Зовнішньому агресору не до вподоби розвинена Україна

Однак, вже першого березня стало зрозуміло – те, що переживали українці під час запусків феєрверків та паління шин у центрі Києва, здаватиметься лише початком довгої, безжальної та брудної війни, але вже із зовнішнім агресором. Йому не до вподоби нова Україна: без корупції, поборів, тиску у всіх сферах, із розвиненою наукою та промисловістю, армією та потужними соціальними інститутами.

Війна вносить свої корективи. До того ж на всіх фронтах. І якщо військову міць протягом тижнів можна наростити, інформаційні залпи російської пропаганди виявилися не менш уразливими, ніж реактивні вогні "Градів" з-за кордону Російської Федерації. Розіп’яті малюки у Слов’янську, трансплантанти органів сепаратистів, фейкові зламані пошти, правда "не до" та матеріали, вирвані із контексту без посилань та доказів. Розробляють такі теми відповідні спецпідрозділи, що працюють у штаті силових відомств Російської Федерації.

І вони працюють в інтересах служби зовнішньої розвідки, і Федеральної служби безпеки. Тобто це достатньо розгалужена система. Є інформація від російських же блогерів, що відповідні, скажемо так, цілі ангари, а по-суті, це колишні авіаційні ангари, які сьогодні переобладнанні під потреби ведення інформаційних війн, в яких сидять до 200 спеціалістів у кожному. Один з таких анграрів знаходиться у передмісті міста Санкт-Петербург, зокрема, де працює близько 200 блогерів. І ще один з них знаходиться в центральній Росії, за конфіденційною інформацією, десь поблизу міста Воронежа, – розповів політтехнолог Тарас Березовець.

Пропагандистська машина Кремля промиває мізки десятиліттями

Інформаційні війни Росія веде ледь не з усіма сусідніми країнами. У 2008-му перепадало Грузії, зараз Україні та країнам Балтії. Але найголовніше для пропагандистів – це мати надійний форпост серед самих росіян. Тому масована, безперебійна інформаційна атака, спрямована на власних громадян, уже триває десятиліття. А стало це можливим після створенням єдиного медіаполя та приборканням вільнодумців.

Наслідками такого стала побудова єдиного інформаційного поля, який висвітлював у позитивному тренді всю діяльність Кремля, його верхівки, і таким чином вони почали зомбувати, створювати для населення певну картинку. Наступний крок – це було створенння агресивної картинки ззовні. Була розроблена ціла стратегія, і ця стратегія була направлена на відбудову, реконструкцію Радянського Союзу, і створення так званого Євразійського союзу, з точками входу, зокрема в Україну, Білорусію, Казахстан тощо, – розповів експерт Центру політичних студій та аналітики Віктор Таран.

Отже, створювалася ціла агентурна мережа інформаційників, які приносили темники і в український, і навіть європейський та світовий медіапростір. І об’єктивність чи елементарні стандарти журналістики, як то кажуть, там і поруч не стояли.

Промивання мізків відбувається за підручниками Генштабу Росії

Експерти сходяться на думці, що усе промивання мізків відбувається за підручниками Генштабу Росії. Задача – деморалізувати населення і зменшити їхню готовність до опору у боротьбі із зовнішнім ворогом. Для цього створюють закиди і про суцільну недовіру до влади чи лідерів опору, і про передумови для третього, вже збройного Майдану, і про пронизані абсолютною нісенітницею інформприводи. Тим більше, давно відомо: багаторазово повторена брехня стає правдою.

Інформаційна війна, метою якої є дискредитація окремих особистостей або груп чи рухів полягає на підсиленні їхніх природних вад або ситуативних помилок. Таким чином, люди сприймають це як правдолюбство і вказування на очевидні недоліки. І радо це підхоплюють, оскільки таким чином вони підвищують власну самооцінку. Відповідно, ефективна інформаційна атака робиться завжди людьми, які понад усе ставлять перед собою вголос завдання розкрити людям очі, розказати правду, засвідчити те, що вони є найбільшими патріотами, найбільшими правдолюбцями. І вони хоробрі, відважні. Відповідно, є запит на такого роду персонажів у суспільстві. Він є типово постмайданний. І люди, професійно навчені, цим легко користуються, – сказав психолог Олег Покальчук.

Росіяни використовують давно відомі методи

Насправді, методи давно відомі: росіяни просто пристосовують або методики давніх китайців (варто лише згадати Сунь Цзи та його військовий трактат "Мистецтво війни"), або послідовно читають напрацювання ідеологів Третього рейху, пристосовуючи до сучасних пропагандистських вимог Кремля.

Зараз використовуються наступні тези. Це перше: "нас всі зливають", "давайте припинимо пручатися, бо це марно." Давайте там робити революцію, наприклад, революцію хочуть робити багато людей, і в тому числі ця ідея мусується Росією. Але, дивлячись, яка революція і хто її буде робити. Друге, розповідається переважно про міці російської армії: постійно вона просувається до кордонів. Розповіді про ядерну валізу теж цілком можуть бути з цієї опери. Про якісь там ядерні міномети. Далі: йде розповідь про те, що люди, що закликають до опору, насправді мародери, як у випадку з "Айдаром" говорили, гвалтівники, злодії, негідники і взагалі люди, котрі біжать з усіх фронтів, тобто створюється образ лідерів, за якими немає сенсу йти, якщо вони такі погані люди. А за ким іти? А ні за ким. Краще виїхати з країни, забитися в своій "хаті", – сказав командир добровольчого батальйону "Донбас" Семен Семенченко.

Від російських пропагандистів дісталося і Семенченку: то він не воює на фронті, то зраджує свій батальйон, то уміло перекручують факти, мовляв, він сам заявляє, що "всіх зливають", то в Києві організована прес-конференція колишніх бійців "Донбасу", які обвинувачують у його некомпетенції, непрофесійності та відсутності авторитету.

Ви знаєте, я не бачив цих людей ні в одному бою. Я можу сказати, що це чистої води провокатори. У них нічого, напевно, в житті не вийшло, і вони через цю жовч, яка накопичилася, зляться, не знаю на кого зляться, але їх не було ніде, – розповів боєць батальйону "Донбас" "Алмаз".

У більшості росіян спотворене уявлення про події в Україні

Десятиліття промивання мізків зробили свою справу: більшість росіян біле сприймають чорним і навпаки.

Людина сидить перед російським каналом. Альтернативної інформації у неї немає. Їй розповідають абсолютно цинічну, жахливу брехню, що вбивають, розпинають трирічну дитину. Тобто людина з критичним сприйняттям почне шукати інформацію, альтернативну чи ні. В Росії цього, мінімум 80 % населення, робити не буде, тому що у них потреби немає. Люди думають, що не можна ж так цинічно брехати, якщо це "Перший канал" російського телебачення показує, значить, це точно правда. І основна мета цього, звичайно, була, коли у них почала падати кількість добровольців з російських регіонів, вони запустили оці фейки для того, щоб почати нову хвилю мобілізації, – розповів політолог Тарас Березовець.

Експерти закликають українців не уподібнюватися до північного сусіда: обрати собі кілька надійних джерел інформації і вже звідти черпати фактаж та новини. А от інформаційній агресії Росії може бути співставна тільки послідовна відсіч на державному рівні. Поки ж протистоять пропагандистській машині Кремля у повній мірі тільки волонтери. При цьому, реагуючи обурено на коментарі, наприклад, в соцмережах варто пам’ятати слова фантаста Джорджа Оруелла: "Уся військова пропаганда, усі крики, брехня і ненависть йдуть завжди від людей, які на цю війну не підуть".