Держава не має власних грошей, вона лише розпоряджається грошима платників податків – своїх громадян та підприємств. То ж нумо подивімось, як підготував уряд головний документ країни, що чекає платників податків та як політика і вибори впливають на бюджет – на наші з вами гроші.

Читайте також: Які ризики чорної зарплати та хто у програші – держава, роботодавець чи працівники?

Перш за все зафіксуємо, що урядовці закладають інфляцію на рівні 7,4%. Це означає, що всі ціни зростуть щонайменше на цю величину. Отже, якщо ви бачите радісні заяви, що наступного року збільшать фінансування на 5%, то знайте, що вас обманюють, і насправді фінансування не збільшили, а зменшили.

То куди ж планують витрачати наші гроші, що на думку влади потребує більше коштів?

Майже на чверть – на 18 мільярдів гривень – більше збираються витратити на "силовиків". На тих "силовиків", які тиснуть на бізнес, і водночас не можуть, а насправді не хочуть захистити бізнес від рейдерських атак.

Влада, яка не піклується про свій народ, з часом починає його боятись. Тому напередодні року подвійних виборів фінансування Генпрокуратури, МВС та СБУ стає способом захисту влади. Вони не стали краще працювати, злочинність не зменшилась, право власності в нас досі пустий звук, бізнес потерпає від тиску, але державні гроші і далі збираються виділяти в необґрунтованих розмірах.

Бюджет
Держава не має власних грошей, вона лише розпоряджається грошима платників податків

А от для НАБУ, яке займається розслідуванням корупції тих же урядовців та силовиків, додаткових грошей не знайшлося, їх бюджет зріс на 1 %, в 7 разів менше за інфляцію, тобто насправді фінансування зменшилось.

А на чому влада економить? На фінансуванні субсидій! Їх зменшили на 16 мільярдів. Та ще й ціну на газ для населення обіцяють МВФ підняти, інакше фонд чергової порції валютного кредиту не дасть. Грошей на початок року, поки будуть йти президентські вибори, вистачить, а от восени 2019 року, коли почнеться опалювальний сезон, їх вже бракуватиме. Але ж це буде проблема вже нової влади, а поки що ці гроші можна пустити на силовиків. І на пенсії наступного року грошей не вистачатиме, на 27 мільярдів зросте дефіцит Пенсійного фонду.

Щодо видатків – новини не втішні. Подивимось на надходження. Підприємців мав би зацікавити той факт, що заплановане зростання податку на доходи фізичних осіб, хоча фактичні збори в цьому році збігаються із прогнозом і ніщо не віщує збільшення. Це означає, що уряд планує збирати податки у тих, хто їх раніше не платив. Нагадую всім ФОП, що податкова збирається перевіряти їх приватні картки в банках, щоб виявити доходи, які не оподатковуються.

Бюджет
Підприємців мало б зацікавити, що заплановане зростання податку на доходи фізичних осіб

А от надходження від податку на прибуток, по суті, залишається на тому ж рівні, що фактично сплачується у 2018. Якщо ми подивимось в надходження від податку на прибуток, то побачимо, що уряд не збирається змінювати цей податок на податок на виведений капітал. Тому що великий бізнес сьогодні має великі балансові збитки, якими зменшує оподатковуваний прибуток, часто використовуючи офшорні схеми. У великого бізнесу є всі інструменти, щоб мінімізувати або ухилятись від сплати податку на прибуток.

Все традиційно для теперішньої влади – збільшення податкового тиску на малий та середній бізнес та "податкові знижки" для великого бізнесу.

Бюджет
Насправді на пенсії наступного року грошей не вистачатиме

Знову зростає мінімальна зарплата, що потягне за собою збільшення ЄСВ. Це збільшення податкового навантаження, і навряд чи призведе до бажаної детінізації. Ще більше будуть видавати зарплати в конвертах.

А що ж митниця? За обіцянками міністра внутрішніх справ ще в цьому році в бюджет надійде додатково 100 мільярдів гривень від боротьби з контрабандою. І поки ми чекаємо цю знаменну подію, зауважу, що на 2019 не заплановано таких додаткових надходжень. У бюджеті цього року митні платежі 373 мільярдів гривень, а у 2019 планують зібрати на 40 мільярдів більше. Внаслідок інфляції, зростання курсу долара, збільшення імпорту, а не через припинення схем на митниці, як ви могли б подумати.

Подивімося на бюджетний процес країни в розрізі стосунків президента та прем'єра. Очільник Уряду цього року буквально стоїть на розтяжці та має сумістити багато різних інтересів, які часто суперечать одне одному. Зокрема, він має забезпечити належне фінансування в проголосованих Радою у 2018 році реформ – медичної, освітньої, пенсійної. Потрібні сотні мільярдів гривень.

Читайте також: Антикорупційне торнадо на українській митниці: що насправді відбувається навколо ДФС

Окрім того, прем'єр і про себе має не забути – треба закласти в бюджет власну історію успіху. Такою колись перед виборами була "Юліна тисяча" пенсіонерам. Нині, очевидно, успіх уряду буде захований в Дорожній фонд – адже всім відомий вислів прем'єра про "дороги Гройсмана". А тут і опозиція тисне – де зростання соціальних стандартів? Як можна дорослій людині прожити на прожитковий мінімум 1800 гривень?

Тож уряд має і мінімальну зарплату підняти аж на 450 гривень та пенсії військових проіндексувати, або якісь інші яблучка роздати, щоб отримати народну любов. А з іншого боку прем'єр повинен включати в бюджет те, на що він наразі не впливає – наприклад, бюджет безпеки і оборони. РНБО просто надало цифру – 200 мільярдів гривень, і вона має бути в бюджеті.

Катастрофічні цифри по обслуговуванню державного боргу теж включені в бюджет, адже замість того, щоб розібратися зі старими боргами, в цьому році уряд набрав нових, та ще й під височенні 9%.

Бюджет
Влада, яка не піклується про свій народ, з часом починає його боятись

Щоб за цей бюджет проголосували депутати-мажоритарники, потрібно роздати їм на округи соціально-економічні дотації, хоча в більшості випадків це – політична корупція. Потім потрібно задовольнити забаганки як великих фракцій, так і сателітів влади. От і з'являється в бюджеті роздача призів для тих чи інших видів бізнесу. Наприклад, декотрі програми аграрних дотацій, за якими мільярди гривень йдуть не на підтримку фермерів, а на підтримку великих і прибуткових агрохолдингів. Отак потрохи набігають мільярди на всі забаганки, і для заміни податку на прибуток податком на виведений капітал грошей не вистачає.

Про своїх платників податків – підприємців – держава думає в останню чергу. Але від скасування податку на прибуток у прем'єра не вийде відмахнутись, бо президент в останній день минулої сесії вніс цей законопроект в парламент, чим ще більше загострив ситуацію. Втім, кошти, яких не вистачає, можна знайти. Треба зупинити контрабанду та виведення грошей в офшори і нарешті навести лад у державних підприємствах, які зараз є корупційними годівниця каси.

Але ж тоді "свої", які сидять на потоках – будуть незадоволені. А на носі голосування за бюджет та вибори, і такі незадоволені занадто дорого обійдуться владі. От і живемо в ситуації "поки пани чубляться, у холопів чуби тріщать". Як завжди, залізуть в кишеню простих людей, а не тих, хто на цих людях наживається.