- Хто, на Вашу думку, точно проходить до парламенту?

- Це - Партія регіонів, "Батьківщина", "Удар" і КПУ.

- А як щодо свободівців і Королевської?

- У "Свободи" є шанси. Однак, насамперед, усе залежить від того, чи захоче влада пропустити "Свободу" до Верховної Ради. Усе це тому, що свободівці нададуть опозиції більшої радикальності. І у цьому сенсі можуть виникнути протиріччя між опозицією як такою і новою опозицією Кличка.

Якщо це в інтересах влади, то "Свобода" буде у парламенті. Якщо ж влада захоче, аби у парламенті було спокійніше, то тоді свободівців можуть і не пропустити.

Поза тим, в партії "Україна - Вперед" значно менше шансів, аніж у "Свободи". До того ж, багато хто голосуватиме за "Нашу Україну". Адже я спілкуюсь з виборцями, тому знаю електоральні настрої: багато хто не визначився зі своїм вибором. В той же час, в "Нашої України" також менше шансів, ніж у "Свободи".

- Королевська у своїх рекламних роликах заявляє, що впевнено проходить до Верховної Ради. Дуже заповзято. Яка з політичних партій, на Вашу думку, найкраще рекламувалась?

Будь-який політичний лідер повинен заявляти, що його партія проходить до парламенту. Це - для того, аби створити імідж переможця.

Якщо лідер буде говорити, що він не впевнений, то що вже говорити про виборців, які за своєю природою сумніваються у своєму виборі. Тому переможна риторика - це жанр електоральної політики. Загалом, рекламна кампанія була невдалою. Майже у всіх.

У "регіонів" вона була занадто оптимістичною щодо себе і абсолютно песимістична до своїх попередників.

Реклама комуністів була високобюджетна. Однак, їхні гасла на кшталт "повернути державу народу" усі розуміють як "повернути державу комуністам". На цьому зіграти дуже важко.

"Батьківщина" не мала єдиної теми виборчої кампанії. Спочатку вони захищали Тимошенко, а не людей. Меседж був такий: ми захищаємо наших політиків. Це - неправильно. Замість того, щоб говорити про захист держави, інституцій, життя, вони зосередились на персоналізації. Тобто на імпічменті і т. д. Прибічники Тимошенко не довіряють Яценюку і навпаки. Відтак, наприкінці передвиборчої кампанії у рекламі знову з"явилась Тимошенко, яка, фактично, кличе людей на нові барикади. Далі, слоган "Ми їх зупинимо" - це теж неправильно. Зупините, і що далі? Уже одного разу зупинили в 2004. Усе закінчилось зруйнованими надіями і проваленим п’ятиліттям.

Первісний слоган Кличка "Політика може бути відкритою" - це суперечить будь-яким законам політтехнологій. Нудно і неясно. У політиці спрацьовують температивні заклики на кшталт "Я зроблю!", "Я зможу!".

Щодо Королевської, то спочатку з її рекламною кампанією усе було гаразд. Але коли до неї підключився Шевченко і Ступка, вона стала одразу провальною.

Люди не сприймають, коли за правильним меседжем криється намагання вивести на перший план старих акторів і спортсменів (старих не за досвідом - авт).

Електорат зрозумів, що це - не нові люди, як говорить Королевська. Вони - новачки у політиці.

Найкращі рекламні ролики з точки зору естетики, політики та поетики були у "Нашої України". Патріотичні настрої їхньої реклами мали свою цільову аудиторію. Насамперед, завдяки правильним меседжам, які стосувались мови і національного виробника. Хоча, така грамотна рекламна кампанія не вирішить долю Ющенка на цих виборах.

- Ходять чутки, що Кличко "спить і бачить" себе на посаді мера Києва. Які у нього перспективи загалом?

Станцію під назвою "Кличко - мер Києва" уже давно проїхали. Та колія, на якій він сьогодні стоїть, везе його на іншу станцію - "Президент України". Він уже мислить в горизонті 2015 року. Для нього мерство це - "давай до свидания". Стосовно перспектив, то, насамперед, у нього буде серйозна фракція. Далі він буде претендувати на створення нового опозиційного центру у Верховній Раді. У тому сенсі він конкуруватиме з іншим опозиційним центром "Об’єднана опозиція".

Під загрозою розмитості на фоні інших політичних облич, Кличко не буде ні з ким об’єднуватись. І з точки зору партійної стратегії це правильно. Ближче до 2015 року рейтинг Віталія зростатиме. Як і прихильність до нього деяких депутатів.

Кличко, як реальний претендент на президентство, має очікувати, що до нього будуть поволі зливатись мажоритарники та партійники. Кличко, фактично, основний переможець парламентських виборів, незважаючи від того, хто скільки візьме голосів.

- Чого слід очікувати в день виборів? Чи допускаєте Ви якісь провокації, аби зірвати вибори?

Ні. Такого не буде. Для влади важливо, щоб ці вибори визнали легітимними. Тим паче, що Віктор Янукович і Партія регіонів уже перемогли на виборах. І це не тому, що вони наберуть більшість мандатів у парламенті, а потім, зрештою, поповняться мажоритарниками. Справа у тому, що з політичної гри усунута Юлія Тимошенко. Для інсайдерів української політики Тимошенко стає нецікавою, а стає цікавим Кличко. Ці вибори виграла влада. І виграв Кличко. Опозиція, на жаль, їх програла, попри будь-яку електоральну арифметику. Владі важливо, аби міжнародні спостерігачі визнали вибори легітимними. Хоча би більш-менш.

Розмовляв Тарас СЕРЕДИЧ