Після офіційної заборони азартних ігор в Україні для бажаючих "полоскотати" нерви залишилася лише одна легальна можливість зробити це – пограти з державою в лотерею в надії на швидкий і, бажано, великий виграш. Але, купуючи лотерейний білет, мало хто з українців замислюється про те, якими є справжні обсяги лотерей і чиї фінансові інтереси зосереджені на яскравому шматочку картону.

За даними Міністерства фінансів за 2013 рік загальний оборот лотерейного бізнесу склав 9,096 мільярдів гривень, з них в призовий фонд пішло 7,319 мільярдів, операторам залишилося 1,429 мільярдів, а податків було сплачено 321 мільйон гривень. У 2014 році оператори задекларували сумарний дохід в розмірі 12,4 мільярдів гривень, сплативши до бюджету 324,7 мільйона.

Ринок державних лотерей в Україні ніколи не відрізнявся прозорістю. Хоча, говорити про те, що лотереї є державними можна лише з великою натяжкою – держава лише видає ліцензії та контролює діяльність операторів. Ще в 90-х роках було видано чотири ліцензії, але активна діяльність здійснювалася трьома операторами: ТОВ "М.С.Л.", ПрАТ "Патріот" і "Українська національна лотерея" (УНЛ). Четверта ліцензія належить державному "Ощадбанку", який так нею і не скористався. Хоча, ще в минулому році на ринку циркулювали активні чутки про наміри оточення колишнього прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка скористатися цією можливістю і переформатувати ринок під себе. Однак, їх зусилля просунути у Верховній Раді України законопроект №1570 "Про лотереї в Україні", який передбачає державну монополію на лотереї під управлінням "потрібного" оператора, не увінчалися успіхом. Наміри розбилися об риф категоричності висновку комітету ВРУ з питань боротьби з корупцією: "не відповідає вимогам антикорупційного законодавства".

"Чорний день" для операторів державних лотерей настав у вересні 2015 року. Принаймні – для двох із них. 16 вересня 2015 року своїм указом президент України ввів в дію санкції стосовно компаній з російським капіталом. У список були включені найбільші оператори лотерей – ПрАТ "Патріот", в якому побачили слід російського бізнесмена Олега Бойка, і ТОВ "М.С.Л.", яку пов'язували з "Альфа-груп" російського олігарха Михайла Фрідмана. До обох операторів були застосовані такі дії, як блокування активів, заборону на виведення капіталів з України, припинення виконання фінансових і економічних зобов'язань, заборона працювати з міжнародними платіжними системами, ввезення і вивезення валютних цінностей та обмеження з видачі готівки за платіжними картками. Дані дії тут же позначилися на фінансових результатах від діяльності лотерей – згідно з даними Міністерства фінансів України за 11 місяців 2015 року надходження до бюджету України від проведення лотерей склало всього близько 26,5 мільйона гривень.

На ринку залишився один оператор – "Українська національна лотерея" (УНЛ), заснована, згідно з реєстром, жителем американського штату Флорида Вільямом Френсісом Флінном і є єдиною компанією зі 100% іноземним капіталом.

За свою історію компанія УНЛ змінила безліч власників. Неодноразово в пресі звучали припущення про причетність до її діяльності великих українських чиновників і політиків. Розмови ці оновилися після того, як компанія з аутсайдера, який контролює 5% ринку, перетворилася на монополіста.

В кінці серпня 2016 роки ринок лотерей знову опинився в центрі уваги експертів. ПрАТ "Патріот", оператор лотерей щодо якої були застосовані санкції, заявив про зміну власника. Новим власником став український банкір і фінансист Олександр Морозов. Раніше А. Морозов працював на керівних постах в банківській сфері, в тому числі головою правління "Укргазбанк" і головою правління ПАТ "Ощадбанк".

Однією з перших ініціатив А. Морозова стало розширення соціальних функцій лотерей. ПрАТ "Патріот" подало і Міністерство фінансів внесло Умови проведення "Першої Благодійної лотереї" до Єдиного реєстру державних лотерей в Україні. Метою лотереї є залучення коштів для реалізації актуальних соціальних проектів. В першу чергу мова йде про допомогу ветеранам АТО, їх сім'ям і постраждалим від військових дій, а також – дітям, які потребують спеціалізованої медичної допомоги.

Поява нового гравця, який володіє необхідним досвідом, знаннями і політичною вагою (в 2002-2005 роках народний депутат Верховної ради України IV скликання, був обраний від Блоку Віктора Ющенка "Наша Україна", голова підкомітету з питань небанківських фінансових інститутів Комітету Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності) змусить ринок реагувати. Не можуть залишити без уваги цей факт і державні контролюючі органи. Угода про придбання ПрАТ "Патріот", схвалена Антимонопольним комітетом України, свідчить про неправомірність подальшого перебування оператора в списку санкцій, так як його власником став громадянин України.

Потрібно визнати, що приклад ПрАТ "Патріот" свідчить про те, що санкції можуть служити не тільки політичним, а й економічним інструментом в руках держави. Російські власники починають позбуватися від своїх активів в Україні, зіткнувшись з обставинами непереборної сили, що заважає розвитку бізнесу. Наскільки ефективною буде діяльність нових, українських власників – покаже час. Залишається сподіватися на те, що за намірами держави захистити свої інтереси і ринки не ховаються наміри інших гравців, які намагаються ці ринки монополізувати.