До вашої уваги переклад статті Джулії Девіс на сайті examiner.com "Топ-10 російської брехні про збитий малайзійський літак".

Трагічне падіння малайзійського пасажирського літака примусило старанну путінську пропагандистську машину працювати на підвищених обертах, в кінцевому рахунку змушуючи її виходити з ладу. Свідчення чітко вказують на терористів, чиї лідери є громадянами Росії, діючими та колишніми членами російських збройних сил та ФСБ.

В минулому їхня присутність на передовій разом з терористами в Україні була перевагою для російських ЗМІ. Вони були, як правило, перші на місці подій, знімаючи кадри, які показували на російських телеканалах в стислі строки. Ця унікальна можливість миттєвого доступу, зрештою, зіграла злий жарт 17 липня 2014 р. російські медіа та терористів зловили на гарячому, коли вони перекручували факти, а то й просто цілковито фабрикували докази, аби підмінити свої попередні здогадки.

LifeNews presents contradictory stories about Malaysia flight

Російські ЗМІ про збитий терористами малайзійський літак from ross bross on Vimeo.

У цій статті зібрана найбільш обурлива брехня стосовно збитого малайзійського авіалайнера.


"Не літайте в нашому небі"

Малайзійський авіалайнер був збитий приблизно о 17.30 (за Москвою). Хвиля висвітлення почалась з розміщення на сторінці в соцмережі російського терориста Гіркіна (також відомого під псевдонімом “Стрєлков”) в 17:50. Головні російські медіа регулярно використовують пости із цієї сторінки як першоджерело для своїх сюжетів. У своєму коментарі Гіркін вихвалявся, що терористи збили ще один український літак, вказуючи, що, в цей момент Гіркін був переконаний, що це був український АН-26, підбитий в районі Тореза.

Гіркін вихвалявся, пишучи "Ми вас попереджали — не літайте в нашому небі" і доповнив свій коментар двома відео, які ілюструють наслідки падіння. Схожий допис був також розміщений одним із поплічників Гіркіна, Павлом Губарєвим (також відомим, як неонацистський Дід Мороз). Після детальнішого огляду, який засвідчив, що терористи насправді збили цивільний лайнер, Гіркін спробував відвести увагу від своїх попередніх припущень фальшивим зверненням, яке начебто записав Президент України Петро Порошенко. Українським суржиком (вочевидь, звернення було написане людиною, яка не володіє літературною українською мовою), з безліччю помилок начебто Президент Петро Порошенко визнав, що українські військові збили "літак терористів". Ця
відчайдушна спроба перекласти свою відповідальність не вразила б навіть найдовірливіших читачів.

1


"П'яним бандитам не можна давати в руки зброю"

В іншій невдалій спробі приховати свою вину, 17 липня 2014 року Гіркін стверджував, що у терористів не було озброєння, здатного збивати літаки на висоті більше 4000 метрів. Проте лише днем раніше, 16 липня 2014 року, Гіркін вихвалявся, що терористи збили літак, який летів на висоті 6000 метрів. Ці очевидні протиріччя говорять самі за себе. Трагічні події 17 липня 2014 року показали, що групі п'яних бандитів, на чолі з російським офіцером-розвідником і військовослужбовцями, не можна давати в руки зброю будь-якого калібру, а тим більше ракетно-зенітні комплекси.

2


Літак Путіна

Одна з найдивніших спроб звинуватити українських військових у тому, що вони нібито збили малайзійський авіалайнер базувалась на твердженні, що це був замах на президента Росії Володимира Путіна. Соцмережі повідомили, що 17 липня 2014 року президентський літак узяв досить дивний маршрут, зробивши гак через Україну, на своєму шляху з Варшави в Москву. Про це повідомили Russia today (більше одного разу), Комсомольська правда і ряд інших провідних російських засобів масової інформації. Джерела в російській авіації стверджують, що літак Путіна ніколи не літає через український повітряний простір (особливо з того часу, як Росія почала розпалювати безлади на Сході України цього року).

3


"Успіхи "Новоросії"

Російські медіа з гордістю повідомили, що так званим "повстанцям" знову вдалося збити український літак. Ця подія відповідає схемі терористичних атак на українські літаки. 13 червня терористи збили український транспортний літак, загинули 40 десантників і 9 членів екіпажу. 24 червня вони збили український вертоліт, загинули всі 9, хто на борту. 14 липня терористи збили український військовий вантажний літак. 16 липня терористи збили український винищувач. Ці напади були розрекламовані в російських ЗМІ як перемоги уявної "Новоросії" над урядом України.

LifeNews, чиї журналісти з гордістю "служать" на передовій поряд з терористами, кинулися на місце події. Водночас, вони додали, що інший український літак був збитий "заколотниками". Вони також опублікували відповідну статтю на своєму веб-сайті. Після того, як репортери LifeNews з’ясували, що літак, збитий терористами, був насправді цивільним авіалайнером, стаття і відео були швидко видалені (хоча все ще доступні тут, поруч із суперечливим висвітленням).

У першому ролику, LifeNews з гордістю оголосив, що "повстанці" успішно збили ще один український літак, Ан-26. У подальшому висвітленні (в той же день, з тим самим ведучим, в тому ж одязі), LifeNews стверджує, що цивільний малайзійський літак був збитий українською армією.

Слід зазначити, що з початку цієї кризи, українські ВПС не випустили жодної ракети, незважаючи на кілька озвучених порушень свого повітряного простору російськими літаками. Оскільки російські терористи в Східній Україні не володіють жодним типом повітряного судна в цьому районі, немає жодного правдоподібного пояснення обурливої чутки, буцімто українські військові могли раптом атакувати літак. Крім того, професійні оператори РЛС були б в змозі відрізнити цивільний авіалайнер від військового літака.

4


Звідки "коріння" в "Бука"

Російські засоби масової інформації хвалилися, що терористи мали в своєму розпорядженні ракетні комплекси SA-11, також відомі як ЗРК "Бук-М1". Наприклад, 29 червня 2014 року, ІТАР-ТАСС повідомила, що “повстанці” здобули контроль над ракетним комплексом Бук. Після того як комплекс, очевидно, був використаний при збитті малайзійського авіалайнера 17 липня 2014, той же ІТАР-ТАСС запевняє, що жодні з "ополченців" будь-якої із самопроголошених "республік" у Східній Україні ніколи не володіли фатальним і складним у використанні Буком. Останні доповіді розвідки показують, що жодна з цих історій не була реальною, так як озброєння, яке було використане для атаки, разом з екіпажем, були ввезені з Росії, а потім повернуті назад.

5


ОБСЄ на місці падіння

Телеканал "Росія 1" та інші засоби масової інформації в Росії переконують вас, що ОБСЄ повністю довіряє "заколотникам" і її місія отримала повний доступ, щоб провести ретельне розслідування. Насправді, у звіті ОБСЄ міститься скарга на "явно нетверезих і агресивних" терористів, які надали слідчим дуже обмежений доступ. Журналісти з місця події кажуть, що гаманці жертв були повністю спорожнілими, їхнє майно було розграбоване і трупи залишили лежати на землі, тоді як терористи робили безсоромні фотографії-селфі на місці падіння літака.

6


Курськ "потонув", а Бук "зламався"

Ті ж терористи, які спочатку гордо заявляли, що вони мали систему "Бук", пізніше категорично заперечували це після того, як збили MH17, а зараз вони кажуть, що у них дійсно є "Бук", але він "поламаний". Слід зазначити, що терористи раніше стверджували, що навіть якщо у "Бука" були б несправності, то й тоді вони змогли б легко відремонтувати його і використовувати його, аби збивати літаки, це було б настільки просто, "як забрати цукерку у дитини. "Російські ЗМІ рясніли інформацією про так званих "ополченців", які будуть "охороняти небо" за допомогою нової системи "Бук". Російські Twitter-тролі, які працюють в тандемі з пропагандистами та ЗМІ, поширювали "радісну звістку" про “відремонтований” Бук, який був готовий для використання починаючи з 14 липня 2014.

7


"Іспанець Карлос" з Борисполя

Основні російські ЗМІ часто посилаються на безіменних користувачів соціальних медіа та самопроголошених експертів, без перевірки фактів будь-яких їхніх заяв. Russia Today знайшли якогось "Карлоса", іспанця, який буцімто працював авіадиспетчером в міжнародному аеропорту Києва, Бориспіль. Без вказування будь-якої достовірної інформації про себе, "Карлос" твітив іспанською мовою, що українські літаки супроводжували пасажирський літак і збили його. Численні відомі інформаційні агенції поширили цю безглузду історію, в тому числі телеканал Росія 24, канал Міноборони Росії "Звезда", "Російська газета" і "Комсомольська правда".

Нікому не видалось підозрілим, що іноземець може працювати в українському аеропорту і твітити в режим онлайн смішні претензії, не кажучи ані російською,ані українською або англійською мовами (Russia Today брала у нього інтерв'ю іспанською мовою). Мінімальна перевірка фактів показала би, що що в Україні не наймають негромадян України на посаду диспетчера аеропорту (згідно із законодавством). Як завжди, Russia Today не звернула увагу на ці незначні деталі. 17 липня 2014 Russia Today визнала, що невідомий "Карлос" вів фальшивий аккаунт Twitter, який був видалений. Два дні потому, 19 липня 2014 року, Russia Today знову навела висловлювання "Карлоса" в якості основного джерела в іншій статті.

8


Трупи на борту

Сумновідомий Гіркін дав життя одному з найбільш дивовижних стверджень, буцімто всі пасажири на рейсі в Малайзію були вже мертві на той момент, як літак був збитий. Щоб підкріпити це твердження, російські ЗМІ підняли питання про те, чому паспорти жертв виглядали так, начебто вони були абсолютно новими. Цей питання, яке відволікає від головної теми, можливо, дійсно вражає деяких людей в Росії, де паспорт інколи необхідно показувати, навіть якщо ви просто вирішите винести сміття.

Такий підхід різко відрізняється від Заходу, де паспорт використовується в основному для міжнародних поїздок. Гіркін, ймовірно запозичив цю ідею про "трупи на борту" з британського телесеріалу "Шерлок". Недолуга спроба Гіркіна переконати світ, що його група добрих терористів не вбивала сотні невинних, “оскільки \ вони були вже мертві”, тільки збільшує їхню очевидну провину.

9


Чудо-літак

Глава російського Генерального штабу Збройних Сил, генерал-лейтенант Андрій Картаполов і начальник Генерального штабу ВВС , генерал-лейтенант Ігор Макушев взяли участь у прес-конференції в Москві 21 липня 2014. Їх спроби перекласти вину були не надто вдалі. Військові чиновники Росії задавали традиційні провокативні запитання. Одна з головних претензій у їхньому виступі, яка потім була процитована Russia Today, виглядає наступним чином: "Чому #українські СУ-25 летіли там само, де й #MH17, одночасно і на тій же висоті?"

Су-25 — штурмовик, призначений для ураження невеликих мобільних і стаціонарних наземних цілей і ведення вогню по низькошвидкісних повітряних цілях. Боїнг-777, звісно, не низько швидкісних, так само як і не схожий на ціль, яка летить низько. Якщо українські військові (з невідомої причини) насправді планували б збити авіалайнер, то вони, ймовірно, використовували би Су-27, який є потужнішим винищувачем дальньої дії.

Більше того, технічні характеристики СУ-25 вказують його практичну стелю в 7000 метрів (без озброєння) або 5000 метрів при повному озброєнні. Боїнг 777 летів на висоті 10 000 м. Російські військові пояснили цей кричущий дисбаланс, заявивши, що Су-25 може літати і на висоту 10 км "якщо захоче". Мабуть хтось повинен повідомити виробників, що вони продають свій літак задешево, оскільки Су-25 володіє чарівною здатністю долати свої технічні обмеження.

10


Спроби відредагувати статтю у Вікіпедії про Су-25 провалились

Про всяк випадок, якщо хтось міг засумніватися в чарівному літаку, який може літати вище, "якщо захоче", російська Вікіпедія була відредагована, щоб досягти бажаного ефекту. Користувач, який спробував відредагувати сторінку (IP 78.108.205.64) знаходився в Москві.

Failed attempt to edit Wikipedia entry about the SU-25

У той час як антиукраїнська російська пропаганда вже досягла піку, її недолугі спроби видати бажане за дійсне стосовно збитого малайзійського авіалайнера перейшли всі межі. Віра в запропоновані обставини просто не може простягатись так далеко. Відтепер, будь-які повідомлення російських ЗМІ або заяви російських державних посадових осіб про Україну можна сміливо подавати у категорії "Ага, він збрехав".


Для телеканалу новин "24" переклав Юрій МАЦУЛА