У 2016 році українці придбали на маркетплейсах групи компаній EVO (Prom.ua, Bigl.ua, Crafta.ua, Kabanchik.ua, Goodini.ua) на 73% більше товарів ніж торік – на суму 8,5 мільярда гривень, при цьому кількість замовлень за рік зросла на 61%. Водночас середній чек збільшився незначно – на 7% і зараз становить 885 гривень, розповів директор з розвитку групи компаній EVO Денис Горовий.

Найпопулярніші товари

Найчастіше у 2016 році українці купували на маркетплейсах взуття, одяг, аксесуари, мобільні телефони, техніку й електроніку, товари для дому й саду. Ці категорії були драйверами розвитку електронної комерції впродовж останніх років.

Але що цікаво: темпи зростання більшості з них вже повільніші за темпи зростання маркетплейсів. Натомість, за даними Prom.ua, найшвидше ростуть такі категорії товарів як продукти харчування/напої, інструменти, товари для хобі (здебільшого рукоділля), книжки, товари для краси (здебільшого косметика) і здоров’я,
– уточнив Горовий.

Це означає, що невдовзі істотно зросте попит саме на товари в цих категоріях і вони стануть майбутніми драйверами e-commerce.

Інтернет-торговців стало більше

У 2016 році зросла кількість підприємців, які почали продавати в інтернеті. Тільки на майданчик Prom.ua за цей рік прийшло 111 тисяч новачків. І кількість тих, хто продовжує займатися електронною комерцією більше трьох років, також продовжує зростати – сьогодні цей показник на 45 тисяч більше, ніж у 2015-му. Отже, на щастя, українські представники малого та середнього бізнесу не втрачають ентузіазму із ведення справ в Україні.

Безпека – на першому місці

Безпечні покупки у мережі – потреба № 1 українських покупців. Це довів онлайн-маркет перевірених продавців Bigl.ua, який запустився тільки в лютому і вже має щомісяця 4,7 млн відвідувачів.

Що цікаво, кожен другий проданий товар у категорії одягу та взуття – вітчизняного виробника,
– наголосив Горовий.

Середній чек покупок української продукції виявився на 27% меншим, ніж на імпортні товари. У лютому-грудні 2016 року він становив 344 грн.

Хендмейд прибутковий

За неповних 9 місяців на найбільшій хенд-мейд платформі України Crafta.ua майстри з усієї України продали понад 38 тисяч виробів ручної роботи, а колекціонери виставили на продаж майже 1,5 млн лотів. Всього в 2016 році українці купили товарів на суму майже 7 мільйонів грн, що свідчить про любов до унікальних речей.

Робота через інтернет

Довіра до виконавців робіт, яких клієнти знаходять в інтернеті, зросла. Про це свідчить онлайн-сервіс замовлення послуг "Кабанчик". Тільки у 2016 році українці виконали замовлень на 26 млн гривень, що в 2,5 рази більше, ніж роком раніше. На стільки ж збільшилася кількість замовлень – до 160 тисяч.

Всього на "Кабанчику" зареєстровано понад 320 тисяч українців. Найбільше роботи є у наступних категоріях: будівництво, домашній майстер, кур'єрські послуги та фріланс. Сервіс розширив свою географію і тепер працює в 71 місті України. Середній чек за одне завдання становить – 720 грн, а найдорожче коштувало 50 тисяч гривень.

Онлайн-закупівлі: норма, а не новинка

Електронні закупівлі у системі ProZorro цього року стали обов’язковими для усіх держзамовників. Завдяки системі ProZorro бізнес цього року заробив майже 60 мільярдів гривень, а бюджет отримав понад 8 мільярдів. Zakupki.Prom.ua зробили вагомий внесок у ці результати, оскільки 33% держзамовників працюють у нас і кожен третій тендер оголошується на Zakupki.Prom.ua.

У 2016-му нам вдалося запустити два нові проекти: ProZorro.Продажі – система для продажу держмайна, та RIALTO – для комерційних закупівель. І в обох цих системах за перший місяць роботи ми встановили рекорди, зокрема, по кількості учасників торгів та по максимальному зростанню ціни лота у ProZorro.Продажі, і максимальній економії — у RIALTO,
— уточнив Горовий.

Головні тренди на 2017-й

За експертними оцінками, частка електронної торгівлі України сьогодні становить близько 3% всього ритейлу. Натомість, у більшості розвинених країн світу цей показник сягає 10-15%. Тож потенціал для зростання – колосальний.

Придбати будь-які товари сьогодні можна на одному сайті (Amazon, E-bay, Prom). Готель у будь-який куточок світу можна забронювати на одному сайті (Booking.com, AirBnB). Замовити таксі можна в одному додатку (Uber). Всі державні закупівлі України — це система Prozorro, комерційні — Rialto. І ця тенденція тільки посилиться,
— відзначив генеральний директор групи компаній EVO Микола Палієнко.

При цьому онлайн-маркети ростуть швидше за ринок. Темпи розвитку торгівлі в інтернеті щороку зростають на 30-40%, а маркетплейси ростуть в 19 разів швидше, ніж інтернет-магазини.

Приміром, порівняно з 2014 роком, трафік магазинів у 2016-му зріс лише на 4%, в той час як маркетплейси додали 78%. З цього випливає, що нові покупці дедалі частіше роблять вибір на користь маркетплейсів. Дошки оголошень, до речі, також ростуть досить впевнено — на 64% з 2014 року,
— уточнив Палієнко.

Ще одна тенденція: сьогодні в Україні 37% відвідувачів "заходять" на Prom.ua з мобільних телефонів, а 25% вже звично купують за допомогою мобільного. Це при тому, що у розвинених країнах мобільний трафік вже обганяє десктопний. За прогнозами Zenith Media, частка глобального мобільного інтернет-трафіку у 2017 році складатиме 75%.

Найбільші потреби ринку e-commerce України, за підсумками проведеного спеціалістами аналізу — надійні системи платежів і дешева доставка. Україна поки що не досягла належного рівня конкуренції між постачальниками логістичних послуг. Як правило, пояснює Палієнко, якісні послуги дорогі, а неякісні породжують недовіру. Нам потрібно три-чотири сильних оператори, в конкуренції між якими сформується ринок перевезень з високим рівнем обслуговування і прийнятними цінами.