- Пане Андрію, набула чинності парламентська постанова про призначення місцевих виборів в Україні на 31 жовтня. Згідно із документом, ЦВК має організувати підготовку до передвиборчої гонки, а також і до самого голосування. Скільки грошей знадобиться для проведення виборів 31 жовтня?

- Знаєте, коли в суботу приймався вцілому закон про місцеві вибори, то була внесена поправка одного з народних депутатів України, за якою були збільшені мінімальна і максимальна кількАсть членів дільничих виборчих комісій в усіх без винятку, дільницях - малих, середніх і великих. Тобто, якщо раніше, умовно кажучи, на малій дільниці мінімальна кількість членів ДВК була 8 осіб, зараз вона становить 10 осіб і, відповідно, збільшилася кількість членів на всіх, без винятку, дільничих виборчих комісіях.

Якщо я попередньо говорив, що таких витрат ми очікуємо від 1 млрд. 100 млн. гривень приблизно, то на сьогоднішній день ця сума зросте значно більше і ця сума буде зростати буквально на сотні мільйонів гривень. Наскільки обдумане було рішення Верховної Ради з цього приводу - це інше питання. Я думаю, що тут варто було б, принаймні, отримати фінансово-економічне обґрунтування від Кабінету Міністрів України, від Міністерства фінансів України, а потім приймати відповідну поправку.

Але, що вже зроблено - те зроблено. І ми, зі свого боку, від Верховної Ради України вимагати по максимуму для забезпечення всіх видатків на проведення виборів. Щоб не сталося так, що деякі члени виборчих комісій не отримають заробітну плату.

- Якщо порівнювати із попередніми виборами, це буде менша чи більша сума?

- Безумовно, буде більша. В силу багатьох причин. Перша причина - збільшується кліькість членів виборчої комісії. Друга причина - значно збільшено мінімальний розмір заробітної плати взагалі по країні. А ви знаєте, що від мінімального розміру заробітної плати змінюється, відповідно, і заробітна плата членів виборчої комісії. Від цього все танцює. Годі очікувати того, що вибори будуть дешевшати з кожним роком - вони будуть лише дорожчати. І це об'єктивна причина.

Моя особиста думка така, що в період, коли вцілому уряд зараз прагне до зменшення дефіциту державного бюджету України, коли будь-які видатки держави зараз на рахунку, тобто, за всім треба слідкувати, за економією в державі, то це занадто велика розкіш держави збільшувати видатки для проведення виборів. Тим більше у такий спосіб, в який вони це зробили, тобто, шляхом збільшення кількості членів дільничних виборчих комісій.

- В якому стані списки виборців? Коли розпочнеться їхня актуалізація?

- Згідно закону про державний реєстр виборців, щоквартально проходить періодичне, так зване, оновлення бази даних реєстру виборців. Всі причетні до цього органи подають відповідні документи - подання до органів ведення реєстру на місцях. Ці органи реєстру на місцях опрацьовують відповідні матеріали і, якщо мова йде про зміну виборчої адреси, то таке остаточне рішення приймає Центральна виборча комісія. І таке ж саме рішення приймає Центральна виборча комісія, наприклад, якщо в країні знаходяться, так звані, двійники, тобто, одна й та сама людина під тим же ім'ям, прізвищем, по-батькові, місцем народження, датою народження і так далі.

Тобто робота йде постійно, вона вдосконалюється. Я думаю, що поки що ми працюємо над цим державним реєстром виборців. Він не є ідеальним, але шлях, так би мовити, ідеальності немає меж. Я досить, повірте, критично і об'єктивно ставлюся до державного реєстру виборців. Розумію, що він в багатьох місцях, можливо, є недосконалий, але, разом з тим, говорити про якийсь альтернативний спосіб, я думаю, було б недоречно.

- Зважаючи на новий закон про місцеві вибори, ухвалений парламентом нещодавно, які можуть виникнути проблеми при підготовці до виборчого процесу?

- Цей закон поки що, з об'єктивних причин, перебуває у Верховній Раді на підписанні у Голови Верховної Ради України із метою подальшого направлення до Президента України.

Ви знаєте, що за всі роки, коли я працюю тут у Центральній виборчій комісії, а це вже понад 6 років - 6 з половиною, я вперше стикаюся з настільки неякісним законодавчим актом, який би регулював проведення місцевих виборів. Мова не йде про політичні моменти цього закону, тобто, вид виборчої системи - це, виключно, прерогатива законодавців. Зрештою, йому приймати рішення, йому видніше. Нам, Центральній виборчій комісії, завдання - виконувити цей закон.

Мова йде про інші аспекти. Мова йде про те, що сама процедура цього закону є взаємосуперечлива. Взаємосуперечлива є процедура формування округів, формування комісій, як таких, обрання депутатів у так званих одномандатних виборчих округах до районної і обласної ради і т.д. Тому, насправді, проблем з цим законом є досить багато і я таки сподіваюся, що Верховна Рада України, якщо не шляхом прийняття закону чи врахування пропозицій Президента до закону, якщо такі пропозиції Президента будуть, хоча б шляхом внесення змін до цього закону усуне суперечності в цьому законі з тим, щоби правозастосовці, в першу чергу територіальні виборчі комісії, могли ефективно застосувати цей закон. І щоб, зрештою, виборчий процес, як такий, не був зірваний.

Знаєте, є досить істотні зауваження в частині, можливо, невиправданого надання додаткових повноважень Центральній виборчій комісії.

Про що я говорю? Я говорю про те, що окремі територіальні виборчі комісії не завжди своєчасно приймають ті рішення, які від них вимагає закон про місцеві вибори. Тобто, в певних випадках допускається бездіяльність. І цим новим законом Центральна виборча комісія наділена додатковими повноваженнями. Скажімо, замість тієї чи іншої територіальної виборчої комісії вчиняти певні дії або приймати певні рішення. Як на мене, це не зовсім правильний підхід. Чому? Тому що є різні місцеві ради, різні місцеві голови, одні знаходяться на відстані 30-40 кілометрів від Києва, інші знаходяться на відстані 80 кілометрів від Києва. Ви розумієте, що тут є певні об'єктивні причини і як для доведення інформації до Центральної виборчої комісії, так і доведення рішення самої Центральної виборчої комісії до виконання.

Тим більше, коли мова йде не про 10-15 днів до голосування, в коли мова йде за день до дня голосування, за кілька годин до початку голосування. Це досить серйозні моменти. Тому в тих випадках, я гадаю, більш ефективний спосіб захисту виборчих прав громадян був би саме судовий захист, тобто звернення безпосередньо до суду за місцем знаходження територіальної виборчої комісії. Простіше кажучи, звернення до відповідного районного суду.

- Чи очікуєте Ви скарг та судових оскаржень результатів голосування?

- В законі про місцеві вибори є достатньо неузгодженостей і шляхом формування складу виборчих комісій, і шляхом формування округів.

Наприклад, якщо формування округів відбудеться на підставі однієї норми закону, а на підставі іншої норми закону мав би бути інший спосіб формування округів. А це насправді так, тому що закон суперечливий в собі, - то у разі проведення виборів визнання переможцем одного із кандидатів, інший його опонент, я думаю, неодмінно скористається такою неузгодженністю закону для того, щоб оскаржити результати виборів, в тому числі, на основі того, що виборчі округи, на його думку, наприклад, мали би бути сформован іншим чином, або виборчі комісії мали би бути сформовані іншим чином, або кількість депутатів мала би бути ще інша.

Тому, я думаю, тут, на жаль, є дуже багато недоречностей, які, на жаль, можуть впливати саме в день голосування на його підсумки. Тому треба звести такі можливості до мінімуму з тим, щоби все ж таки, змінити закон про місцеві вибори в кращу сторону і усунути ті неузгодженості які в цьому законі безперечно є.

- Якщо закон такий недосконалий, то, можливо, варто було б проводити вибори 31 жовтня за старим законодавством?


- Знаєте, можливо, я скажу дещо революційну річ, але щоб приймати от саме у такому вигляді і такий закон, то, можливо, краще було б залишити той недолугий закон - чинний закон, який ми маємо сьогодні. Принаймні там проблем набагато менше, ніж в цьому законі. Для мене, як для організатора виборів, все одно, яка буде виборча система застосована на місцевих виборах - пропорційна, мажоритарна, мажоритарно-пропорційна - це воля законодавців. Але процедура має бути виписана бездоганно.

- Чи змінюватиметься, на Вашу думку, склад Центрвиборчкому до виборів 31 жовтня?

- На мою думку, немає підстав для того, аби говорити, що в Центральній виборчій комісії найближчим часом можуть бути будь-які кадрові зміни - зміни у складі Центральної виборчої комісії, як органа. Наскільки мені відомо, всі члени Центральної виборчої комісії живі-здорові, працюють. Частина перебуває у відпустці, хтось у відрядженні, але всі перебувають на своїх робочих місцях, займаються тими обов'язками, які на них поклав закон. Тому, я гадаю, що Центральна виборча комісія у своєму складі здатна і організувати і здійснити контроль за проведенням цих місцевих виборів.

- Який на сьогодні розподіл сил в Комісії?

- Знаєте, розподіл сил - це досить така суб'єктивна річ і, на думку одного, він може бути такий, на думку іншого, він може бути дещо інший. У нас є 15 членів комісії і всі рішення будуть прийматься не менше як 8 голосами членів комісії. Як показує практика, понад 90% рішень Центральна виборча комісія приймає одноголосно.

Ольга Кучер, Телеканал новин "24"