Проблеми у Красноармійську та Маріуполі

— Організаційні проблеми мають місце в багатьох регіонах, але загальний рівень проведення прийнятний. Головні труднощі пов’язані з бюлетенями — не на всіх дільницях вони є. Є проблеми із роботою комісій на ранкових засіданнях — не завжди допускали спостерігачів.

На вибори в Маріуполі та Красноармійську вплинуло питання політичної волі. Організаційні питання були лише інструментом для того, аби не допустити проведення голосування там.

— Наприклад, говорять, що бюлетені не має права друкувати приватна фізична особа. Саме через це заблокували роботу дільниць у Красноармійську та Маріуполі. Але в Миколаєві така ж ситуація не стала перепоною. Маємо подвійний підхід до голосування.

— У Маріуполі комісія часто порушувала строки виконання більшості операцій, всіляко відкладала друк бюлетенів. Потім вказала на цю обставину: мовляв, бюлетені друкує не те підприємство. Сьогодні вночі Центральна виборча комісія дозволила використовувати ці документи.

Але вранці Територіальна виборча комісія знайшла розпаковану пачку із бюлетенями. Тоді вони відмовилися просто їх забирати. Не думаю, що це технічні труднощі.

— За цю ситуацію є ціле коло відповідальних осіб: партії, що брали участь у виборах, Військово-цивільні адміністрації, комісія з народних депутатів. Натомість виборців сьогодні позбавлено місцевого самоврядування, що є порушенням міжнародних вимог.

— Законодавством ця ситуація не передбачена. Тобто, провести повторні вибори практично неможливо. Внесення швидких змін до відповідних норм — фактично не є реалістичним. Підготовка до проведення виборів за короткий строк також неможлива.

Слабкості виборочого законодавства

— Виявилося, що зірвати вибори на організаційному рівні можливо. Це слабкості законодавства. Його треба змінювати для майбутніх виборів.

Фактично, ми нічим не намагаємося злякати організаторів підкупу. Зараз фіксувалися подібні випадки, відкривалися кримінальні провадження. Але чи будуть вони доведені до кінця?

— Важливо, аби всі ці факти мали максимальний розголос, аби їх неможливо було замовчати. Це потрібно для того, щоб на етапі досудового слідства та судового розгляду неможливо було уникнути бездіяльності.

За цими виборами зовсім не притягають до відповідальності виборців, які зголошуються бути підкупленими. Складність у тому, що того, хто бере гроші, лякають відповідальністю. Тому дізнатися про ці випадки майже неможливо.

— Явище журналістів-тітушок є дуже шкідливим для професійних журналістів. Щодо виборів, це явище треба розглядати у декількох площинах. Якщо ці люди не мають легітимного посвідчення журналіста, то їх треба просто затримувати для отримання пояснень. Якщо вони чинять фізичну протидії виборчому процесу, то такі особи мають відповідати перед законом як громадяни.

Порушення "Дня тиші"

Аби "День тиші" працював, треба або вводити ефективні санкції за порушення його умов, або відмовлятися від нього як такого.

— Скасування "Дня тиші" поставить партії в рівні умови. Адже є добросовісні кандидати, які відмовляються від агітації у цей час. А є ті, які порушують закон без жодного страху, що вони будуть за це покарані.

— Якщо ж уводити санкції за порушення заборони агітації, то це має бути відповідальність не лише того, хто замовляє рекламу, але й того, хто її розміщує.