Хоча закиди багатьох українських громадян про те, що вони не помічають ніякого ефекту від дії Зони вільної торгівлі між Україною та ЄС у своєму житті є в цілому симптоматичними, вони є показником реальної проблеми, пов’язаної з євроінтеграцією.

З одного боку, зараз відбувається руйнування первинних наївних уявлень про співпрацю з європейською спільнотою і можливості отримання негайного результату від неї. Це ж можна скидати на незрілість нашого суспільства і на те, що промоція співпраці з ЄС була набагато кращою до запровадження ЗВТ, аніж під час її дії. З іншого, йдеться про реальні пробуксовування реформ господарчого сектору України і всього, що пов’язане із його діяльністю.

Товарообіг не зріс

За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, у першому кварталі 2016 року експорт із нашої держави до ЄС продовжив своє падіння, скоротившись на 2,3%. Тобто, скасування мит на ввезення українських товарів до країн Об’єднаної Європи не дало негайного ефекту: товарообіг між двома сторонами не зріс.

Але тим, хто може зловтішатися цими даними, варто розуміти декілька речей. По-перше, значно сповільнилися темпи падіння українського експорту до ЄС (із 34,4% у січні-квітні минулого року до 2,3% цього). Хоча це здебільшого спричинено загальною стабілізацією економічної ситуації в Україні, "заслуга" умов торговельної угоди з ЄС теж значна. По-друге, український бізнес, чимала частка якого орієнтувалася на Росію, який жив за "джунглівськими законами" вітчизняного ринку, по двох роках політичних потрясінь, девальвації гривні у своїй більшості виявився просто не готовим до виходу на новий ринок ЄС. Який, у свою чергу, складався протягом 50 років, і який є дуже чутливим до нових конкурентів.

Сьогодні ж важко знайти бодай декілька прикладів підприємств в Україні, яким допомогла вийти на ринок ЄС саме угода про ЗВТ. Адже абсолютна більшість тих, хто торгує у країнах Об’єднаної Європи, знайшли своїх партнерів там і перейшли на відповідні вимоги до запровадження особливого економічного режиму.

Читайте також: Як ЄС допоможе невеликому українському бізнесу

Ми вже писали про те, що на початку дії ЗВТ стала очевидною ментальна неготовність багатьох українських бізнесменів, які не розуміють, навіщо їм потрібна співпраця з ЄС, які виявилися неготовими будувати довготривалі плани із розвитку власної справи та грати за правилами чесної конкуренції. Цю тезу частково підтвердила керівник напрямку Міжнародного розвитку бізнесу компанії STRATEGIC, що займається консультуванням підприємців у питаннях розвитку їхньої справи, Інна Сосновська.

З одного боку підприємців лякають високі іноземні стандарти та конкуренція на зарубіжних ринках, з іншого боку, заважає недосконалість законодавчої бази України, яка регулює експортну діяльність (проблеми з поверненням ПДВ, сертифікація, маркування, митні тарифи, тощо) та відсутність підтримки з боку держави,
– пояснила вона.

Перші зрушення

Утім за півроку дії ЗВТ можна говорити і про певні зрушення у сприйнятті українським бізнесом ЄС як торговельного партнера. Керівник західноукраїнського офісу Європейської бізнес асоціації, що створює сприятливі умови для інвестицій, а також надає рекомендації підприємствам, Мар’яна Луцишин зауважила, що останнім часом можна спостерігати підвищення інтересу до роботи на ринку ЄС. Мовляв, змінюється саме емоційне сприйняття такої співпраці. Це відбувається на фоні закриття російського ринку і усвідомлення того, що співпраця із Митним союзом може уповільнити темпи розвитку бізнесу.

Країна змінюється, економіка трансформується, разом з нею і попит, розподіл ринків. Угода про зону вільної торгівлі – це інструмент, яким треба вміло скористатися. Український бізнес може бути конкурентоспроможним, випускати якісні продукти чи надавати послуги високого рівня. Для цього треба докласти зусиль, обрати правильну стратегію для свого бізнесу, раціонально інвестувати кошти, впроваджувати інновації,
– зазначила Мар’яна Луцишин.

Тобто, зараз вже можна говорити про те, що під дією зовнішніх факторів (прийняття нових українських законів, запровадження норм і стандартів ЄС, євроінтеграція владних інституцій) вітчизняний бізнес вимушений ставати цивілізованим. За таких умов підприємці більш прихильно ставляться до можливості працювати у ЄС.

Інна Сосновська розповіла, що для будь-якої компанії, експорт має значно більше переваг, аніж перешкод та труднощів (хоча ніхто не гарантує, що труднощів не буде). На думку експерта, торгівля у ЄС для підприємців цінна тим, що вона свободу дій та створює передумови для підвищення власної конкурентоздатності.

Коли ваш бізнес працює на різних континентах, стає зрозуміло, що стратегію формують не Президент, не податкова, а ви самі. Конкурентоздатність же здобувається перш за все за рахунок створення конкурентоздатного продукту, який має певну цінність для споживача на тому чи іншому ринку,
– резюмувала основні переваги виходу на ринок ЄС Інна Сосновська.

Але незважаючи на ці зрушення, незважаючи на налагодження роботи у рамках Зони вільної торгівлі, на шляху до європейського ринку український бізнес чекають чималі складнощі. Досі у багатьох галузях економічної діяльності невирішеним є питання податкової лібералізації та повернення ПДВ. Досі у нашій країні не створено комфортної логістичної системи для торгівлі.

Які перспективи?

Доктор економічних наук Ростислав Слав’юк вважає, що у питаннях виходу на ринки ЄС український бізнес має дві проблеми, що значно ускладнюють для нього цей процес. По-перше, це високі ризики зустріти корупційні схеми у своїй країні, які стримують розвиток підприємства в основі. По-друге, економіст відзначає, що зараз Україна спроможна заробляти на експорті до ЄС маленькі суми. Адже у нашій державі існує обмаль компаній, що продають товари із високою доданою вартістю. Українська економіка найбільше продає сировину або аграрну продукцію, ціни на які є низькими та нестабільними.

Читайте також: Чи реально збільшити український експорт в ЄС: шанси і перспективи

Відтак серйозних зрушень і динамічного зростання прибутків від Зони вільної торгівлі з Європейським союзом нашій країні очікувати не варто, можливо, у найближчий рік. Малозрозумілою вона зараз є і для більшої частини українських підприємців, які через об’єктивні та суб’єктивні причини зараз не можуть вповні скористатися наданими нею можливостями.

Але її дія є необхідною для якісних перетворень української економіки та бізнесу. Адже ЗВТ вносить цивілізовані правила роботи на ринку. Вона примушує владу до вольових рішень. В інакшому випадку Київ не зрозуміють західні колеги. Та найголовніше те, що ЗВТ створює умови для переходу на український ринок європейських компаній. Вони можуть інвестувати в економіку України. Вони можуть надати нові робочі місця. Вони можуть створити здорове конкурентне середовище, в якому зміцніє український підприємець. Який за таких умов впевненіше дивитиметься на перспективу експорту до ЄС.