У Верховній Раді триває "Битва за річку" — обговорення законопроекту "Про внутрішній водний транспорт". Законопроект депутати винесуть на розгляд у вівторок, 6 грудня, пише видання "Экономические известия".

Головне завдання законопроекту – повернути вантажі на річку.

Як відзначають у судноплавній компанії "Укррічфлот", законопроект є необхідним для ринку, і в ньому необхідно відмовитися від різних зборів у портах і замінити їх єдиним річковим збором, який нараховуватимуть залежно від протяжності маршруту річковими водними шляхами. Але як наголошують експерти, головним є те, що він повинен бути прозорим, легко прораховуватися і бути зрозумілим для операторів ринку.

За словами генерального директора ТОВ "Гермес-Трейдинг" Скічко, введення такого річкового збору в середньостроковій перспективі, скажімо, протягом найближчих п'ять років, дасть збільшення вантажних перевезень українськими річками від 2 до 4 разів, тобто це близько 10-20 млн тонн.

Водночас радник міністра інфраструктури Андрій Затулко вважає, що "для утримання в більш-менш пристойному стані гідротехнічних споруд, підтримки глибини на річках України та на інші супутні заходи необхідно близько 100-120 млн грн на рік".

Поряд з тим власник одного з найбільших річкових операторів компанії "Нібулон" Олексій Вадатурський вважає, що нинішню редакцію законопроекту було змінено без урахування операторів ринку. Для "Укррічфлоту" є незрозумілою позиція компанії "Нібулон" щодо проекту Закону "Про внутрішній водний транспорт", при цьому з їхньою позицією щодо фінансування утримання річкових водних шляхів за рахунок надходження від акцизу на паливо погоджується, але вважає, що наразі для цього немає необхідних умов та відповідного регулювання обігу палива для суден.

Між тим міжнародні експерти підрахували, що потенціал інвестицій у річкову інфраструктуру, суднобудування, флот становить близько 2 млрд дол., з яких тільки в перші 2-3 роки роботи нового закону Україна може отримати близько 500 млн дол. Потрібен масштабний підхід, результати якого відображаються на добробуті всієї країни – товаровиробників, споживачів і супутніх сфер бізнесу.

Частина експертів погоджується з тим, що принципове неприйняття річкового збору Вадатурським викликано небажанням відкривати ринок для доступу суден під іноземними прапорами, а значить посилювати конкуренцію у сфері річкових перевезень. А введення річкового збору є необхідним і цілком відповідає реаліям ринку.