Саме державні підприємства України, залишаючись у руках тих самих еліт, є "органами системного розкрадання та стримування західних інвестицій", більше того, ця вкорінена схема ще й відлякує нові капіталовкладення, гальмує технології, необхідні для перезапуску економіки, яка відокремлюється від Росії, пишуть у статті для Atlantic Council Марк Ґітенштайн, екс-посол США в Румунії, та Жак Том, один із партнерів інвестиційної фірми Amerocap LLC.

Читайте також: Тотальна приватизація в Україні: чому цього не треба боятися

Поки масштабна приватизація була надто важкою для реалізації як у технічному, так і в політичному плані. Ринкова вартість українських державних підприємств за їхнього нинішнього стану дуже низька, інколи прирівнюється до нуля, навіть якщо основна фундаментальна цінність висока, йдеться далі. Багато з цих державних підприємств є монополіями ("Укрнафта", "Укрзалізниця", АЕС, "Укрпошта") і повинні стимулювати привабливі грошові потоки, проте пересічний українець цього не відчуває.

Експерти радять звернути увагу на історію успіху Румунії. Приклад цієї країни показав, як "драматична" реформа управління державною власністю може виправити багато аспектів "зламаної" економіки. Автори публікації вважають, що Україні потрібна програма, яка б доповнювала поточні приватизаційні зусилля – спосіб швидко реформувати інші державні підприємства, які не готові до приватизації акцій. Таке рішення дозволить залишити більшість державних підприємств у руках українського уряду, але стимулювати їх до прийняття реформи корпоративного управління, що "перемістить" операції та прибутки від рук корумпованих еліт у належним чином функціонуючий та прозорий корпоративний суб'єкт, стверджують аналітики.

Читайте також: Епоха приватизації в Україні: амністія для сторожів "потоків"

Румунія створила Fondul Proprietatea (FP) або Румунський фонд власності, вартість якого перевищує 3 мільярди доларів, які повністю інвестовані у старі і нові державні підприємства, щоб компенсувати втрати несанкціонованого вилучення земель за радянських часів, нагадують автори статті.

Україна повинна створити Український фонд відродження, подібний до FP. Його активи можуть складатися з акцій деяких існуючих українських державних підприємств та бути підпорядковані новому кодексу корпоративного управління, а керувати ним зможе такий, як FP, авторитетний фінансовий менеджер, вибраний відповідно до прозорого запиту на процес подання пропозицій. Фонд забезпечить максимальний прибуток для України шляхом підготовки своїх державних підприємств для проведення IPO (первинної публічної пропозиції – "24"),
– пояснють експерти.

Читайте також: Україна демонструє найбільший ріст у рейтингу легкості ведення бізнесу серед країн СНД, – FT