Скандал зі Шполянським заводом

У березні цього року ми розповідали про Шполянський завод запасних частин. Він прославився на всю Україну тим, що вже під час проведення АТО виробляв і постачав у Росію деталі подвійного призначення. Ті самі, які ворог використовує на зенітно-ракетних комплексах "Бук".

Після розголосу у ЗМІ та втручання СБУ підприємство майже повністю припинило виробництво. Та на цьому історія не закінчилась.

Волонтери спробували відремонтувати на заводі БТР

2-го травня волонтери разом із місцевими активістами підігнали до Шполянського заводу зламаний БТР. Розповідають — усі деталі для ремонту знайшли. Відшукали й тих, хто безкоштовно це зробить. Проте керівництво заводу відмовилося ремонтувати БТР для українських військових.

Керівництво заводу сказало, що ніяку військову техніку ремонтувати не буде,
— розповідають волонтери Олександр Бондаренко та Ігор Педоренко.

За словами волонтерів, БТР належить 92-ій бригаді. Якщо б завод погодився допомогти, активісти підігнали б сюди ще з півсотні несправних машин.

"Так, ми дійсно дали волонтерам БТР на ремонт. Ми уклали з волонтерами договір. З вищим штабом маємо відповідний дозвіл", — зазначив начальник штабу 92-ї бригади Богдан з позивним "Ріор".

Завод повернули Україні

Колишній гендиректор підприємства Михайло Шандрук, який і допоміг зустрітися з волонтерами, каже, що завод має всі можливості ремонтувати військову техніку. Для цього тут навіть є спеціальний цех.

"Якби завод взяв замовлення на ремонт БТРів, можна було б забезпечити роботою 300 працівників", — говорить екс-гендиректор Шполянського заводу запасних частин Михайло Шандрук.

Зараз завод загруз у судових тяганинах. 30 квітня суд вивів майновий комплекс заводу із незаконної власності російської компанії і передав його Україні. Втім, законної сили рішення досі не набрало. Потерпає підприємство і через відсутність замовлень.

"Поки апеляційний суд не розгляне справу, рішення першої інстанції не вступить у силу", — каже юрист, представник ТОВ "ШЗЗЧ - Метровагонмаш" Олександра Журко.

Незаконні махінації керівництва

А поки суди вирішують, що робити з заводом, керівництво підприємства спіймали на спробі вивезти обладнання під виглядом металобрухту.

13 травня ми отримали сигнал, що з заводу вивозять якийсь вантаж. Вирішили перевірити,
— сказав екс-заступник керівника планового економічного відділу ШЗЗЧ Вадим Андрущенко.

Як з'ясувалося, з заводу намагалися вивезти 8 тонн порізаних кран-балок. Належних документів на цей вантаж у водія не було. Не надало усіх паперів і керівництво заводу. Тож вантажівку спершу відправили на штрафмайданчик. Минуло 9 днів і брухт повернули на територію заводу.

Судові тяганини

У ще одній судовій справі фігурують колишні працівники заводу, які буцімто намагаються втручатися у роботу підприємства і заважають його діяльності. Люди ж кажуть, що просто стежать, аби завод банально не розікрали.

"Позивні вимоги полягають у тому, щоб сторонні люди не заважали керівництву користуватися майном", — зазначила Олександра Журко.

Наступного дня нам таки вдалося зустрітись з керівництвом заводу. За словами чинного керівництва, обладнання списане і не придатне для роботи.

У цеху для ремонту БТРів влаштували склад зерна

Документи, або їхні копії, наша знімальна група від пана Долгова так і не отримала. Але яким було наше здивування, коли керівники заводу відчинили двері спеццеху. Всередині ми побачили лише згорілу гуму й залишки кукурудзи.

Як можна зберігати кукурудзу у цеху, призначеному для ремонту військової техніки, розповів екс-гендиректор заводу Михайло Шандрук. Виявилося, саме при ньому тут облаштували зерносховище.

Чому волонтерам відмовили

А от чому волонтерам відмовили у ремонті БТРа, керівництво пояснює просто. Жодного документа на машину або бодай посвідчень волонтери не надали. Ще один нюанс — Шполянський завод не має ліцензії на деталі для військової техніки і не має права ремонтувати БТРи.

"Якби у заводу були дозволи, ліцензія і налагоджений процес, ми би ремонтували техніку з АТО", — сказав в.о. директора Шполянського заводу запасних частин Віктор Ворона.

Між колишнім і теперішнім керівництвом заводу конфлікт у розпалі. Тривають суди. І найбільше потерпають звичайні працівники. Завод не отримує замовлень, люди без роботи і зарплати. Зараз у штаті заводу залишилося лише 14 осіб: керівники, охорона та кілька майстрів, які пішли служити в АТО.