Що буде з цінами на пальне?

До спиртової новації, впровадженої ще минулого року колишнім міністром енергетики Юрієм Бойком, виявилися неготовими ані виробники біоетанолу, ані нафтотрейдери. Адже у Законі про виробництво та використання моторного пального з вмістом біокомпонентів не прописана технічна складова: хто, де і як розбавлятиме бензин спиртом.

Крім того, етанолу вітчизняного виробництва поки замало, для обов`язкового додавання в усе пальне його доведеться імпортувати. А це неминуче відіб’ється на ціні бензину, переконують учасники ринку.

4,50 грн. – це тільки на податках. І, звісно, нам як операторам, необхідно побудувати інфраструктуру під прийом й змішування цього пального. Це нові лінії, нові резервуари, це ще мінімум 50 коп. на літрі. І того ми рахували, і це об’єктивно, не менше 5 грн. на літрі. Це створить патову ситуацію в економіці, - вважає GR-директор мережі АЗК Андрій Пасішник.

Автори ідеї переконують, що ціна навпаки може зменшитися за рахунок меншої вартості біоетанолу. А потужності вітчизняних спиртових заводів, за словами міністра агрополітики Миколи Присяжнюка, невдовзі доведуть до необхідних ринку 260 тисяч тонн на рік.

Для нас важливо сьогодні не тільки забезпечити внутрішній ринок. Для нас важливо цю продукцію й експортувати. Тим паче ми бачимо, що Європа вимушена імпортувати технічні зернові культури й призупиняє свою динаміку виробництва біоетанолу, - пояснює міністр агрополітики та продовольства України Микола Присяжнюк.

Експерти потреби в спирті оцінюють у 300-400 тисяч тонн на рік. Аби виробляти його достатньо, потрібні мільйонні інвестиції, яких поки не передбачається, - розповідають в Укрспирті.

Втім, імпортний етанол буде в бензині, чи вітчизняний, він не лише збільшить витрати пального, а може й зашкодити двигунам, роз’їсти гумові деталі, - попереджають противники новації. Адже більшість авто в Україні не розраховані на "зелене" пальне.

"Зелене пальне". Проблеми будуть

Біоетанол – прекрасне пальне. Характеристики його чудові. Але справа в тому, що двигуни для авто заводи-виробники конструювали для використання бензину. А біоетанол за фізико-хімічними властивостями значно відрізняється від бензину, - говорить директор Державного автотранспортного науково-дослідного інституту Віктор Устименко.

“Можу сказати, що проблеми будуть. Десь 2/3, ну точно половина авто, які використовують наші громадяни, це авто старші 10 років. У них будуть колосальні проблеми при використанні такого пального. А якщо говорити про авто з карбюраторами, то, я думаю, це взагалі буде сумна картина”, - розповів начальник відділу розвитку сервісу “Укравто” Олександр Чаленко.

Натомість фахівці в галузі альтернативної енергетики стверджують, що біоетанол покращує характеристики авто. До прикладу, в США чи Бразилії частка спирту в бензині перевищує 20%. В Україні ж використання біо-компонентів в перспективі може покрити до 80% потреб у пальному.

“Якщо ми сьогодні відтермінуємо на певний час введення цього закону, ми знову ж таки відтермінуємо розвиток "зеленого пального", яке в Україні має величезний потенціал, і яке однозначно корисне для енергонезалежності в контексті використання рідкого палива”, - вважає Голова Комітету енергетичної незалежності України Іван Надєїн.

Чому цьому протидіють нафтовики? Вони просто не хочуть вкладати зайві кошти в модернізацію інфраструктури зі зберігання й транспортування. Адже використання біоетанолу передбачає вищу екологічну культуру. Тобто потрібні чистіші резервуари для зберігання, перевезення тощо, - пояснює президент АПЕУ Віталій Давій.

Через три роки закон передбачає збільшення мінімальної частки спирту в бензині з 5 до 7%. Утім, наприкінці серпня в парламенті зареєстрували законопроект про його скасування. Та якщо наступного року бензин все ж таки розбавлятимуть спиртом, експерти прогнозують суттєве погіршення його й без того низької якості, але вже за більшу ціну. Хто не захоче ризикувати своїм авто, доведеться ставити газове обладнання, або все ж таки модернізувати двигуни під біоетанол.