Більшість з них – країни Євросоюзу, від яких залежить фінансова допомога Україні та підтримка на шляху до євроінтеграції. Вдумайтеся, уже чотири роки не призначають послів України в Швейцарії. Всі ці роки, коли Порошенко приїздить до швейцарського Давоса на Всесвітній економічний форум, його зустрічає тимчасовий повірений.

Читайте також: Чому британський суд може протистояти Коломойському, а український – ні

Відсутність протягом чотирьох років посла у країні, де обертаються найбільші капітали світу, де відбувається розслідування щодо багатьох українських високопосадовців чинної та попередньої влади, у країні, яка надає Україні гуманітарну допомогу в конфлікті на сході – це просто ганьба. Так само вже чотири роки – я не помилився, чотири роки – немає посла України в Данії, яка на сьогодні фактично залишилася останнім форпостом на шляху до побудови трубопроводу в обхід України Північний потік – 2.

Немає чотири роки і посла України в Чорногорії, де влітку відпочиває багато співвітчизників, які можуть потребувати дипломатичного втручання на найвищому рівні. З 2015 року, тобто три роки, немає посла в Ірландії, яка входить до Євросоюзу. З минулого року вакансії послів у Греції та Хорватії, куди щоліта виїжджають тисячі українців, а також Латвії та Естонії, які є найближчими партнерами України в протидії російській агресії.

Читайте також: Коломойський, Ахметов, Фірташ: тотальні змови та "договорняки" Порошенка

На мої офіційні звернення МЗС повідомило, що, мовляв, процедура призначення посла доволі тривала, і чотирьох років не вистачило. Процитую: "Призначення керівників закордонних дипломатичних установ – це тривала процедура, яка має цілу низку етапів, а саме – підбір кандидатури, погодження кандидата президентом України, очікування на агреман приймаючої сторони, підготовка указу президента".

Зволікання протягом одного місяця чи навіть кварталу ще можна зрозуміти – але не чотири роки! За моєю інформацією, проблема полягає в тому, що Порошенко шукає відданих особисто йому людей. Деякі вакансії просто свідомо тримають незаповненими для того, щоб відрядження до благополучної країни отримав хтось із наближених.

При цьому Міністерство закордонних справ фактично визнало, що призначення заблоковано на рівні адміністрації президента, адже всі кандидати погоджуються особисто Петром Порошенком. Призначення аташе заблоковано на рівні адміністрації Президента. Через це, наприклад, два роки не було посла України в Норвегії, яка є одним з постачальником природного газу в Україну, альтернативного російському, та інвестором у сферу альтернативної енергетики.

За часів Порошенка роль Міністерства закордонних справ намагаються мінімізувати, адже він сам воліє визначати зовнішню політику, а фактично паралельним міністром закордонних справ став заступник глави адміністрації президента Костянтин Єлисеєв, який був одним з головних адвокатів Януковича в часи його президентства, працюючи головою представництва України в Євросоюзі.

Костянтин Єлисеєв
Костянтин Єлисеєв

Президент самостійно визначає зовнішню політику. Окрім провальної роботи з послами, в Порошенка утворився серйозний фронт конфлікту з країною-сусідом Угорщиною. Сусідню столицю серйозно роздратувало схвалення закону про освіту, який було названо "ганебним ударом у спину". У підсумку, переобраний на третій термін прем'єр-міністр Віктор Орбан не просто вдається до дипломатичних демаршів у двосторонніх відносинах. Він серйозно підриває шанси України на подальшу інтеграцію до Євросоюзу та НАТО.

Зокрема, за моєю інформацією, Угорщина фактично заблокувала проведення засідання комісії Україна-НАТО під час найближчого самміту НАТО в Брюсселі у липні. Якщо саміт Україна-НАТО в Брюсселі справді не буде призначено, це стане своєрідним ляпасом усім нам, адже зовсім нещодавно Україна домоглася статусу країни-аспіранта в Альянс. Подібні демарші траплялися і в минулися, але у набагато гірші часи.

Читайте також: Реформи Порошенка: "жити по-новому" зі старими схемами

Я пам'ятаю зі свого журналістського досвіду саміт НАТО в Празі восени 2002 року, в розпал скандалу щодо можливих постачань Україною заборонених комплексів протиповітряної оборони до Іраку. Тоді організатори влаштували холодний прийом президенту Кучмі, розсадивши учасників Ради північноатлатничного партнерства за назвами країн у французькій мові, а не англійській, щоб Україна – Ukraine – не була сусідом Великобританії – United Kingdom та США – United States.

Угорщина влаштувала помсту Україні за зміни до українського законодавства, але так само – це результат недостатньої роботи підлеглих президента Порошенка, який має присвячувати весь свій своїм прямим обов'язкам президента.

За Конституцією, він відповідає за зовнішню політику та національну безпеку і оборону, і не має права втручатися в питання економіки, а тим більше створювати різноманітні схеми корупційного заробітку, як то Роттердам плюс або постачання озброєнь через прокладки з прописками в офшорах.

У результаті, Україна програє на всіх фронтах – гроші громадян просто крадуться, а Україна стає оточеною недружніми державами не лише на сході, але і на заході. І цей сумний результат – ще один підсумок чотирирічного перебування Петра Порошенка на посаді президента. І ще один аргумент на користь зміни влади на людей, не обтяженими корупційними договорняками.