Про порушення на виборах

— Найнебезпечніше порушення — підкуп виборців у переддень або в день голосування. Безпосередньо під час голосування також можуть виникати певні форс-мажори.

Депутати дізнаватимуться результати попередніх опитувань. Відповідно, вони знатимуть, як треба коригувати голосування. Тому на певних дільницях можуть бути "докидання" голосів, на інших — їх знищення. Власне, кандидат, який здійснює такі дії, виграє на цих дільницях.

Про відповідальність

— Відповідальність за подібні порушення найчастіше кримінальна. Виборцю — до двох років обмеження волі, тому, хто підкуповує або створює мережу підкупу — до 7 років позбавлення волі. Якщо адміністративна відповідальність, то тут передбачений штраф 5100 гривень.

— Незважаючи на 500 звернень до правоохоронних органів на минулих виборах за такими випадками, покарані були лише дві людини.

КВУ ще в серпні розробив зміни до чинного законодавства про місцеві вибори та до кримінального кодексу з метою уточнити визначення та доведення факту підкупу. Ми намагалися зробити так, аби навіть замаскований підкуп або агітація в день тиші не мали вияву.

Про причини порушень

— Досвід боротьби із підкупом мають тільки пострадянські країни та країни колишнього соціалістичного табору. Усе це і через брак громадянської свідомості, і через бідність населення. Під час виборів до України надходить величезна кількість тіньових грошей.

— Партіями витрачено два мільярди гривень — із розрахунку 10 гривень на одного виборця. У Польщі, наприклад, витрачають 4-5 гривень на виборця, в перерахунку на нашу валюту. У країнах із значно вищим рівнем життя суми більші. Але це все диктується тими умовами, в яких перебувають люди.

Пропорційно, в Україні найдорожча виборча кампанія. Усе через те, що у нашому законодавстві відсутня норма про звітування за виборчими фондами. Ми сподіваємося, що запрацює закон щодо політичної корупції та фінансування партій.

Про труднощі в регіонах

— Дивно, що не відкрилися всі дільниці в Маріуполі. На деяких із них могло б розпочатися голосування. Подібні труднощі також можуть виникати у Дніпропетровську, Одесі, Черкасах, Рівному, Харків. Там, де є велика конкуренція, таких фактів не уникнути. Хоча, на щастя, зараз ми цього не спостерігаємо.

Порушення будуть не з боку виборців, а з боку тих органів, що забезпечують перебіг голосування. Оскільки це колегіальні органи, у них є представники різних політичних сил. Центральна виборча комісія працює цілодобово і намагається вирішити ці проблеми.

Про недоліки виборчої системи

— У виборчій системі, за якою українці обиратимуть місцеву владу, дійсно складно розібратись. Опитування ж свідчать, що виборець орієнтуватиметься в бюлетені на назву політичної сили, потім — прізвище лідера. І тільки потім зверне увагу на ім’я кандидата, який проходить за цим округом.

— Найкраще для перемоги в окрузі — поєднання потужного бренда партії та відоме в місцевості ім’я кандидата. Але зорієнтуватися важко, тому будуть непорозуміння, будуть недійсні бюлетені. Важко навіть було знайти інформацію про кандидата, оскільки за законодавством, ніхто не зобов’язаний подавати на ці вибори політичну програму та іншу інформацію.

Величезних черг на цих виборах ми не очікуємо, оскільки явка, за опитуваннями, складе близько 43%. Явка не буде рівномірною. На заході України вона більша, на півдні і сході — менша.

— Звичайно, усе зазначене не сприяє проведенню нормального волевиявлення. КВУ виступав за заборону тієї політичної реклами, якою вона є зараз (впливає на підсвідомість виборця, виставляє в негативному світлі інших кандидатів, говорить про рішення загальноукраїнські, хоча вибори є місцевими).