За словами директора департаменту з функціонування газової, нафтової та нафтопереробної промисловості Міненерго Костянтина Бородіна, в країні розпочато антидемпінгове розслідування щодо імпорту бензинів і дизпалива. За його результатми, антидемпіногове мито можуть запровадити вже у березні.

“Ставки мита 130 євро/т на бензин і 80 євро/т на дизельне пальне виходячи з цінової переваги, яке іноземні виробники мають по відношенню до нас”, - каже директор департаменту Міненерго та вугільної промисловості Костянтин Бородін.

Із проханням розпочати антидемпінгове розслідування та захистити вітчизняних виробників, до міненерго звернулися керівники шести українських нафтопереробних заводів. Вони зазначають, що у той час як українські заводи працюють у збиток, майже 70% ринку імпортних нафтопродуктів займають три країни - Росія, Казахстан і Білорусь. При цьому лише один з вітчизняних виробників за 9 місяців минулого року отримав майже півмільярда гривень збитків.

”Ці збитки можуть взагалі зупинити Лисечанський НПЗ вже в кінці першого кварталу 2010 року”, - каже головний керуючий директор ТОВ "ТНК-ВР "Комерс" Дідьє Казиміро.

За словами фахівців, причиною погіршення стану українських підприємств є податкові преференції експортерам від урядів їхніх країн. Так, наприклад при постачанні сирої нафти з Російської Федерації до України ставка експортного мита становить 303 дол. Водночас в Білорусію та Казахстан нафта постачається без мита, а експорт нафтопродуктів з Росії у інші країни обкладається митом у 216 дол. за тонну. Отже, за словами фахівців це ставить українські підприємства у неконкурентні умови. В результаті, з кожним роком Україна нарощує обсяги імпорту нафтопродуктів та втрачає вітчизняного виробника.

“Якщо це було, я пам’ятаю 20%, 28%, повільно крок за корком, то сьогодні критична межа 50%. Все. Це означає, що якщо в цьому році ситуація не зміниться, то 50% буде вироблено не на території України, а 50% буде імпортовано. Якщо ми цю межу переступимо, то як правило повернення назад не має”, - каже голова правління ВАТ "Укртатнафта" Павло Овчаренко.

”Ми посадили країну на імпортне пальне, а звідси і зростання цін на наших заправках”, - каже прем'єр-міністр України Микола Азаров.

Зауважимо, минулого року в Україну було імпортовано близько 4,5 млн. тонн, тоді як 2009-го це обсяг був менше 4 млн. т. Підтримати власного виробника за рахунок захисних мит корисно і для держави, оскільки вітчизняні НПЗ в середньому сплачують на 3,5 - 4% більше податків , ніж імпортери , зауважують фахівці. При цьому вони нарікають, на якість вітчизняного пального, яке не відповідає закордонним аналогам.