У XV–XVІІ століттях ці човни наводили жах на турків. Легкі та маневрені, вони, мов комарі, атакували неповороткі галери. До того ж, малі розміри давали можливість заховатись у плавнях – для цього просто опускали щоглу. Козацькі чайки свого часу наробили чимало галасу серед ворогів, втім після знищення Запорізької Січі відійшли у небуття, залишаючись не більш ніж легендою. Так тривало до січня 1991 року.

Цікаво, що ідея відтворити бойовий вітрильний човен виникла не в Запоріжжі чи Одесі, а у Львові, де не те що виходу до моря немає, а єдину річку "закрили" в каналізаційну трубу.

Товариство "Кіш" та їхній отаман Василь Качмар на такі дрібниці просто не зважали.

Зібрали всі архівні креслення, вибрали кремезного дуба для основи човна і взялися до роботи. Уже у травні 1992 року чайка була готова. Для початку її випробували на львівському озері і, виправивши останні недоліки, перевезли в Київ – нарешті після декількох століть чайка повернулась у рідний Дніпро.

Читайте також: Наймолодше місто України: унікальне поєднання культур від Закавказзя до Прибалтики

Команда з 40 осіб – а саме стільки може вмістити 20-метровий човен без зайвих труднощів –спустилася до Херсона. Чоловіки тільки увійшли в азарт – припиняти мандрівку не хотіли – тож вирушили далі. От уже й береги Туреччини, Греції, Італії, Монако та Франції.

Щоразу український човен приковував погляди, а в професіоналів незмінно виникало одне запитання: "Як він узагалі пливе?".

Через Дніпровські пороги чайці дозволяли занурюватись у воду лише на 90 сантиметрів. Тож, за логікою, на морських хвилях її б мало кидати з боку в бік. Але ж ні: гострий ніс м'яко ріже хвилі – і човен упевнено йде своїм курсом. Окрім того, чайка, розрахована на шторм у 4 бали, витримувала і всі 8.

"Пресвята Покрова" зуміла привернути увагу навіть англійської королеви. Єлизавета Друга саме піднялася на палубу британського корабля, коли українці вирішили віддати їй честь. Зарядили гармати, пролунали оглушливі залпи. Уже наступного дня екіпажу повідомили, що на такі гучні вітання потрібно було мати офіційний дозвіл.

У наступні роки козацька чайка дійшла до берегів Скандинавії. Загалом пропливла вздовж усієї берегової лінії Європи, окрім Ірландії. Зараз "Пресвята Покрова" у Франції, але потребує серйозного ремонту. Після нього зможе вирушити до рідного Львова через європейські річки – Сену, Рейн та Дунай.