Наступного місяця 95-й подорожчає до 11 гривень 50 копійок за літр, прогнозують гравці ринку. Виправити ситуацію могли урядовці, проте ухвалити рішення про зниження акцизів на світлі нафтопродукти відмовились. Незважаючи на те, що рік тому цей механізм вдало спрацював.

“Ті розрахункові втрати бюджету від зниження акцизів, вони були компенсовані не спадом, а, навпаки, збільшенням попиту від тих заходів, що у нас були сталі ціни”, - сказав президент об’єднання операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук.

“Ви уявіть собі, якщо у порядок денний включено постанову, яка сформульована таким чином: зменшити бюджетні надходження на одну цілу і три десятих мільярда гривень. Чи буде проголосована ця постанова чи проект постанови? Буде проголосована чи ні? Зрозуміло – ні”, - каже заступник науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Водночас, Міненерго хоче завезти мільйон тонн пільгової нафти для переробки на українських НПЗ. Причому відмінити податок на додану вартість для цієї сировини, а також на продукцію, вироблену з неї. Витратять на закупівлю 1 мільярд 300 мільйонів гривень. Рівно стільки ж втратив би бюджет і на зниженні акцизів. От тільки останнє зробити було би логічніше.

Хитромудрі механізми, які щороку запускають чиновники, мають неоднозначну мету, вважають фахівці.

“Оця тактика, обрана урядом, точніше, Міненерго, вона сприятиме тому, щоб певна частка цього бізнесу нафтопродуктового занепадала, а інша - піднімалась. І тоді у власників цих мереж, до кого були неофіційні пропозиції продати - цілком можливо будуть більш поступливими в питанні торгу, ціни”, - сказав директор інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

Стабілізувати ситуацію можна двома способами - підвищити податки рентних платежів для нафтовидобувних компаній. Плюс - боротьба з тіньовим ринком, який складає від загального 30%. А значить, цей обсяг палива не оподатковується. Відповідно, щороку бюджет недоотримує 5 мільярдів гривень.