Що пропонують автори документів і як ухвалення закону вплине на ситуацію на Донбасі, розбиралися журналісти сайту "24".

Читайте також: План реінтеграції Донбасу від Порошенка: в Україні більше не АТО

Порошенко vs "Самопоміч"

Про правове врегулювання ситуації на Донбасі, визнання Росії країною-агресором і зміну формату АТО в українському політикумі говорять давно. Очевидно, що четвертий рік триває справжня війна із зовнішнім агресором, і так звана Антитерористична операція вичерпала себе. Зрештою, на початку літа секретар РНБО Олександр Турчинов заявив, що необхідно прийняти відповідний закон, змінити формат АТО і визнати Росію окупантом.

Головна проблема, як вважають спостерігачі, – щоб документ "вписувався" в Мінські угоди. Зрозуміло, що законопроект мав бути узгоджений із західними партнерами України – ЄС і США. 4 жовтня президент Петро Порошенко вніс на розгляд парламенту два законопроекти "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях" і "Про створення необхідних умов для мирного врегулювання ситуації в окремих районах Донецької та Луганської областей". Було зареєстровано два альтернативих – від групи депутатів "Самопомочі" і представників партії ВО "Свобода".


У Порошенка і Андрія Садового різні погляди на шляхи реінтеграції Донбасу

Згідно з документом Порошенка, тимчасова окупація частин нашої території стала одним із наслідків збройної агресії РФ проти України. Зазначається, що Україна не визнає злочинне загарбання Росією частини території, а РФ ініціювала, організовувала та підтримувала терористичну діяльність в Україні, здійснює збройну агресію проти України та тимчасову окупацію частини нашої території.

Читайте також: Терористи прокоментували закон про інтеграцію: заява насторожує

Натомість "Самопоміч", крім того, щоб називати Росію агресором, пропонувала врегулювати правові відносини з ОРДЛО, визнавши їх окупованими територіями, починаючи з 2014 року, з усіма відповідними наслідками. Аргумент – Україна не контролює ці райони. Тому доти, поки Росія не виведе звідти свої війська, ми не отримаємо контроль над україно-російським кордоном і не повернемо їх під свою юрисдикцію, визначати ці території тимчасово окупованими. Тобто Росія як країна-окупант має забезпечувати повне соціально-економічне забезпечення цих територій. Відповідно, після повернення ОРДЛО під нашу юрисдикцію, Росія мусить відшкодувати Україні матеріальні і моральні збитки.

Диявол у деталях – узаконення Мінських угод

Законопроект, запропонований Порошенком і погоджений із західним партнерами, хоча й начебто визнає Росію агресором, насправді, на переконання багатьох експертів, має свої підводні камені, які несуть величезні ризики суверенітету України. В першу чергу, найбільшу критику викликала стаття 7. В ній зазначається, що під час відновлення територіальної цілісності України забезпечується пріоритетність виконання безпекових положень Мінського протоколу від 5 вересня 2014 року, Мінського меморандуму від 19 вересня 2014 року та "Комплексу заходів" від 12 лютого 2015 року.


Узаконення Мінських угод розв’яже Путіну руки

Іншими словами, Україна на законодавчому рівні визнає Мінські угоди і зобов’язується їх виконати. Як зазначає директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик, по суті, документи дипломатії другого плану де-факто отримують статус де-юре.

Україна таким чином введе в своє законодавче поле Мінські угоди, які підписані сепаратистами і бандитами – Захарченком і Плотницьким. Збувається найкраща мрія Путіна про те, що це внутрішній громадянський конфлікт в Україні. А Росія може виступати в якості миротворця і претендувати на участь у майбутній операції місії ООН. Цього не можна допустити,
– наголошує Кулик.

Віталій Кулик наголошує: скільки б влада в особі президента не говорила, що перша частина законопроекту свідчить по те, що Росія є окупантом, а території визнають окупованими, це жодним чином не заперечує введення в законодавче поле другої сторони переговорів у вигляді маріонеткових ватажків окупаційних режимів у Донецьку і Луганську.

Читайте також: На експертному рівні, – Захарова прокоментувала законопроект реінтеграції Донбасу

Голова фракції "Самопоміч" Олег Березюк також розкритикував це положення, наголосивши, що Мінські угоди передбачають вибори в ОРДЛО, а "Д/ЛНР" отримають дозвіл на облаштування своїх судів та власної міліції у складі амністованих бойовиків.

Саме питання Мінських угод стало причиною блокування президії та бійок у четвер увечері в парламенті. Після наради з головами фракцій спікер Андрій Парубій заявив, що 7 статтю виключать із законопроекту, однак розглянути його 5 жовтня депутатам так і не вдалося.

Продовження дії закону про особливий статус ОРДЛО

Другим каменем спотикання став президентський законопроект про продовження ще на рік дії закону "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей". Цей закон був ухвалений в 2014 році ще парламентом минулого скликання, і його дія закінчується 18 жовтня 2017 року. Це одна з причин того, що Порошенко так поспішає з ухваленням закону про реінтеграцію.

На переконання військового експерта Дмитра Снєгирьова, завершення дії цього закону лише на руку Україні. Однак, як зазначає фахівець, у Росії одразу заявили, що вихід України з цього закону розглядатиметься як деструктивна позиція, поставить під сумнів договороспроможність країни і сам момент примирення на сході держави. Тобто, зауважує експерт, Росія починає диктувати свої умови.

Кремль тисне не стільки на Київ, скільки на Захід. В першу чергу, на Німеччину. Тобто весь позитив, що Росію визнають країною-окупантом, перекреслюється,
– переконаний Дмитро Снєгирьов.


Закон про особливий статус узаконить убивць українців

Експерт наголошує: суперечності в тому, що, з одного боку, ми говоримо про самооборону і окуповані території, повернення контролю і юрисдикції України над ними. З іншого, якщо продовжити дію закону про особливий статус, визнаємо, що де-юре і де-факто ми втратили юрисдикцію над ОРДЛО.

Читайте також: Україна зможе притягнути Росію до відповідальності, – експерт про законопроект Порошенка

За словами Віталія Кулика, Захід, який тисне на Україну з тим, щоб ми продовжили термін дії закону про особливий статус, намагається пришвидшити імплементацію і безпекової, і політичної частин Мінських угод. Внаслідок цього, наголошує політолог, наступним кроком можуть стати вибори в ОРДЛО. І Україні доведеться з цим жити, оскільки Захід у такій архітектурі може визнати обрані адміністрації, з якими наша держава повинна мати якісь відносини.

Тобто реально закон може призвести до того, що Україна буде змушена погодитися на те, що в ОРДЛО пройдуть вибори під контролем російських військ і сепаратистів. Що головне – всіх, хто вбивав українців, які захищали свою державу, амністують. Крім того, місцева влада отримає право на обрання суддів і прокурорів, сама формуватиме так звану народну міліцію. Тому інакше, як капітуляцією, це назвати не можна. Бойовики отримають легальний статус, а Київ втрачає контроль повністю. Росія при цьому через узаконених бойовиків продовжує руйнувати Україну, перекриває нам шлях до ЄС і НАТО. По суті, повертає свій геополітичний вплив.

Фактор Заходу і продовження ескалації на Донбасі

В експертному середовищі вважають, що закон про реінтеграцію жодним чином найближчим часом не призведе до завершення війни. На думку Віталія Кулика, припинення військового напруження на Донбасі не дуже пов’язане з ухваленням закону.

Ні в кого немає жодних ілюзій щодо того, що наявність закону про реінтеграцію убезпечить Україну від нової ескалації на сході. Як тільки, приміром, погіршиться ситуація в Сирії для Росії, Путін піде на ескалацію на Донбасі для вирішення геополітичних завдань по діалогу з ЄС і США. Зокрема, для досягнення нової переговорної позиції, використання донбаської карти під час виборів президента Росії в 2018 році,
– зауважує експерт.


Закон не припинить війну автоматично

При цьому, вважає Кулик, Захід хоче мати правову визначеність в українському питанні, тому вони нас підштовхують до прийняття законодавчих змін.

Звичайно, США і ЄС було би краще спихнути з себе антиросійські санкції і основний фокус переговорного процесу та перевести в площину домовленостей України з ОРДЛО і Росією. Але навряд чи це вдасться, і там це розуміють. Ця історія надовго, і без Заходу Україна не впорається. В інтересах Заходу, щоб ми вирішили цей конфлікт з точки зору наших національних інтересів,
– наголошує Кулик.

Екс-посол України в Білорусі Роман Безсмертний в коментарі "Главкому" зазначає, що реальних інструментів реінтеграції не дано. За його словами, справжня реінтеграція – це довгостроковий процес із багатьма складовими. Після трьох років війни, вважає він, її вже неможливо провести ні за 5, ні за 10 років. Такий конфлікт, говорить Безсмертний, вимірюється десятиліттями, має характер кровного. Тому план реінтеграції мусить бути багатоходовим і дуже об’ємним.

Наразі закон несе чималі ризики. Добре, що Росію називають окупантом. Краще пізно, ніж ніколи. Але, як зазначає політичний експерт Михайло Басараб, початок умовного мирного врегулювання суттєво активізує на Заході істерику про необхідність зняття санкцій з РФ вже і негайно. Тож, на його думку, ухвалення законів про ОРДЛО так само може призвести до скасування санкцій найближчим часом.

Питань загалом багато. Війну українська влада вперто четвертий рік відмовляється назвати війною. Відтак, поки Росія не буде офіційно визнана стороною конфлікту, врегулювати ситуацію на Донбасі і відновити територіальну цілісність України нереально.

Читайте також: Другий раунд: чого чекати від зустрічі Волкера і Суркова?