Днем змагань обрали 14 жовтня - свято Пресвятої Богородиці, покровительки українського козацтва. Проте День незалежності козаки святкували не лише грізними вигуками, до свого селища запросили і знавців обряду обжинків.

“На обжинки вдягаються в чисту одежу, виходять на поле жінки з серпами, чоловіки - з косами, жнуть, в’яжуть і в копни складають. Ну обідали на полі, так це ж бувало, як не наробишся, то йдеш з поля ще й з піснями”, - розповідає керівник фольклорного ансамблю "Злагода" Зінаїда Шубська.

Фольклористи і пісень поспівали, і передостанній сніп помолотили. Адже за традицією, завершуючи жнива, на останньому шматочку ниви наші прадіди виготовляли обжинковий або зажинковий сніп - Дідух. У Мамаєвій слободі зробили свій дідух заввишки понад 7,5 метрів. Вважається, що в такому обжинковому снопі живе дух поля, дух врожаю, дух прадідів.

“Це символ зв’язку поколінь, я так його бачу, адже, коли подивишся уважно на дідуха - майбутнє, сучасне, минуле, тобто якось ми закликаємо, ставлячи дідуха в хату, гукаємо на допомогу, на якусь підтримку, на якусь пораду наших дідів-прадідів”, - каже майстриня з соломоплетіння Ірина Білай.

Тих, хто вже намилувався останніми колосками величезного дідуха, пригощали справжньою, звареною в казанах на відкритому вогні, козацькою кашею - тетерею.

“Козаки в походах її готували з трьох круп - пшоно, рис і гречка - вона ситна для козаків, варилась на воді, солилась, перчилась. На воді, як козаки колись готовили в походах, так і ми сьогодні зготували її”, - каже кухар Валентина Тещук.

Наприкінці козаки влаштували показовий виступ перед глядачами, виконуючи різні каскадерські трюки верхи.