День без покупок: як футболка за ціною бургера може забрати життя людини

2340 Читать новость на русском
День без покупок 2017 або протест проти "Чорної п'ятниці"
День без покупок 2017 або протест проти "Чорної п'ятниці" / 24 Канал

Чорна п'ятниця у світі – це не лише знижки та приємні покупки, а ще й тиснява, гонитва за вигідними цінами та навіть стрілянини. У підсумку зростають не лише доходи від продажів, а й поповнюється статистика смертей.

Смертельна Чорна п'ятниця

День без покупок (Buy Nothing Day) – створений в першу чергу на противагу свята шопінгу або, як його називають, Чорна п'ятниця. День відмови від покупок відзначають на наступний день після Дня подяки – 24 листопада, саме цього дня й стартують різдвяні розпродажі.

Читайте також: День без автомобілів: 7 шокуючих фактів, як машини вбивають нашу планету

З ініціативою відмовитися від покупок виступив канадський журналіст Калле Ласн. На його думку, причину фінансової кризи потрібно шукати не в ліквідності або нерегульованих ринках, а в культурі надлишкового та бездумного споживання.

З часом це свято набуло нових сенсів: не лише протистояти та запобігати надмірному споживанню, а ще й рятувати людські життя. Довгі черги, стусани ліктями, лайки та навіть бійки – типовий сценарій чорної п'ятниці. Звісно, поки в Україні ще традиція дня розпродажів тільки приживається і до травматичних ситуацій не доходило. Але в США фіксують не лише травмування людей під час гонитви за знижками, а й смерті.

Бійка під час чорної п’ятниці (2015) – відео

В 2016 році, відразу після відкриття дверей торгового центру Walmart в американському місті Ріно, штат Невада, одного з відвідувачів застрелили під час бійки за місце для паркування; ще один був убитий на парковці при універмазі Macy's в Атлантік-Сіті в штаті Нью-Джерсі. У 2008 році натовп покупців, що увірвався в Walmart на Лонг-Айленд, штат Нью-Йорк, затоптав 34-річного співробітника торгового центру.

Бійки під час чорної п’ятниці – відео

Серйозні каліцтва та смерті стали невід'ємною частиною погоні за знижками – в 2006 році навіть з'явився сайт blackfridaydeathcount.com, де ведеться облік жертв свята споживання. Згідно зі статистикою, лише з 2006 року чорна п'ятниця забрала життя 10 людей, ще більше сотні були поранені.

Лише цей факт змушує задуматись над тим, чи вартує дешева футболка чи новий смартфон життя іншої людини.

Чорна п'ятниця: статистика смертей
Чорна п'ятниця: статистика смертей

Надмірне споживання: чим це загрожує

Відмовитись від покупок лише на один день – це спосіб нагадати собі, що надмірне споживання має негативні наслідки не тільки у вигляді смертей на чорну п'ятницю, а й вкрай шкідливо позначається на екології.

Ми кожен день забиваємо чимось мішки для сміття – їх вміст чимало говорить про наші потреби, які розрослися за останній час до неймовірних масштабів. За даними Міжнародної асоціації твердих відходів (ISWA), за 2013 рік у всьому світі було вироблено 1,84 мільярда тон твердих побутових відходів. В середньому у 2013 році кожна людина виробила 271,7 кілограма сміття. І ці цифри невпинно ростуть.

Надмірне споживання: проект американського фотографа
Надмірне споживання: проект американського фотографа "7 днів сміття"

Закликають опиратися надмірному споживання і в мистецтві. Так, американського фотографа Грегга Сегала настільки стурбувало, як багато мотлоху виробляють люди за своє життя, що він вирішив продемонструвати це якомога наочніше. Він попросив своїх друзів, знайомих і сусідів лягти посеред сміття, яке у них накопичилося за тиждень, – зроблені фотографії Сегал зібрав в серію "7 днів сміття". Масштаби вражають, правда?

Надмірне споживання: проект американського фотографа
Надмірне споживання: проект американського фотографа "7 днів сміття"

Найбільш відомий аргумент прихильників Дня без покупок акції полягає в тому, що в країнах з високим рівнем життя проживає тільки 20% населення земної кулі, а використовують вони більше 80% всіх природних ресурсів Землі. Що є не тільки несправедливим розподілом багатств нашої планети, а й завдає надмірний шкоди навколишньому середовищу.

Тобто, середній житель США купує в п'ять разів більше товарів, ніж мексиканець, в десять разів більше, ніж китаєць, і в тридцять разів більше, ніж громадянин Індії.

Головний аргумент прихильників Дня без покупок
Головний аргумент прихильників Дня без покупок

Те, що ми живемо в суспільстві масового споживання – ні для кого не секрет. Сучасній людині потрібно не лише володіти певною кількістю матеріальних цінностей, а й постійно їх оновлювати та примножувати. Про це говорять регулярні, з інтервалом в 3-4 тижні, зміни колекцій в магазинах одягу, постійні виходи нових моделей телефонів, планшетів, комп'ютерів, побутової техніки, автомобілів.

Парадокс полягає в тому, що людині насправді не потрібні так добре нав’язуванні всіма доступними засобами товари або послуги. Якби з лиця землі вмить зникли всі McDonald's або навіть гігант Apple, нічого страшного б не сталося. Це не життєво необхідні речі, але це ті речі, про необхідність яких нам говорять чи не щодня.

Надмірне споживання: проект американського фотографа
Надмірне споживання: проект американського фотографа "7 днів сміття"

Проте справа не лише у витрачанні грошей чи накопиченні нових речей. Ви не задумались про те, куди непотрібні більше речі діваються? Кожна наша покупка примножує кількість сміття на планеті і зменшує земні ресурси.

Надмірне споживання: проект американського фотографа
Надмірне споживання: проект американського фотографа "7 днів сміття"

Акції на День без покупок

Відверто бойкотувати чорну п'ятницю почали з кінця 1990-х років. За даними сайту adbusters.org, уже в 2016 році День без покупок уже святкували у 60 країнах! А отже аж у 60 країнах люди бойкотували розпродажі.

В знак протесту проти надмірного споживання в цей день учасники руху демонстративно ріжуть кредитні карти; зображують зомбі, масово прогулюючись вздовж стелажів супермаркетів; шикуються в довгі черги з порожніми візками; на добу відключають телефони і телевізори, не користуються громадським транспортом і автомобілями, не вмикають світло і електроприлади або їдуть відпочивати на природу.

Парад зомбі на День без покупок 2015
Парад зомбі на День без покупок 2015

Творці Cards Against Humanity запропонували всім бажаючим перераховувати гроші на викопування величезної "Святкової ями" і обіцяли не зупинятися, поки будуть надходити пожертвування. Викидати гроші – так викидати.

В 2016 році люди пожертвували більше 100 тисяч доларів на копання ями! Сам процес транслювали в прямому ефірі. Сторінка акції розташована за адресою holidayhole.com.

Люди в прямому ефірі бачили, як витрачаються їхні гроші... на копання нікому не потрібної ями
Люди в прямому ефірі бачили, як витрачаються їхні гроші... на копання нікому не потрібної ями

У 2015 році творці Cards Against Humanity запропонували користувачам заплатити п'ять доларів і нічого не отримати натомість. Акція принесла авторам понад 71 тисячу доларів, зібрану суму керівництво компанії розподілило між співробітниками.

День без покупок: витрачати гроші – так витрачати
День без покупок: витрачати гроші – так витрачати

У 2014 році організатори заробили 180 тисяч доларів, продаючи коров'ячий гній.

Коробочки з коров'ячий гноєм купили 30 тисяч чоловік
Коробочки з коров'ячий гноєм купили 30 тисяч чоловік

Greenpeace також всіляко підтримує ініціативу проведення Дня без покупок і використовує його для підвищення обізнаності про вплив на навколишнє середовище індустрії моди.

"Через свою дешевизну одяг є однією з найпопулярніших категорій покупок в чорну п'ятницю. При його виробництві використовується настільки цінна сьогодні прісна вода, а річки забруднюються токсичними речовинами", – наголошують в організації.

В День без покупок закликають знизити рівень надмірного споживання
В День без покупок закликають знизити рівень надмірного споживання

Єдиний спосіб виправити цю ситуацію – знизити рівень споживання. Часто ми викидаємо речі не тому, що вони стали непридатними для використання, а тому, що вони вийшли з моди або застаріли за своїми параметрами. І наша планета просто не в змозі впоратися з переробкою такої кількості сміття.

До того ж, етичне споживання (противага надмірному споживанню) стосується не лише одягу чи техніки. Прихильники цього руху закликають до обачного використання усіх ресурсів планети – звертати увагу на те, що їсте, що одягаєте, чи тестують вашу косметику на тваринах тощо. Головні принципи – це гуманність та помірність.

Як долучитися до Дня без покупок

Сайт Buy Nothing Day пропонує почати з малого – всього одного дня. Просто протягом 24 годин не купуйте нічого. Не обов'язково це робити лише сьогодні, оберіть інший день – користі від цього менше не буде.

День без покупок, зрозуміло, не змінить ваше життя, але якщо ви візьмете його за звичку, ви побачите різницю.

Менше шопінгу, більше життя,
– йдеться на сайті.

Головні принципити етичного споживання – це гуманність та помірність
Головні принципи етичного споживання – це гуманність та помірність

Проте обмежити себе у покупках буває дуже важко, а іноді – й не можливо. Тому психологи радять дотримуватись кількох простих правил щодня, щоб зекономити свій власний бюджет від невиправданих витрат.

Як купувати менше:
- психологи стверджують, що час, що витрачається на вибір одягу та її якість, безпосередньо пов'язаний з рівнем освіти покупця: чим він вищий, тим менше часу витрачається на вибір і тим більше високої якості купуються обновки. Тож читайте і розвивайтесь!
- ходіть в магазин з готівкою, а не з банківською карткою. Беріть рівно ту суму, яку ви можете дозволити собі витратити – ці запобіжні заходи вбережуть від зайвих витрат;
- за статистикою, найбільші витрати відбуваються в день отримання зарплати: на радощах людина скуповує все, що сподобається. В день зарплати краще взагалі нічого не купувати, а почекати день-другий;
- завжди майте з собою список покупок і не ходіть по магазинах на голодний шлунок;
- якщо вирушаєте за новим одягом, то переглянете вже наявний гардероб – як одяг, так і взуття, аксесуари і білизну.

Автор: Олена Булан
Джерело: 24 Канал
powered by lun.ua
Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
Коментарі
При цитуванні і використанні будь-яких матеріалів в Інтернеті відкриті для пошукових систем гіперпосилання
не нижче першого абзацу на Телеканал новини «24» — обов’язкові.
Цитування і використання матеріалів у оффлайн-медіа, Мобільних додатках, SmartTV можливе лише з письмової згоди Телеканалу новин «24».
Матеріали з маркуванням «Реклама» публікуються на правах реклами.
Усі права захищені. © 2005—2017, ПрАТ «Телерадіокомпанія “Люкс”», Телеканал новин «24»
Залиште відгук