаки на МОЗ розуміли, що в Україні можна легко зліпити інформаційну кампанію "проти", називаючи це свободою слова, адже проблем у державі, за які її можна і треба критикувати більше, ніж достатньо. Однак довести, що це дійсно спланована інформаційна кампанія дуже складно – що буде доказом?

Важливий аспект також полягає у тому, що через подібні кампанії майбутнім виборцям можна навіювати ідею не тільки про поганого міністра, але й уряду, держави, знецінення ідей реформування країни. Довіра до такої влади з кожним разом буде падати все нижче і нижче, а у такому разі для людей альтернативною силою стають популісти та зрадники.

Наразі зацікавленість конфліктом між МОЗ і Тодуровим – вичерпана. Уляну Супрун підтримав уряд та особисто прем’єр. Але ідея зняти Супрун нікуди не поділася.

Поки громадськість обмірковує конфлікт та його наслідки, Тодуров далі активно відвідує телевізійні шоу, критикуючи МОЗ вже за непогодження відкриття філіалів Інституту серця на Донеччині, що, власне, є нонсенсом та суперечить реформі децентралізації і є відвертим популізмом.