Сьогодні Ян Кум вважається одним із найвизначніших представників Кремнієвої долини, а ще кілька років тому його на роботу не взяв Facebook. Проте згодом керівництво соцмережі, мабуть, дуже пошкодувало за такий крок, оскільки їм довелося викласти цілих 19 мільярдів доларів за дітище українського емігранта.
Народився Ян Кум у звичайній сім’ї будівельника та домогосподарки у Фастові, що під Києвом, і проживав тут аж до 16 років. Щоправда, після розпаду СРСР і економічної кризи якихось великих перспектив на безхмарне майбутнє у більшості людей не було, тому на початку 90-х Кум разом із матір’ю емігрує до США та оселяється у Каліфорнії. Звідси, а саме з містечка Маунтін-В'ю, яке називають "Меккою" технологій, і почалася "американська мрія" майбутнього мільярдера, однак шлях до неї видався тернистим.
Перебравшись за океан, родина іммігрантів одразу стикається з труднощами та заледве зводить кінці з кінцями. Так, матері Кума доводиться підпрацьовувати нянею, а сам Ян між навчанням змушений мити підлогу в супермаркеті. Крім того, з батьком, який залишився в Україні, нечасто вдавалося поговорити, оскільки міжнародні дзвінки були дуже дорогими. Також до проблем додався й рак, який невдовзі діагностували у матері Яна, тому сім’я мала виживати за рахунок допомоги, яку виплачували людям з інвалідністю.
Однак, складні життєві виклики не зламали, а радше навпаки – загартували Кума. Ще у підлітковому віці Ян відзначався своїми здібностями та наполегливістю. Зокрема, він швидко вивчив англійську, самостійно опановував програмування, а також вступив до Університету Сан Хосе. Проте уже через рік кинув навчання, але лише через те, що йому поталанило працевлаштуватись у Yahoo.
Здавалось б, робота в Yahoo – справжня вершина самореалізації та про таке можна лише мріяти. Але Ян Кум думав інакше. Пропрацювавши тут 10 років, а також отримавши неоціненний досвід і корисні знайомства, він покидає інтернет-гіганта. Разом із ним іде і Браян Ектон, який за роки у цій компанії став для нього близьким приятелем.
У підсумку друзі вирішують здійснити подорож Сполученими Штатами, під час якої цілий рік насолоджуються свободою та грають в улюблений фрісбі. Вже повернувшись, обидва намагаються влаштуватися на роботу у Facebook, проте як Ян, так і Браян отримують відмову. Але не зупиняються на цьому та розпочинають власну справу, стаючи ще й бізнес-партнерами.
Ідея для створення месенджера WhatsApp з’явилася у Яна Кума випадково, коли він взяв до рук свій перший iPhone. Тоді програміст одразу зрозумів, який потенціал має індустрія мобільних додатків. Відтак, вони разом із Ектоном створюють власний застосунок для смартфонів – програму для безкоштовного обміну повідомленнями, яка після перших невдач і кількох доопрацювань зрештою завоювала прихильність серед користувачів і стала альтернативою всім звичним SMS. Сама ж назва програми є співзвучною з просторічним американським "Як справи?"
Популярність WhatsApp неабияк розбурхала технологічний світ. Адже у 2014 році, коли Facebook вирішує укласти угоду щодо купівлі цього месенджера, база користувачів додатку сягала 400 мільйонів людей в усьому світі. Сьогодні ж ця цифра становить понад 1,5 мільярда осіб.
До слова, угоду про продаж месенджера Ян Кум підписував у непримітній будівлі, що розташовується за кілька кварталів від штаб-квартири WhatsApp – символічно, що саме у цьому місці він свого часу вистоював черги за соціальними талонами та саме звідси вийшов успішним підприємцем-мільярдером.