Український ринок роздрібної торгівлі одягом, так само як і ринок дизайнерського одягу, минулого року зазнав втрат і скорочень. Проте сьогодні ситуація вже не є критичною, адже шанси на відновлення модної індустрії в Україні є.

Складний 2014-й

Найбільшого удару роздрібні продавці, у тому числі і одягу, зазнали через стрибки курсу валют у 2014 році. Відповідно різко зросли ціни на одяг. У результаті чого знизилася купівельна спроможність населення, а купівельні переваги зазнали змін.

Істотно вплинуло на діяльність продавців зростання орендних ставок в багатьох торгових центрах, що в умовах зниження товарообігу ще більше знизило рентабельність роздрібного бізнесу.

У 2014 році був момент, коли роздрібний ринок одягу в Україні покинули компанії Bosco, Esprit, OVS, River Island, s.Oliver і s.Oliver Kids, Minelli, Lee Cooper і New Look.

На думку спеціалістів, ринок покинули найслабші.

Не можна говорити, що багато компаній залишили ринок – сильного відтоку немає, і до нас продовжують "заходити" нові бренди. Ідуть ті, хто не впорався з операційним управлінням в кризу, або давно планували піти. Частина рітейлерів заморозили або скоротили плани відкриття магазинів і займаються оптимізацією процесів,
– відзначила головний редактор Української асоціації рітейлерів Ніна Міщенко.

Активізація модного бізнесу

Сьогодні і творці, і продавці одягу відзначають деяке пожвавлення на ринку модного одягу. Прес-секретар ТРЦ "Караван" Юлія Єршова у коментарі "24" запевнила, що активізація українських творців моди на сьогодні є.

У київському "Каравані" ми відкрили на початку літа pop-up store українських дизайнерів, він досить успішно працював. Нещодавно у нас відкрився молодий український бренд з хорошим якісним одягом – Paliychuk. І в регіонах у нас є і мережеві українські виробники, які також користуються популярністю у наших покупців,
– розповіла Юлія Єршова.

Ніна Міщенко також підтверджує, що магазини продовжують відкриватися.

"Товари там різні – від одягу до текстилю, аксесуарів. Це говорить про те, що рітейлери продовжують жити, тим більше, що ставки в торгових центрах знизилися. Можна відкритися в тих торгових комплексах, на які раніше не вистачало коштів", – пояснила вона.

Як бачимо, не збулися скептичні прогнози щодо половини пустуючих торгових центрів. За даними компанії UTG, у першому півріччі 2015-го вакантність столичних ТЦ склала 7,5%, – показник, співставний з минулорічним. Торгові центри пішли на орендні поступки, щоб утримати орендарів.

Домовляємося по орендних ставках, розуміємо, що криза, але виживати треба всім. Бізнес повинен протягувати руку молодим і перспективним, а особливо тим, хто виробляє якісний одяг. Ми дорожимо своєю цільовою аудиторією, тому намагаємось пропонувати їм якісний товар,
– запевнила Юлія Єршова.

Криза – шанс для українського виробника

Спеціалісти зауважують підвищення цікавості споживачів саме до українських виробників.

За останній рік стали активно з'являтися проекти, пов'язані з українськими дизайнерами. Також нові шоуруми українських дизайнерів або pop-up магазини. Останнім часом дуже популярні товари українського виробництва і багато покупців хочуть вибирати товари саме Made In Ukraine,
– розповіла Ніна Міщенко.

У соцмережах починання Юлії Палійчук – відкриття магазину українського дизайнерського одягу за сучасних умов, – назвали подвигом.

"У людей є базові споживацькі потреби, наприклад, їсти, пити, стригтися чи вдягатися. Вони це роблять завжди, у тій чи іншій мірі. Мене ніколи не лякали труднощі, тому навіть під час кризи я бачу можливості. Вони полягають в тому, що долар виріс втричі, більшість одягу на українському ринку ввозиться з-за кордону у валюті. Ми ввозимо лише фурнітуру і тканини, бо якість українських нас не влаштовує. Виробництво – українське. Бренд – український. Ввізні мита ми не платимо. Тому криза – це час можливостей для внутрішнього виробника. І ми цим шансом скористаємося на всі сто", – прокоментувала сайту "24" дизайнер свій "подвиг".

За словами Юлії, її проект одразу ж здобув успіх. Але вона вважає його результатом кропіткої підготовчої роботи, тому що вона та її команда чітко знали для кого шиють, в якому торговому центрі їм потрібно бути присутніми для того, щоб справа мала успіх. Вони тратили багато часу на планування, залучали зовнішніх бізнес-консультантів.

Ціни, озвучені Юлією, виглядають доволі демократичними, як на дизайнерські речі.

Найдешевша річ в PALIYCHUK fashion store коштує 1400 гривень – це сукня oversize. Найдорожча – пальто з натурального кашеміру за 10 500 гривень. Середня вартість сукні становить 2500 – 2800 гривень. Якісна річ дешевою бути не може в принципі. Але, як бачите, ціни у нас досить таки конкурентні, враховуючи, що тканина у нас в основному італійська, фурнітура – японська і швейцарська, а дизайн – унікальний в своєму роді, бо наші речі зручні, практичні і надзвичайно стильні,
– запевнила дизайнер.

На думку Ніни Міщенко, у подальшому все залежатиме від українських виробників, зокрема, як вони цю ринкову ситуацію використовуватимуть для розвитку. Зараз у них є можливість зайняти певну частку на ринку. Хоча дизайнер відзначає і певні проблеми: з якістю тканин і моделей, правильним маркетингом товарів і розумінням, чого хоче виробник. Ті процеси, які у європейських чи турецьких рітейлерів відточені, у наших часто взагалі тільки починають зароджуватися.

Читайте також: 24 українських дизайнери, одяг яких носять за кордоном