Об'єднані громади вибирали депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів. Ці вибори — важливі для розвитку місцевого самоврядування. Від успішності новообраних органів місцевої влади значною мірою залежатиме подальша децентралізація і вся реформа місцевого управління.

Політичний аналітик Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва Олексій Сидорчук на круглому столі "Вибори до об'єднаних громад: перспективи та виклики децентралізації в нових умовах" представив результати дослідження, проведеного Фондом, який з'ясовував у всіх зацікавлених сторін: які вже є результати децентралізації? Опитали 50 голів діючих об’єднаних громад, а також працівників районних адміністрацій і регіональних експертів.

Що сприяє об'єднанню громад

Найбільше сприяють фінансові стимули, збільшення власних доходів і державна підтримка. Інший стимул – самостійність у прийнятті рішень. Це найбільше спонукає учасників громад до об'єднання.

На сьогодні 66 громад провели у себе вибори, обрали в свої органи тих, кого хотіли, відзначив начальник відділу адміністративно-територіального устрою департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Мінрегіонбуду Микола Рубчак. Стримуючим фактором, на думку посадовця, є позиція ЦВК, яка не бачить підстав для оголошення виборів в громадах, які пооб'єднувалися довкола міст обласного значення.

Про великі міста в контексті децентралізації читайте детально: Укрупнення чи подрібнення: чим загрожує децентралізація великим містам

Перешкоди об'єднання

Основним фактором опитані назвали спротив зацікавлених сторін: найчастіше це сільські та селищні голови, які не бажають іти на вибори і втрачати свої посади. Експерти говорили про спротив районної влади – і рад, і держадміністрацій, які також побоюються втратити фінансування чи позбутись посад, коли процес об'єднання буде завершений. Більш вираженого характеру цей спротив набуває, якщо районну владу очолюють опозиційні сили.

Наступна перешкода – небажання окремих громад, що вже отримали додаткові доходи від децентралізації, далі об’єднуватися. Також перешкодою для об'єднання називали брак певних законодавчих актів, зокрема – законів про дооб'єднання, і про зміну меж районів (законопроект №4676).

Але те, що уже утворилися майже 350 об'єднаних громад, свідчить про те, що нормативна база достатня для того, щоб їх утворити і працювати. Досвід 159-ти це підтвердив,
– прокоментував директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук.

Окремі РДА звернули увагу на таку загрозу: деякі бідні громади , що не об'єдналися, стають "чорними плямами", депресивними в соціально-економічному сенсі, і районна влада не може їх підтримувати фінансово з районного бюджету.

Що отримали об’єднані громади

Найголовніші здобутки – додатковий фінансовий ресурс, здатність вирішувати проблеми, які накопичувались роками, і на які не вистачало коштів. При цьому найбільше витрачаються на ремонти доріг, ремонт і реконструкцію комунальних закладів та на заходи з енергозбереження.

Експерти відзначають, що об’єднані громади кошти використовують досить ефективно, але їхні проекти переважно короткострокові. Бракує розвиткових проектів, які б збільшували доходи громади в майбутньому,
– уточнив Сидорчук.

Причини відсутності довгострокових проектів – брак досвіду посадовців ОТГ, обмежений час, наданий для реалізації, а також бажання посадовців "залатати діри", показавши населенню конкретні результати і вигоди, що можна отримати від об'єднання. Однак експерти застерігають, що в подальшому брак довгострокових розвиткових проектів "вдарить" по самих об’єднаних громадах – вони не зможуть залучати якісь додаткові кошти, які могла б дати реалізація таких проектів.

Нові повноваження об’єднаних громад

Найбільше нових повноважень – у освіті. Трохи більше ніж на половину зросли повноваження у сфері адмінпослуг і охорони здоров'я. Дещо менше – повноваження із соціального захисту, зовсім мало – з архітектурно-будівельного контролю. Чого найбільше бракує керівництву новостворених громад – так це права розпоряджатися землями за межами населених пунктів.

Перешкодами, що заважають освоїти нові повноваження назвали брак кваліфікованих кадрів і недостатньо врегульований законодавчо сам процес передачі повноважень.

Прикладів співробітництва громад наразі доволі мало. Найперше – через брак інформації і неготовність самих громад співпрацювати. Втім, такі аргументи Анатолій Ткачук назвав досить сумнівними, адже "Гугл знає все". Тому причина – у ліні.

Загалом переважна більшість громадян поки що не бачать змін у власній якості життя завдяки децентралізації. Серед тих жителів ОТГ, хто ці зміни відчуває – більше позитивних, ніж негативних,
— підсумував Сидорчук.

А Ткачук уточнив: у відповідях на питання "що погіршилось?" ніхто не назвав нові повноваження місцевого самоврядування. Тому фактично маємо значно кращий результат, ніж випливає з простої арифметики, зауважив експерт.

Рекомендації центральній владі щодо процесу децентралізації

Ухвалити закони про дооб'єднання і зміни меж районів та про розпорядження землями за межами населених пунктів, законодавчо врегулювати процес передачі повноважень від РДА до об’єднаних громад, відновити державний контроль за рішеннями територіальних громад. А також встановити чіткі терміни виконання етапів реформи, аж до завершення процесу добровільного об'єднання, і переведення процесу об'єднання до обов’язкового характеру під конкретний часовий термін.

Народний депутат Олена Бойко розповіла про законопроекти, над якими працює Рада, і які покликані лібералізувати процес децентралізації та підтримати новостворені об’єднані громади: 4772 і 4773 – про доєднання до вже створених громад тих, які не змогли об’єднатись раніше. Розроблено ще кілька законопроектів: щодо підтримки інститут старост та щодо фінансування перших виборів за рахунок субвенцій від держави. Також вже підготували новий проект закону про вирішення проблем громад, що об'єдналися в межах різних районів.

Ми розширюємо можливості добровільного об'єднання громад, уточнюємо повноваження громад та представницьких інститутів цих громад, і підтримуємо вже створені громади, які мають певні проблеми або особливості цього створення,
— відзначила нардеп.

Бойко пообіцяла, що ВР надалі підтримуватиме об'єднання громад, і попросила "не опускати руки".

У підсумку – децентралізація триває, громади об’єднуються і починають працювати. Хтось більш успішно, хтось – менш. Але ні кошти, ні чітко прописані закони не є головним фактором реформи. Час – найважливіший ресурс, який не можна компенсувати ніяким іншим, кажуть експерти. І оскільки Україна саме час втратила, затягнувши з реформою місцевого самоврядування, тепер нам складно наздогнати цивілізований світ.

Читайте також: Тепер заживемо: Рада підтримала нову мінімальну зарплату