В оприлюдненій 12 січня доповіді МАК зазначено, що до загибелі 96 людей призвело рішення пілотів не йти на посадку на запасний аеродром. А це, вважають росіяни, у несприятливих метеоумовах, було необхідно.

Фатальну помилку екіпаж здійснив через психологічний тиск високопоставлених чиновників: до моменту катастрофи у кабіні пілотів перебував головнокомандувач ВПС Польщі Анджей Блазік. Експерти заявили, що до того ж у крові Блазіка знайдено алкоголь.

“За висновками льотних експертів та авіаційних психологів, в тому числі і польських, присутність головнокомандуючого в кабіні пілотів аж до зіткнення літака зі землею чинився психологічний тиск на рішення командира про продовження зниження в умовах неоправданого ризику. В крові головнокомандуючого був виявлений алкоголь”, - каже голова Міждержавного авіаційного комітету Тетяна Анодіна.

Вини росіян у загибелі польської еліти експерти МАК не знайшли. Технічна комісія не визнала чинниками, що призвели до катастрофи, стан аеродрому і підготовку російських диспетчерів.

“Ніяких доповідей від екіпажу не поступало і дозвіл на посадку диспетчер не давав”, - каже голова технічної комісії МАК Олексій Морозов.

Польська сторона категорично відмовляється погоджуватись з результатами розслідування МАК. Прем'єр-міністр Польщі Дональд Туск назвав доповідь про причини трагедії 10 квітня 2010 року "неповною". Глава уряду домагатиметься вироблення спільного звіту, у якому буде врахована позиція Варшави.

Більш категоричний у своїх висловлюваннях був брат загиблого президента, лідер опозиційної партії "Право і справедливість" Ярослав Качинський. На його думку, оприлюднений звіт МАК - це знущання над Польщею.

”Згідно з доповіддю, уся вина у катастрофі лежить на польських пілотах та Польщі загалом. Доказів цьому немає! Ми маємо справу зі спекуляцією фактами”, - каже лідер партії "Право і справедливість" Ярослав Качинський.

У Варшаві переконані, російські диспетчери мали заборонити посадку президентського літака. Росіяни ж наполягають, що диспетчер не може заборонити посадку, а лише поінформувати екіпаж про умови на летовищі. Тим часом, міністр внутрішніх справ Польщі Єжи Міллер вже повідомив, що Польща має намір опублікувати результати власного розслідування причин Смоленської трагедії. Та навіть експерти не певні, що його висновки будуть приємнішими для поляків.