Віталій Кличко на посаді міського голови Києва з травня 2014 року. Водночас він обіймає і посаду голови Київської міської державної адміністрації.

Читайте також: Держава спонсорує праворадикалів: С14 отримала півмільйона

Це унікальний випадок в Україні. І він суперечить логіці. Оскільки міський голова має опікуватися питаннями благоустрою міста, а голова КМДА контролювати, щоб він та депутати міської ради не зловживали владою та координувати роботу органів виконавчої влади у столиці. Виник конфлікт інтересів. Тому народні депутати поставили під сумнів повноваження столичного міського голови і вирішили їх підправити.

У кожного свої повноваження. І одне з повноважень державної влади – це контроль за діяльністю місцевого самоврядування на відповідність закону, конституційності їх рішень. Ви ж розумієте, що не можна одночасно контролювати і виконувати,
– зазначив експерт з питань децентралізації Юрій Ганущак.

Однак, сьогодні все так. Люди обирають міського голову, а він повноважень управляти містом не має. Вони покладені на голову київської міської державної адміністрації, якого призначає Президент України за поданням уряду.

"Розпоряжатися коштами громади, яких в Києві 50 мільярдів, приймати рішення стосовно благоустрою, шкільництва і так далі – це не повноваження міського голови. Це повноваження голови КМДА", – сказала заступниця голови Верховної Ради, авторка законопроекту Оксана Сироїд.

З одного боку, він має працювати саме в інтересах киян, з іншого боку – він є частиною команди прем'єр-міністра, який очолює цю гілку влади,
– наголосив юрист Олександр Лємєнов.

Раніше призначити обраного людьми міського голову на посаду очільника міської адміністрації, аби він мав повноваження, було обов'язком. Однак, за часів Януковича закон змінили, аби президент міг контролювати мера столиці і не давати йому повноважень. Так, після закінчення каденції Леоніда Черновецького, Янукович взагалі не "заморочувався" і просто призначив головою міської адміністрації свою людину – регіонала Одександра Попова, який фактично і керував містом аж до січня 2014 року.

Читайте також: В Україні розпочала роботу Рада з питань інтелектуальної власності

Так само, за бажання, будь-який президент може не призначати мера головою міськадміністрації і фактично не дати йому керувати містом.

Отож, автори законопроекту ситуацію вирішили виправити і розділити дві посади. Мер, мовляв, нехай займається благоустроєм міста, а голова КМДА – його контролює і відповідає за координацію міських органів з обласними.

До, слова народні обранці також збираються скоротити кількість депутатів міської ради в Києві. Але обіцяють відновити районні ради, аби депутати були ближчі до своїх виборців.

Райони в місті Києві за своїми розмірами і населенням перевищують багато обласних центрів, але вони не мають своїх представницьких органів, немає районних рад,
– вказав юрист фракції "Самопоміч" у Київській міськраді Єгор Недашківський.

Однак, для того, аби райради працювали як потрібно, їм треба передати повноваження і кошти, а зараз законопроект цього не передбачає, каже експерт. Дізнатися, що про ініціативу думають в міській раді та адміністрації журналістам 24 каналу не вдалось. КМДА одразу переадресували на міськраду, а відповіді звідти не надали.