Метою польських стартапів, таких як Intelclinic є те останнє і завдяки ним Польща стає одним з найцікавіших місць на стартаповій карті світу. Хронічне безсоння, порушення сну та збій біоритму, або втома після довгої подорожі через різницю в часі є поширеною проблемою сьогодні. Польський студент Каміль Яцек прийняв виклик і у 2013 році запустив польський стартап Intelclinic. Після збору 500 000 доларів США на платформі Kickstarter було створено Neuro:on — маска, яка покращує якість сну шляхом вимірювання мозкових хвиль, м'язового тонусу та руху очей. Унікальна технологія, яка допоможе змінити спосіб життя та сприйняття світу була винайдена і виготовлена у Польщі.

Такі проекти, як Estimote об'єднують чудову польську громаду програмістів з вродженими підприємницькими здібностями поляків, підтримують створення інноваційних продуктів та технологій. В той же час роблять Польщу однією з найпопулярніших "фабрик" стартапів.

Дійсно, розвиток польських стартапів у значній мірі відображає загальну економічну ситуацію в країні. Польща належить до так званих EAGLEs [Emerging And Growth-Leading Economies] (з англ. "орел"– розшифровується як швидко зростаюча економіка, що розвивається], а її економічне зростання з дев'яностих років постійно підтримується на високому рівні. У той час як решта Європи дуже постраждала від глобальної кризи, польська економіка не переставала рости завдяки сильному внутрішньому попиту, низьким рівнем боргу, фондам ЄС, і насамперед - дивовижним людям. На думку інвесторів все це робить Польщу найбільш привабливою країною в Європі із швидким зростанням економіки в Європейському Союзі та більш важливим гравцем на світових ринках.

Тому, коли отримав від Get Inspired Fest прохання написати статтю про те, чому європейські і глобальні підприємці повинні пильно спостерігати за польським ринком, я довго не задумувався над цим питанням.

Давайте почнемо з важливої інформації для інвесторів: Польща - величезна, найбільша у Центральній та Східній Європі країна з населенням 38 мільйонів чоловік. Тепер є восьмою за величиною економікою в Європі із перспективою обігнати одну або дві країни (без великих зусиль) в найближчі десятиліття. Польща є теж найбільшим бенефіцієнтом коштів з фондів ЄС у Європі (понад 80 млрд євро в період до 2020 року). Кошти використовуються для наукових досліджень, досліджень і розвитку, інфраструктури, уряду, модернізації місцевого самоврядування, виробництва екологічної енергії та відновлюваних джерел енергії, а також для покращення загального рівня життя суспільства починаючи від піднесення професійних кваліфікацій громадян аж до розвитку третього сектора. Все це пов'язано з фантастичними можливостями для розвитку бізнесу.

Польща завоювала репутацією тигра Центральної та Східної Європи та стала місцем розташування регіональних офісів Oracle, SAP, Microsoft, HP, IBM, Google та багатьох інших. Ось чому іноземні компанії прагнуть інвестувати в Польщі вже протягом багатьох років. Це спричинило, що Польща увійшла до 10 найкращих місць у світі для інвестицій, за даними World Investment Report 2015 [Доповідь про світові інвестиції].

Це не дивно, що країни Африки, а також такі, як наприклад, Південна Корея, Японія та Китай стають у чергу, щоб співпрацювати з польськими компаніями. Насправді, Польща буде однією з країн-партнерів нового китайського "Шовкового шляху" з потенціалом стати лідером у питаннях налагодження комерційної та бізнес співпраці Далекого Сходу з Європою.

Але, як я вже згадував, це інформація для найбільших гравців. Для великих людей з великими ідеями, які треба реалізувати з нуля, Польща також є прекрасним місцем та заслуговує уваги. Польща може похвалитися одним з найбільших і швидко зростаючих секторів малого та середнього бізнесу. Згідно з нещодавньою доповіддю про стартапи, в Польщі їх повстає більше 2500.

Візьмемо, приміром польську компанію Migam, засновану Пшемком Кусьмірком. Надихнули його труднощі в спілкуванні, з якими боровся його глухий приятель, Пшемек разом з командою молодих програмістів, використовуючи штучний інтелект та неврологічні програми, створили технологію для автоматичного перекладу мови жестів KinecTranslator. Ця технологія за деякий час змінить життя 70 млн глухих людей, які живуть у світі.

Коли я говорив з Пшемком про те, чому Польща є таким захоплюючим місцем для ведення бізнесу, він сказав мені, що "Польща є відносно новим ринком для стартапів, ідеально розташована - тільки півтори години від більшості європейських столиць. У нас є видатні інженери, а доступ до капіталу для стартапів збільшується щодня ". Пшемек також погоджується з тим, що Польщу, в порівнянні з іншими країнами, вирізняють її жителі. "Польща є прекрасним місцем для стартапів, і польські підприємці спраглі успіху. Поляки мають високу трудову етику та наполегливість, а саме такі якості необхідні для виживання та зростання нових компаній".

Подібно до Intelclinic та Migam, польський стартап Wandlee теж прагне змінити світ.

Команда Wandlee створила портативну технологію, яка дозволяє батькам контролювати актуальне місце перебування їхніх дітей, крім того мотивує їх, щоб підтримувати хороший фізичний стан та вести здоровий спосіб життя. "Щороку в Європі з'являється 25000 повідомлень про зниклих безвісти дітей. Ці дані турбують батьків. Саме це спонукало нас вирішити цю проблему," повідомив мені засновник Wandlee, Ігор Савчук.

"Поляки дуже добре розуміються на нових технологіях", – вважає Мартін Козловський, генеральний менеджер академічних інкубаторів підприємництва Business Link, найбільшої мережі акселераторів інноваційних компаній в Європі, за сприяння якої стартапи з шести бізнес-центрів Польщі можуть розвиватися та отримувати підтримку. "У нас є геніальні програмісти та девелопери, які є величезною цінністю для нових компаній і саме вони являються тим типом палива, якого потребують двигуни стартапів".

Польські компанії стають все більш і більш міжнародним - понад половина з них орієнтована на продаж своєї продукції на закордонних ринках. Великобританія, Німеччина та Сполучені Штати - ринки швидкого зростання та доступу до більшого числа інвесторів - це, звичайно ж, головні напрямки польських стартапів, але такі програми, як AIР Бізнес Link Go Global поширюють їх по всьому світу, заохочуючи підприємців з усієї Європи звернути увагу на талант поляків та відкрити свою компанію в їхній країні.

Незалежно від того про, що ми говоримо: про компютерне обладнання, здоровий спосіб життя, фізичне та психічне здоров'я, 3D-друк, моду, фінансові технології, маркетингові інструменти, продукти та послуги, B2B, комп'ютерні ігри чи бікони - польські стартапи повільно, але впевненно завойовують світ - світ, який починає бачити польський потенціал.

Пшемек додає, що великі міжнародні бренди дедалі більше зацікавлені в польських компаніях. "Наприклад Base CRM i UXPin завойовують американський ринок, бікони Estimote входять на ринок через Barse а Pay Pal зацікавлений у Growbots".

Мабуть, найбільш вагомий доказ зацікавлення світу польськими стартапами відбувся в листопаді на відкритті нового центру Google у Варшаві в рамках програми розвитку бізнесу Google, який ініціюватиме співпрацю між польськими стартапами з центрами Google у Лондоні, Тель-Авіві, Сеулі, Мадриді та у всьому світі. "Польщі пощастило мати ідеальне поєднання таланту, прагнення успіху та фінансування," – сказав новий голова центру у Варшаві, Рафал Плутецькі. "Livechat, Brainly, Estimote і City Interactive уже тепер розпізнавальні на світовому ринку. Наше ж завдання - створити спільноту, завдяки якій будуть з'являтись більше таких компаній".



П'ять років тому середовище польських стартапів було у зародковому стані; сьогодні воно змінює світ. Якщо ви хотіли б знати, чому це відбувається - давайте зустрінемося наступного року Get Inspired Fest в Новому Сончі. Ця подія промує успіх, підприємництво, стартапи. Це місце зустрічі, обміну досвідом, здобуття нових знань, необхідних для ведення власного бізнесу. А також налагодження зв'язків з найкращими стартапами з Польщі та з 20 країн Центральної та Східної Європи.

Патрік Ней – британський консультант з управління, який допомагає британським компаніям з'явитися на польському ринку. Він є директором з продажу британсько-польської торгової палати.

Ця стаття написана в рамках проекту Get Inspired Fest - підприємництво, стартап, співробітництво, який співфінансується Міністерством закордонних справ Польщі в рамках конкурсу "Співробітництво у сфері громадської дипломатії 2015". Публікація лише виражає погляди автора і не може утожсамлюватись з офіційною позицією Міністерства закордонних справа РП.