На початку 2017 року адміністратор системи е-декларування, структура Держспецзв’язок – спецслужби на чолі з генералом СБУ, на ста сторінках обґрунтовувала необхідність створення нової системи е-декларування. На їхню думку, існуюча система настільки погана, що з нею неможливо ані запустити автоматизовану перевірку, ані приєднатися до реєстрів – умови, які зроблять перевірку декларацій ефективною. Там переконані, що треба створювати нову систему і навіть порахували, що для цього потрібно 12 мільйонів доларів і 4 роки роботи.

Читайте також: Операція "НАБУ": як окремі особи намагаються звузити законні повноваження органу

Протягом всього 2017 року цю думку активно популяризували президентські посіпаки на всіх можливих рівнях: від народних депутатів фракції його імені в парламенті до Генеральної прокуратури, яка відкрила провадження проти розробників програмного забезпечення системи е-декларування.

Чому саме система погана, ніхто з них не скаже, бо після того, як її віддали в руки Держспецз’язку, до неї нікого не підпускають. При цьому там "доопрацьовують" систему. Саме після їхніх "доопрацювань" Президент Порошенко сказав, що "програма кардинально перероблена". Що саме і з якими наслідками – не відомо, однак саме після цього система почала постійно ламатись.

Маємо наступну ситуацію:
– державна структура говорить, що система погана
– їй віддають систему на доопрацювання – Президент звітує, що "програма кардинально перероблена"
– після цього ті, хто її доопрацьовув, говорять, що система настільки погана, що треба створювати нову.

Виходить, що на прохання Президента систему так переробили, що після цього треба створювати нову? І коштувати ця нова система буде 12 мільйонів доларів з державного бюджету.

Що би зробили ви в такій ситуації? Правильно, перш ніж витрачати 12 мільйонів доларів адекватна людина зробить аудит. В даному випадку – проведе незалежну експертизу системи, щоби отримати відповіді на питання: хто, коли і з якими наслідками втручався в роботу системи, наскільки вона відповідає тому технічному завданню, за яким розроблялась, і що потрібно, щоб запустити врешті автоматичну перевірку.

Однак ця перевірка має бути обов’язково проведена незалежними експертами, щоби їй могли довіряти як українці, так і міжнародні партнери. Такою може бути експертиза авторитетних міжнародних аудиторських компаній та іноземних експертів, яких могли б допомогти запросити міжнародні партнери України. Саме цього – незалежної експертизи системи за участі іноземних експертів, з початку 2017 року ми і вимагали.

17 липня 2017 року прем’єр-міністр Володимир Гройсман дав протокольне доручення провести таку експертизу. Однак вона так і не відбулась. Знаєте, чому? Бо Держспецз’язок відмовився давати доступ незалежним експертам до системи. Натомість наприкінці 2017 року НАЗК оголошує тендер на проведення аудиту системи е-декларування, виписаний таким чином, щоби його могла виграти тільки компанія, пов’язана із Держспецзв’язком.

Читайте також: Як відпочинок Порошенка на Мальдівах пов'язаний з антикорупційними війнами

Завдяки вчасній реакції громадянського суспільства і міжнародних партнерів той тендер вдалося зупинити. Однак вже на початку 2018 року НАЗК придумало нову схему як віддати проведення аудиту компаніям, пов’язаним із Держспецзв’язком. Цього разу вони вирішили використати як лазівку особливості законодавства, яке регулює проведення тендерів.

е-декларування
У 2016 році очільниця НАЗК Корчак заявила, що система е-декларування запущена

19 січня НАЗК оголосили новий тендер на аудит системи з такими ж дискримінаційними умовами, які виключають можливість участі в ньому серйозних міжнародних компаній. Більше того, навіть не оприлюднили жодної новини про це на своєму сайті. 4 лютого тендер так і не відбувся, бо ніхто не подав свої заявки. А вже наступного дня НАЗК оголосили повторний тендер з такими самими умовами. Новина про цей тендер з’явилась на сайті НАЗК лише 13 лютого – за тиждень до закінчення строку подання пропозицій і два дні після звершення строку для звернення за роз’ясненнями. Іншими словами, НАЗК зробило все можливе, щоби формально провести два тендери, які будуть скасовані, бо в них ніхто не візьме участь.

У чому схема?

Справа в тому, що Закон України "Про публічні закупівлі" у виняткових випадках дозволяє закупити послугу не за тендерною, а переговорною процедурою. Тобто замовник обиратиме компанію-виконавця не на тендері, а на власний розсуд. Закон дозволяє це зробити, "якщо замовником було двічі відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації".

Це означає, що після формального проведення двох тендерів НАЗК цілком законно віддасть проведення аудиту компанії, обраній на власний розсуд. А враховуючи умови тендеру, це буде структура контрольована Держспецз’язком. Іншими словами, вони будуть перевіряти самих себе.

Чим це загрожує?

Ми ніколи не дізнаємось, хто і як втручався в систему, як її попсували і хто має нести за це відповідальність. Система так і залишиться в руках спецслужб. Ручні аудитори можуть написати в своєму висновку про неіснуючі проблеми, які не дозволять використовувати дані з декларацій для кримінальних проваджень того ж НАБУ.

Аудитори можуть прийти до висновку, що треба створювати нову систему, і тоді система е-декларування буде знищена, а нова так ніколи і не створена, або створена в такому вигляді, в якому це не матиме жодного значення.

Що це означає для нас з вами?

Ми можемо втратити один із найпотужніших інструментів для боротьби з корупцією, який вже працює. Взяти хоча б ті 100 кримінальних проваджень на основі даних з декларацій, які вже розслідуються НАБУ.

Читайте також: Засуджена за корупцію працівниця НАЗК рік незаконно перевіряла декларації перших осіб

Ми можемо втратити безцінне джерело інформації, яке дозволить нам зробити свідомий вибір вже на наступних парламентських і президентських виборах.

Ми можемо знову втратити довіру і фінансову підтримку заходу, як вже кілька місяців тому втратити 600 мільйонів євро фіндопомоги від ЄС.

Ми можемо опинитися під загрозою втрати безвізового режиму, обов’язковою умовою для збереження якого є повноцінне функціонування е-декларування і ефективна перевірка декларацій.

І найголовніше, ми можемо втратити чи не останній шанс законно, без революцій і потрясінь повернути собі вкрадену корупціонерами державу.

Я звертаюсь до прем’єр-міністра Володимири Гройсмана. В кінці кінців, Ви очолюєте виконавчу владу в Україні. Два органи виконавчої влади саботують е-декларування те саме, яке ви назвали "найважливішим антикорупційним заходом" у 2016 році і визначили одним із пріоритетів Уряду на найближчі роки. Організуйте врешті-решт незалежний аудит. Для цього треба Вам, як прем'єр-міністру, просто звернутись офіційно до визнаних міжнародних аудиторських компаній та міжнародних партнерів України, які вже не раз висловлювали готовність допомогти. Виконуйте свої ж обіцянки, програми і плани дій, якщо, звісно, це не просто папірці.

Кінець кінцем, все буде добре, і якщо зараз не добре, значить, це ще не кінець.