ДФС в листі на запит агентства "Інтерфакс-Україна" з посиланням на ст.197 Митного кодексу стверджує, що не бачить підстав для відмови в митному оформленні металобрухту при відсутності картки реєстрації-обліку зовнішньоекономічного контракту (договору), яка видається МЕРТ.

Відомство мотивує свою позицію тим, що положення постанов Кабміну від 15 лютого 2002 року №155 "Про затвердження Порядку реєстрації зовнішньоекономічних контрактів (договорів) на здійснення експортних операцій з металобрухтом" та від 3 травня 2012 року №388 "Деякі питання здійснення експортних операцій з металобрухтом" повинні застосовуватися виключно в частині, що не суперечить, зокрема, даній статті кодексу.

ДФС уточнює, що відповідно до ст.197 Митного кодексу України у випадках, передбачених законом, на окремі товари встановлюються обмеження щодо їх переміщення через митний кордон країни.

Відомство зазначає, що пропуск таких товарів через митний кордон та їх митне оформлення здійснюються органами фіскальної служби на підставі отриманих з використанням засобів інформаційних технологій документів, які підтверджують дотримання зазначених обмежень, виданих державними органами, уповноваженими на здійснення відповідних контрольних функцій, іншими юридичними особами, уповноваженими на їх видачу, якщо надання таких документів органам фіскальної служби передбачено законами. Зазначена стаття кодексу визначає порядок виконання органами ДФС завдань, визначених п. 3 і 7 ст. 260 і п. 7 ст. 544, щодо застосування заходів нетарифного регулювання.

Протиріччя представники ДФС бачать в тому, що такий документ, як картка реєстрації-обліку зовнішньоекономічного контракту (договору), не зазначена в переліку документів, що підтверджують дотримання обмежень щодо переміщення через митний кордон України товарів, список яких був затверджений постановою КМУ №436 від 21 травня 2012 року, на виконання ст. 197 кодексу, яка була прийнята пізніше, ніж дві вищезгадані постанови. Вони, в свою чергу, згідно з п.3 р. XXІ кодексу, повинні застосовуватися в тій частині, що не суперечить цьому документу.

У свою чергу, в об'єднанні металургійних підприємств "Металургпром", за позовом якого Окружний адмінсуд Києва призупинив дію наказу МЕРТ від 1 березня 2016 року №337 "Про затвердження розрахункового балансу освіти і споживання металобрухту чорних металів на внутрішньому ринку на 2016 рік", агентству " Інтерфакс-Україна "повідомили, що наполягають на виконанні судового рішення згідно з Конституцією і законом "Про судоустрій і статус суддів".

В "Металургпромі" нагадали, що суд, ухвалою від 22 квітня, наклав судову заборону ДФС та її територіальним органам проводити митне оформлення експорту металобрухту, на який оформлені картки реєстрації-обліку зовнішньоекономічного контрактів (договорів) на експортні операції з металобрухтом, видані МЕРТ, починаючи з 16 березня 2016 року. Виконавча служба 28 квітня ухвалила відкрити виконавче провадження.

В "Металургпромі" відзначили, що документом, який підтверджує реєстрацію зовнішньоекономічного контракту, є картка реєстрації-обліку зовнішньоекономічного контракту — форма картки встановлюється МЕРТ відповідно до постанови КМУ № 155 від 15 лютого 2002 року. Відповідно до п. 4 постанови КМУ від 4 листопада 2002 року №1653 Держмитслужба повинна здійснювати митне оформлення експортних поставок металобрухту тільки при наявності карток реєстрації-обліку зовнішньоекономічних контрактів. А в постанові КМУ від 3 травня 2012 року №388 (п.2) встановлено, що митне оформлення експорту металобрухту здійснюється на підставі паперового примірника картки реєстрації-обліку ЗЕД на здійснення експортних операцій з металобрухтом, або її примірника у формі електронного документа.

Як повідомлялося, Окружний адмінсуд Києва призупинив дію зазначеного вище наказу МЕРТ, а Державна виконавча служби відкрила виконавче провадження також і в рамках забезпечення позову до міністерства "Метінвест-Ресурсу", третя особа — ДФС України.

Метпідприємства України відчувають гостру нестачу металобрухту. Зокрема, новий завод "Інтерпайп Сталь" через відсутність брухту в 2015 році сумарно простоював 63 діб.

За даними об'єднання "Металургпром", дефіцит металобрухту для внутрішнього споживання в 2015 році склав 855 тис. тонн, або 22% від потреби (3,92 млн тонн). Основною причиною дефіциту брухту в 2015 році став експорт. Згідно з даними ДФС, в минулому році він склав 1,213 млн тонн, що є найбільшим показником за останні 10 років.