Кощієва голка депутатської недоторканності це імунітет від слідства. Якщо проти звичайної людини відкривають кримінальне провадження, то відразу починаються слідчі дії обшуки, вилучення документів, арешти коштів, обмеження виїзду закордон для переховування. Але, якщо ця людина депутат, то слідчі дії не розпочинаються, поки парламент не проголосує.

Читайте також: Рада дала старт обмеженню депутатської недоторканності

І це не вимога Конституції це все виключно у Кримінальному процесуальному кодексі та Регламенті ВР. І саме ці норми дають депутатам час, щоб сховати свої статки чи сховатися самим, поки прокуратура готує подання, а парламент його розглядає. Цей час так само потрібен для того, щоб депутат мав час відкупитися у прокуратури.

Тобто реальне скасування недоторканності це кінцева відповідальність депутата. А кінцева відповідальність неможлива, якщо вчасно не розпочати слідчі дії. Бо потім уже нема чого або кого досліджувати і справи розвалюються. Через це ми не бачили поки що жодного вироку стосовно депутатів, з яких так пафосно знімали недоторканність.

Щоб дозволити слідчі дії щодо депутатів не треба змін до Конституції, достатньо декілька змін до КПК і Регламенту ВР. І ці зміни вже рік чекають на розгляд парламенту (5487). Але їх нема сьогодні у порядку денному. А це означає, що робити депутатів відповідальними ніхто не має наміру.

Читайте також: Парламент може й не ухвалити остаточно закон про зняття недоторканності, – експерт

А законопроект Президента про зняття депутатської недоторканності (вже другий за його каденцію) це таке підтрунювання депутатів ("тролінг" у народі).

Український парламент був і залишається більше підкаблучником президента, аніж представницьким органом народу. Але навіть у нинішньому стані залежності парламенту часами вдавалося у критичні моменти відстоювати інтереси людей. Запропоновані президентом зміни до Конституції не зроблять депутатів більш відповідальними перед людьми, але точно зроблять їх ще більш залежними від президента, президентської прокуратури і президентських судів.

Про загрозу такої залежності, парламент і президента застерегла Венеційська комісія ще у 2015. І так само наголосила, що проблема саме у слідстві. Але президент має дуже вибірковий слух, коли потрібно чути висновки Венеційської комісії. І схвалення особливого статусу для Донбасу йому ближче до серця, аніж збереження балансу влади у державі.

У парламенті немає 300 людей, які готові на короткий повідок до президента. І президент про це знає. Тому і розважається...

Автор: Оксана Сироїд

Читайте також: Скасовувати депутатську недоторканність у повній мірі не можна, – політолог