Протягом останнього року в Україні заблоковані десятки проектів з будівництва та реконструкції автомобільних доріг. Причина в тому, що один з підрядників масово оскаржує в Антимонопольному комітеті результати торгів, якщо вони завершилися не на його користь. Кінцевий бенефіціар компанії оголошений в міжнародний розшук. Його лобісти в АМКУ можуть прикриватися ім'ям заступника голови Адміністрації Президента Олексія Філатова без його відома.

Масштабний проект уряду щодо нарощування темпів дорожнього будівництва – найімовірніше буде зірваний. Саме такий висновок можна зробити з тенденцій, які розвиваються на цьому ринку протягом останнього року.

Саме в цей період на дорожні будівництва стрімко увірвалася компанія "Полтавабудцентр" (ЄДРПОУ 24565511). За останні два роки вона взяла участь в 350 закупівлях, за результатами яких здобула перемогу в 34 з них на суму 1,32 млрд грн. При цьому тільки в 2018 році компанія 72 рази скаржилася в АМКУ, з яких 45 скарг задоволено, інші з ініціативи самого ж "Полтавабудцентр" залишені колегією АМКУ без розгляду.

Що це за компанія і чому вона – за даними самого ж АМКУ і аналітичної платформи Prozorro- стала одним з лідерів за кількістю скарг в цій галузі?

Справа в тому, що ТОВ "Полтавабудцентр" – типова "прокладка", у якій немає власної матеріально-технічної бази (ні своїх асфальтобетонних заводів, ні техніки), всі виробничі потужності за договорами оренди належать афілійованим структурам. Наприклад, асфальт для будівництва дороги під Нікополем збиралися возити з Миколаївської області, а в Полтавську область – з Сумської, що істотно перевищує нормативи.

Однак при цьому цінові пропозиції "полтавчан" на торгах на 10-15% нижче ціни конкурентів. Якщо замовники робіт виявляють технічну невідповідність компанії вимогам тендеру або відсутність досвіду, і намагаються усунути її від конкурсу – "Полтавабудцентр" шукає і знаходить будь-який привід, щоб оскаржити такі дії. Детально технічну частину цих скарг описали тут "Наші гроші".

Проблеми на мільярди

Вперше про фірму заявляв нардеп Юрій Соловей ще влітку 2017 року, коли компанія своїми скаргами заблокувала будівництво дороги Косів-Кути. Тоді парламентарій припускав, що "полтавці" діють в інтересах іншого учасника тендера. Але тоді історія не набула значного розвитку.

Через рік регіональні ЗМІ переповнені інформацією про те, що такі скарги "полтавської" компанії стали реальною проблемою для дорожнього будівництва на найважливіших трасах, які сьогодні реконструюються за урядовою програмою. Наприклад, Сумська облрада навіть змушена була звернутися до Генпрокурора і в СБУ з вимогою відреагувати на дію полтавської фірми, оскільки через неї ціла область могла втратити фінансування на дорожнє будівництво. Аналогічні скандали спалахували в Одеській, Вінницькій, Львівській, Івано-Франківській, Дніпропетровській, Миколаївській областях.

Хто стоїть за "Полтавабудцентром"? Компанія, що претендує – і виграє! – на мільярдні держпідряди, має 0 грн статутного капіталу. Кінцевий власник, згідно з реєстром – Асланян Славік Арамович. Однак реальним бенефіціаром схем є сімейство одеських підприємців вірменського походження на прізвище Амирханян на чолі з Араіком Хачіковічем Амірханяном, який перебуває в карному розшуку. Він також відомий нападом на главу "Укравтодору" Андрія Батищева.

Брат Араіка – Армен Хачіковіч Амірханян керує ТОВ "СПМК-17", у якого "Полтавабудцентр" нібито орендує асфальтові заводи по всій Україні. Засновником компанії і бенефіціаром записана Седа Амирханян. Ця компанія є фігурантом кримінального виробництва, в рамках якого і пред'явлені звинувачення Араіку Амірханяну. Його звинувачують в тому, що підконтрольна йому компанія ТОВ "СК "Дорлідер" за участю підконтрольної ж йому СПМК-17 ухилилася від сплати податків в сумі понад 5 млн грн. Мова в кримінальному провадженні йде також про легалізацію грошей, отриманих злочинним шляхом, і організованому угрупованні. Компанії "Дорлідер" і "СК "Дорлідер" – це попередники "Полтавабудцентру" на ринку дорожнього будівництва, які функціонували під керівництвом клану Амірханянов з середини 2000-х. У цю ж структуру входить "Миколаївбудцентр" – "клон" "полтавської" фірми для підрядів в Миколаєві.

Нещодавно СБУ провела обшуки в офісах Амірханянових і виявила докази підробки сертифікатів відповідності навіть орендованих потужностей, що могло поставити під загрозу безпеку на побудованих фірмою дорогах через низьку якість робіт і матеріалів.

Людина Філатова

Хто ж є покровителем "дорожнього" сімейства, яке плутає карти не тільки місцевій владі, а й уряду, систематично блокуючи масштабні проекти на мільярди гривень? Є всі підстави вважати, що Амірханяни користуються прямою підтримкою першого заступника голови Антимонопольного комітету України Марії Ніжник. За даними джерел в правоохоронних органах, які проводять розслідування щодо злочинної змови чиновниці з "полтавської" компанією, саме Ніжник, використовуючи своє службове становище, сприяє "Полтавабудцентру" в блокуванні державних закупівель з будівництва доріг на всій території України.

"Використовуючи владні повноваження Ніжник М.В., ТОВ "Полтавабудцентр" постійно шантажує інших учасників закупівель з пропозиціями розблокувати процедуру закупівель за умови задоволення їхніх комерційних інтересів. В результаті таких дій темп виконання дорожньо-будівельних робіт в Україні істотно знизився, оскільки будівельний сезон підходить до кінця, конкурси так і не проведені, а до виконання робіт ніхто не приступав. В результаті склалася ситуація, що бюджетні кошти на кінець року так і не використані в повному обсязі, роботи, які заплановані в 2018 році, в кращому випадку почнуть виконуватися в квітні-травні 2019 року", – сказано в службовій записці на ім'я одного з керівників силових відомств, копія якої є в розпорядженні редакції.

Марія Ніжник прийшла до Антимонопольного комітету з юридичної компанії Aequo, яка вважається "кузнею кадрів" для високих постів в держорганах під заступництвом заступника голови Адміністрації Президента Олексія Філатова. Однак, за даними наших джерел, не дивлячись на "особливі" стосунки юристів компанії та АМКУ, про самодіяльність Ніжник – і вже тим більше про можливе використання її імені для прикриття своїх схем з Амірханянами – Філатов не в курсі.

Проте, навряд чи рядові виконавці типу чиновників АМКУ стали б вести самостійну гру на мільярди гривень без узгодження зі старшими товаришами. Цілком можливо, замовники цієї історії проявляться вже найближчим часом.

Адже блокування дорожнього будівництва – одного їх найбільш розрекламованих проектів уряду – відмінна міна уповільненої дії на випадок, якщо його глава раптом зібрався самостійно піти на парламентські – або, ніде правди діти, подумав про президентські вибори.

Автор: Сергій Шмельов