Згідно з постановою Кабінету Міністрів від 17 червня 2015 року № 426, з 11 серпня мінімальна оптова ціна на горілку і лікеро-горілчані вироби за 1 літр 100-відсоткового спирту зросла до 159,94 гривень, а з 1 вересня – до 175,96 гривень.

Скільки коштує випивка

Якщо назвати конкретні види алкоголю і їхні мінімальні ціни, то вийде наступне.

Півлітрова пляшка горілки, що з 11 серпня ще коштувала 50 гривень, вже з 1 вересня буде коштувати 55 гривень. Ціна 0,5 літра тризіркового коньяку зросла від 79 до 84 гривень, п’ятизіркового – від 89 до 94. Півлітра віскі подорожчає до 110 гривень. Ігристе вино – від 44,90 за пляшку до 49,90, а звичайне буде коштувати 27 гривень.

Алкоголю випили більше, ніж молока

Згідно з даними Державного комітету статистики, промисловими підприємствами України в 2014 році було виготовлено близько 1,1 мільярда літрів промислового питного молока. Одночасно промисловість України виробила близько 2,4 мільярди літрів пива, 0,2 мільярди літрів горілки та 0,2 мільярди літрів лікерів та вин. Таким чином, минулого року українці спожили алкогольної продукції майже в чотири рази більше, ніж молочної.

Зменшення попиту не помічено

Говорити про тенденцію зменшення бажаючих придбати алкоголь зарано − ніяких статистичних даних ще немає.

Ми звернулися з питанням до столичних ресторанів: "Чи не помітили ви зниження попиту на алкоголь у зв’язку з його подорожчанням?" У більшості випадків ніхто не відповів ствердно, навпаки, питання дивувало наших співрозмовників. Судячи з такої реакції, поки що зменшення кількості бажаючих випити саме в ресторані не спостерігається. Проте побоювання, що це може статись найближчим часом, є.

З чим насправді пов’язане це зростання – важко сказати. Ми поки що ціни не змінювали. В ресторанах нема можливості швидко це зробити, адже потрібно виготовляти нове меню, вносити зміни. Звичайно, що зниження попиту можливе, адже грошей більше не стає. Люди тепер сидітимуть вдома і питимуть горілку з супермаркетів,
– розповів арт-директор Байк-рок-н-ролл клубу "Route 66" Павло Гачковський.

У великих супермаркетах зниження цікавості до алкоголю теж не помітили.

Станом на 2 вересня 2015 року в компанії "МЕТРО Кеш енд Кері Україна" не зафіксували значне падіння продажів алкогольних товарів. Низький попит серед клієнтів на дану продукцію протягом першого місяця після подорожчання цілком очікуваний, але, як показує практика, незабаром споживачі адаптуються до нових цін і рівень продажів знову стабілізується,
– зазначили у прес-службі компанії.

Дещо про акцизи

Нагадаємо, що окрім зростання цін на алкоголь, український уряд вирішив також підвищити акцизи на нього.

За словами народного депутата Ганни Гопко, завдяки підвищенню ставок акцизного збору на тютюнові вироби та алкогольні напої у 2014 році вдалося переломити негативну тенденцію зменшення надходжень від алкогольних та тютюнових акцизів, яка спостерігалася в січні-квітні 2014 року і збільшити находження до державного бюджету в травні-жовтні 2014 року: від алкогольних акцизів – на 1,4 мільярда гривень, від тютюнових акцизів - на 1,9 мільярди гривень у порівнянні з відповідним періодом 2013 року.

Виробники алкогольних напоїв такого оптимізму не поділяють.

У 2014 році виноробна галузь зіштовхнулася зі справжнім антирекордом. За перше півріччя ставка акцизного податку зросла на 43%. Поняття "винний ринок" вже не можна поєднувати з Україною, враховуючи його розміри. Обсяг випущеної продукції (тихі вина) в 2014 році ледь перевищив 6 мільйонів декалітрів, що є найнижчим показником за роки незалежності,
- констатував директор асоціації "Виноградарі та винороби України" Сергій Михайлечко.

За словами голови асоціації "Укргорілка" Володимира Остапюка, щорічне підвищення ставки акцизного збору на 5% може реально збільшити надходження до бюджету, а зростання на 10-20% несе зворотній ефект.

Читайте також: З'явився рейтинг міст з найдорожчим пивом