З 1 січня 2015 року прямі надходження на ремонт українських доріг скасовані. Якщо раніше усі акцизи з палива та автомобілів йшли виключно на дороги, то тепер вони йдуть у бюджет. А вже звідти фінансується дорожня галузь.

Щороку в Україні треба ремонтувати 5 тисяч км автомобільних шляхів державного значення та 36 тисяч км – місцевого. А на це потрібно 50-60 млрд грн. Про це сайту "24" повідомили в "Укравтодорі".

Навіщо створюють Дорожній фонд

Щоб гроші акцизний збір та мито від нафтопродуктів, палива та автомобілів, плата та штрафи за проїзд великоваговиків тощо ішли на дороги, вирішили створи Дорожній фонд.

Якщо такий "фонд для доріг" створять, то усі надходження йтимуть "чисто" в Дорожній фонд і ділитимуться в пропорції 60 на 40. 60% виділятиметься на ремонт та будівництво доріг державного значення, а 40% – на дороги місцевого значення.

Зараз "Укравтодор" від критичної потреби має лише 28%. І на той же ямковий ремонт може виділити трохи більше 1 мільярда гривень.

Як це буде діяти?

Дорожній фонд, перш за все, фінансовий механізм, а не окрема структура відокремлена від Держагентства.

Його завдання – ефективно спрямовувати гроші для дорожнього господарства. Приміром, щоб акцизний збір та мито від нафтопродуктів, палива та автомобілів, плата та штрафи за проїзд великоваговиків тощо – йшли суто на ремонт та утримання доріг, а не на будь-які державні потреби, як це є нині.

Коли можуть створити Дорожній фонд

Ще в квітні 2015 року законопроекти "за" створення Дорожнього фонду були подані до Верховної Ради. Однак, депутати не проголосували за них. Не набрав голосів законопроект і в березні цього року.

Наразі "Укравтодор" разом з Міністерством інфраструктури готує нові доопрацьовані законопроекти до нового розгляду. За котрі, за словами Володимира Гройсмана, парламент може проголосувати вже у вересні цього року.

Скільки грошей потрібно

Як зазначалося вище, Дорожній фонд – це не окрема фізична структура, а лише фінансовий механізм. Тому затрат на його створення не може бути.

Якщо ж говорити про фінансування, необхідне для відновлення доріг – то ця потреба формується з обсягів дорожніх робіт, які необхідно виконати на автомобільних дорогах.

Дороги стануть якісними після старту Дорожнього фонду?

Прямої відповіді на це питання немає. Усе впирається у фінансування. Із загального бюджету дорожня галузь нині фінансується лише на 15-20%. При створенні Дорожнього фонду, як незмінного механізму фінансування, "Укравтодор" зможе самостійно регулювати ремонтні роботи, а не виконувати лише ті, на які вистачає, виділених державою, коштів.

За що візьмуться у першу чергу

Пріоритет – відновлення доріг державного значення – вони мають найбільшу важливість, як і у державному сполученні, так і в транзитних перевезеннях. Тож мешканцям сіл і містечок доветься почекати...

Що означає децентралізація доріг

Якщо законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування" приймуть – то децентралізація доріг відбудеться. Це означає, що дороги державного значення (з індексом М, Н, Р) залишаться у сфері управління "Укравтодору", а усі місцеві дороги передадуть місцевим органам влади.

Проте, допоки не буде створено Дорожнього фонду, децентралізація доріг не можлива – не визначено джерел фінансування для утримання та ремонту доріг як державного, так і місцевого значення. Саме відсутністю Дорожнього фонду обумовили депутати провалення (не набрав необхідної кількості голосів) попереднього голосування законопроекту про децентралізацію доріг,
– прокоментували в "Укравтодорі".

Як контролюватимуть ремонт доріг, щоб нічого не вкрали

В "Укравтодорі" пояснили, що наразі основне питання – якісне виконання робіт. За словами Олександри Орлової-Кобець, прес-секретаря "Укравтодору", варто згадати й про державну ініціативу, що усі державні закупівлі проводяться у відкритій, доступній усім системі "ProZorro". Також в Україні створено представництво неурядової та неприбуткової міжнародної ініціативи CoST, до якої, 6 листопада 2013 року, офіційно приєднався "Укравтодор". Програма CoST орієнтована на підвищення ефективності та прозорості проектів будівництва.

Тож, чи вирішить питання розбитих українських доріг створення Дорожнього фонду – покаже час. А поки як в анекдоті "в Україні асфальт на дорозі не валяється!"