На зустріч також були запрошені представники управлінь, які провадять безпосередню роботу з переміщеними особами в Львівській області. Нагадаємо, що у Львівській області офіційно перебувають на обліку більше 9 000 переміщених осіб з АРК Крим, Донецької та Луганської області.

З представників громадськості на зустрічі були присутні представники Крим-SOS, ГО «Кримська хвиля» та Громадський сектор Євромайдану Львова, який продовжує опікуватися долею громадян, які переїхали до Львівщини.

Приємно було почути англійську мову від заступника ОДА Юрія Підлісного. Але оскільки громадськості на нараді було надано можливість хіба що кліпати повіками, то позиції громадських організацій практично не були озвучені.

Темою зустрічі було отримання згоди від керівництва львівської ОДА щодо підписання меморандуму про надання цільової допомоги переміщеним особам, які перебувають на Львівщині. Перший транш від офісу Верховного комісару ООН в справах біженців був наданий ще влітку і стосувався 722 переміщених осіб. Зокрема, цільовою групою допомоги були визначені самотні матері з дітьми, а також багатодітні родини. Термін попереднього договору вичерпався ще в жовтні і відповідно представники ООН мали отримати згоду на продовження співпраці.

Згідно планів офісу Верховного комісара ООН в справах біженців, Львівщині буде надано черговий транш у розмірі 2 мільйонів гривень, який буде розподілено з-посеред 1 тисячі переміщених осіб із найбільш вразливих груп.

Під час наради Ілля Тодоровіч поділився власним баченням розв’язання питань переміщених осіб. По-перше, він зазначив, що попри те, що основна увага донорів наразі сконцентрована на допомозі Східній Україні, а також Донбасу, його візит свідчить про увагу до західного регіону і тих проблем, які стають перед переселенцями. По-друге, він зазначив, що ООН цілком готове розглядати проекти побудови або ремонту приміщень для поселення певних категорій переміщених осіб (тобто мова йде не про всіх переміщених, а насамперед тих, хто на думку ООН потребує такої допомоги). Однак, головною умовою є належний юридичний статус об’єктів, а також не надто захмарні рахунки щодо вартості таких робіт. Фактично, все зводилося до двох важливих позицій: хто власник землі і хто зрештою (конкретно) отримає користь від побудови таких помешкань у Львівській області.

На думку Іллі Тодоровіча, важливим в проектуванні подібних забудов є необхідне створення квоти місць для проживання для особливо потребуючих категорій населення міста Львова та Львівської області, адже це буде сприяти на думку офіцера ООН більшій інтеграції переміщених осіб у місцеве суспільство і водночас, буде сигналом, що завдяки вирішенню питань переміщенців, конкретну користь отримують місцеві громади, що мають бути зацікавлені в прагматичному підході.

З іншого боку, пріоритетом для Управління Верховного комісара ООН у справах біженців є побудова або ремонт житлових приміщень, які знаходяться поблизу виробництв, аби вирішувати питання працевлаштування. Так, можливим розглядається збільшення кількості робочих місць на подібних виробництвах, за рахунок звернення до Світового Банку за фінансовою підтримкою таких проектів, а також інших міжнародних інституцій.

Об’єктивно наразі є дві стратегії, які варто взяти до уваги. Перша стратегія міжнародних фондів полягає в тому, що вони будуть підтримувати повернення переміщених осіб до звільнених територій, а друга полягає в тому, що вони складають собі звіт в тому, що варто очікувати нових хвиль міграцій з територій Луганської та Донецької області вже у найближчий час.

Щодо першої стратегії ООН докладає зусилля аби біженці, які опинилися в Польщі або Росії, поверталися до України.

В межах другої (увага), передбачено, що варто розміщувати переміщених осіб насамперед у сільській місцевості, одразу по приїзду. На думку спеціалістів, переміщені особи прагнуть лишатися в великих містах, які вже не можуть (додамо від себе, а часто і не хочуть) приймати нові хвилі переміщених осіб. Для боротьби з такими намірами, скоріше за все, будуть виділені певні ресурси для обладнання сільських поселень.

Повертаючись до ситуації на Львівщині, варто зазначити, що інформаційна кампанія колишнього голови ОДА Ірини Сех, звернена до переміщених осіб була цілком успішною. Величезна кількість інформаційних матеріалів прийшла до споживачів медіа, спонукаючи їхати до гостинної Галичини. Відповідно, вже літом у Львові було створено Львівський обласний штаб з питань, пов’язаних із соціальним забезпеченням громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції. Туди увійшли представники всіх управлінь ОДА, представники МНС, словом практично всі урядові структури, які здійснюють свою роботу в області. Однак, вже у вересні ми не можемо знайти жодної інформації про роботу Львівського обласного штабу. Складається враження, що урядові структури вже виповнили свою місію і були готові до тривалого відпочинку.

За весь час від початку перших хвиль переселенців і до сьогодні, міжнародні організації донори не отримали жодної письмової пропозиції від представників львівської ОДА щодо побудови місць для тривалого перебування переміщених осіб. Наразі, керівництво ЛОДА стверджує про наявність проекту для розміщення 400 переміщенців (з більш ніж 9 тисяч наявних), яке буде подане на розгляд і буде реалізовуватися в майбутньому 2015 році.

Попри значні зусилля директора департаменту соціального захисту Оксани Яковець та всього штату її співробітників, частина питань, які виникли у переміщених осіб з реєстрацією, оформленні тимчасової допомоги були вирішені доволі оперативно.

Однак, станом на даний момент, цілий ряд комерційних установ, які прийняли до себе переміщених осіб, вимушені визнати неможливість перебування у їхніх стінах громадян, які прибули з АРК Крим, окупованих територій Донецької та Луганської області. Мова йде про те, що власники не спроможні самотужки здійснювати оплату комунальних послуг, особливо опалення та використання електроенергії.

25 грудня 2014 року більш ніж 60 переміщених осіб будуть вимушені звільнити мотель «Катерина» і поки невідомо, де вони будуть надалі мешкати напередодні Нового Року та Різдва, які викликають сезонне підняття цін на нерухомість у Львові. Серед мешканців мотелю «Катерина» переважають переміщені особи наступного складу: жінки пенсійного віку та самотні матері з дітьми. На жаль, ситуація характерна не тільки для цього закладу, тому на вулиці можуть опинитися набагато більше переміщених осіб.

Як повідомив Ілля Тодоровіч, Управління Верховного комісара ООН у справах біженців не бачить можливості здійснювати оплату поточних рахунків за комунальні послуги, прагнучи принципового розподілу переміщених осіб на різні категорії. Більшість переміщених осіб на думку представника ООН, мусить самостійно сплачувати за комунальні послуги, бо завжди існує ризик того, що відсутність активності з боку переміщених осіб сприятиме погіршенню їх мобільності та активності в пошуках коштів. Це питання належить виключно до компетенції державних органів, підкреслив пан Тодоровіч.

Відповідно, в разі, якщо львівська ОДА не переконає уряд в необхідності знайти кошти для відшкодування комунальних послуг в санаторіях, пансіонатах, мотелях та готелях де мешкають переміщені особи, останні можуть позбутися навіть свого тимчасового даху над головою. Чи зможуть урядовці дійти згоди і не допустити соціальної проблеми з переміщеними особами, поки що не зрозуміло.

Відвідини виконуючим обов’язки голови ЛОДА Юрієм Турянським мотелю «Катерина» обмежилися нетвердими обіцянками вирішити питання в той чи інший спосіб. На жаль, ТРК «Львів», яке знімало сюжет про зустріч з переміщеними особами та представниками адміністрації, вирізало геть усі контроверсійні та гострі питання, які ставили мешканці «Катерини» до чиновників. Вочевидь, саме так виглядає свобода слова з боку колег. Добре те, що лишилося за кадром, але могло свідчити про відсутність державної і навіть регіональної політики щодо переміщених осіб.