Експерти вже навіть знають яким чином можна знайти порозуміння у цьому питанні - повернутися до ідеї 2002 року про створення тристороннього консорціуму Німеччини, України та Росії.

“Досить розумна ідея - створити тристоронній консорціум для модернізації української ГТС - таким чином відповідальність ділилася б на 3 сторони. Німеччина готова повертатися до цієї ідеї разом з ЄС постійно”, - каже директор Центру ім. Бертольда Бейца (Німеччина) Олександр Рар.

Однак такі пропозиції потенційні партнери зустріли прохолодно. У Росії кажуть, що не бачать власної вигоди у такій співпраці. А українці взагалі переконані, що відремонтують трубу самі.

“Звичайно, Україна зацікавлена, щоб підв'язати своїх партнерів на свою трубу - це очевидно. А от що стосується інших учасників ланцюга - я б не сказав, що тут є очевидний інтерес, тут більше ризиків, і я не вважаю, що це безальтернативна ідея консорціуму, і що вона всім вже так цікава, в тому числі - “Газпрому”, - сказав керівник групи економічної співпраці посольства РФ в Україні Олексій Урін.

“Не треба віддавати цю власність нікому, прикриваючись гаслами про неможливість України модернізувати ГТС. Ми можемо модернізувати її самостійно, в питаннях фінансування є декілька аспектів - це і виходи на ІРО, і залучення кредитів, і робота з внутрішнім ринком”, - каже член Комітету ВРУ з питань паливно-енергетичного комплексу Сергій Пашинський.

Окрім того, у модернізацію можна вкласти гроші, отримані за транзит газу, кажуть експерти, - а це 1 мільярд доларів на рік. Осучаснення української газової труби, за підрахунками експертів, дозволить щорічно економити до 2 мільярдів кубометрів газу на обслуговуванні ГТС. А це - щонайменше 600-700 мільйонів доларів бюджетних грошей.

Нагадаємо, загалом на модернізацію газотранспортної системи потрібно кілька мільярдів доларів США. Частину коштів пообіцяли європейські інвестори - однак наразі виділення цих кредитів відкладено на невизначений термін.