Згідно з рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), система повинна розпочати свою роботу за два тижні – 15 серпня 2016 року.

Відтоді свої електронні декларації в нову систему почнуть подавати вищі посадові особи держави, судді, прокурори тощо. Програмне забезпечення для роботи системи готове. Після реєстрації в Мін'юсті, 22 липня набрали чинності підзаконні акти НАЗК, необхідні для роботи системи.

Залишилося вирішити лише одне питання – отримати атестат відповідності на комплексну систему захисту інформації (КСЗІ) в системі декларування. За це відповідає Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України (Держспецзв’язку) – центральний орган виконавчої влади із спеціальним статусом, який координується Кабінетом Міністрів, але залежить також від Президента України, який присвоює вищі офіцерські звання працівникам Служби.

Згідно з графіком запуску системи у п’ятницю, 29 липня, Держслужба спецзв’язку повинна була погодити Технічне завдання та визначити ліцензовану організацію, яка проведе експертизу КСЗІ. Цього зроблено не було, що ставить під сумнів вчасне завершення процесу підтвердження відповідності на КСЗІ системи електронного декларування.

Більше того, як стало відомо, адміністрація Держспецзв’язку намагається нав’язати в якості експертної організації керовану нею державну компанію, яка через брак фахівців не зможе вчасно завершити проведення експертизи та забезпечити початок повноцінної роботи системи (її "промислову експлуатацію") з 15 серпня 2016 року.

Отримання атестату відповідності на систему декларування є не просто технічною вимогою – це необхідна умова для законного функціонування системи. Без такого атестату система зможе працювати лише в дослідному режимі експлуатації, що є неприйнятним, оскільки електронні декларації, які будуть подані в таку систему, не матимуть юридичного значення. За недостовірні відомості в таких деклараціях особу не можна буде притягнути до відповідальності. Можливо, цього і намагається досягнути найвище керівництво держави руками Держспецзв’язку?

У зв’язку з вищезазначеним, закликаємо Президента України, Уряд, НАЗК та адміністрацію Держспецзв’язку забезпечити вчасний і належний запуск роботи системи електронного декларування – а саме, щоб 15 серпня 2016 року було розпочато промислову експлуатацію системи із застосуванням комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю на підставі виданого Держспецзв’язку атестату.

Читайте також: ТОП-12 найуспішніших реформ в Україні