Серед українських корупціонерів є особливий тип – чиновники, які майже відверто пишаються корупційними статками. Тобто вони чесно зізнаються в мільйонах незрозумілого походження, не приховують вартості дорогих аксесуарів і розкішного способу життя від журналістів, та всім своїм виглядом ніби говорять: "А ви взагалі хто такі? Та ви мені вдячні ще маєте бути, що я тут витрачаю свій дорогоцінний час на ваші антикорупційні забавки".

Знайомтесь: голова Запорізької обласної державної адміністрації Костянтин Бриль. Все життя на державній службі. Донедавна він був єдиним з голів облдержадміністрації, хто не оприлюднив в реєстрі НАЗК свою декларацію через заборону СБУ. Справа в тому, що Костянтин Бриль поєднував роботу в СБУ і ОДА, залишаючись чинним офіцером упродовж року після призначення в область.

За словами самого Бриля, керівництво буцімто заборонило йому оприлюднювати дані про свої статки, посилаючись на державну таємницю. Що від нас приховували СБУ і Президент в декларації генерал-майора, який все життя на державній службі?

Читайте також: Хто відповідає за призначення одіозних суддів на місця у Верховному суді

Відповідь — мільйонні статки. Так-так, підпорядкована Президенту СБУ, чиє завдання забезпечувати державну безпеку України, охороняла державну таємницю про мільйонні статки свого генерала. Адже Бриль є власником будинків, квартир, гаражіів, земельних ділянок загальною площею майже 5 тисяч квадратних метрів, дачі, 2 автомобілів, 3 причіпів, мотоцикла, катера. Окрім цього, відомо про 7,5 мільйонів готівкою у власності самого генерал-майора та його родини, елітні годинники, аксесуари і навіть зброю.

Констянтин Бриль на запитання відповів, що дасть коментар в письмовій формі. Тож коли ви будете готувати з адвокатом відповідь, не забудьте додати підтвердження джерел походження коштів з податкової про суми виплачених доходів і утриманих податків. Виключно для того, щоб у нас більше не було питань про походження ваших статків, які ви можете витрачати так, як ви того хочете.

Але от що ще цікаво в цій розмові: голова Запорізької ОДА одразу відправив мене до НАЗК. Коли корупціонери відправляють до антикорупційних органів, це може свідчити про одне — вони впевнені, що їм нічого не загрожує. Костянтин Бриль впевнений, що в НАЗК не перевірятимуть ні походження його статків, ні можливість придбати квартири-будинки-авто-предмети розкошу на його мізерну порівняно зі статками чиновницьку зарплатню, ні майно, записане на його родичів. Бо про те, щоб цього неможливо було зробити, вже потурбувались Кабмін і саме НАЗК.

Справа в тому, що перевірки відбуваються на основі такої собі інструкції, яка визначає як, коли і чиї декларації має перевіряти НАЗК. Ця інструкція була розроблена Мін’юстом і прийнята НАЗК та називається "Порядок повної перевірки декларацій". Цей порядок не тільки робить перевірки неякісними, але дозволяє високопосадовцям уникнути будь-якої відповідальності.

Читайте також: Чому страх – єдине, що змусить депутатів працювати ефективно

Наприклад, НАЗК може перевіряти лише те майно, яке зазначене в декларації, але не те, що не зазначене. Тобто якби Бриль, наприклад, приховав нерухомість за кордоном – відомство не буде перевіряти, чи вона в нього насправді є. НАЗК прямо заборонено проводити оцінку задекларованих активів. Тобто вказав Бриль, що придбав новеньку "Тойоту Камрі" за 4 тисячі доларів – НАЗК не буде перевіряти, хто міг йому продати і як він міг купити авто за ціною в 10 разів нижче ринкової.

Відомство зобов'язане провести повну перевірку декларації за наявними у нього відомостями, навіть якщо не надійшли відповіді на запити. Тобто не відповіли по декларації Бриля, наприклад, Державна фіскальна служба, Міністерство юстиції і ще 4-5 органів, а НАЗК все одно дасть результати перевірки, спираючись лише на ту інформацію, що є в наявності.

Та що там, НАЗК навіть не порівнює доходи з видатками, так званий логічний та арифметичний контроль. Бо порядок говорить, що декларація Бриля, як і сотень тисяч інших декларацій, вже пройшла. А найстрашніше – НАЗК це влаштовує, оскільки вони продовжують перевіряти декларації за існуючим порядком, не намагаючись його змінити.

Єдине, на що спромігся відповідальний за перевірку декларацій в НАЗК Руслан Радецький після моєї критики неякісних результатів перших перевірок – це попросити наші рекомендації для внесення змін до порядку. Ми, звісно, надіслали свої пропозиції змін до НАЗК, але серйозно? Пане Радецький, вам громадяни з своїх податків платять більше 100 тисяч щомісяця в очікуванні, що ви сумлінно і професійно будете виконувати таку надзвичайно важливу роботу – виявлення і очищення влади від корупціонерів. А ви не тільки цинічно саботуєте роботу НАЗК, але звертаєтесь до громадських активістів, щоб вони зробили вашу роботу за вас, бо необхідно прикрити вашу бездіяльність, саботаж та повну непрофесійність.

Кому вигідно, щоб перевірки високопосадовців не відбувались прозоро та неупереджено? Та самим же високопосадовцям, яких мають перевіряти. І ситуація з е-декларуванням – яскравий приклад кругової поруки в дії, коли президент своїми правками в закон дозволяє брехати в декларації, уряд робить такий порядок перевірки, щоб цю брехню не виявили, парламент намагається приховати і знецінити ці декларації, ГПУ саботує розслідування справ на основі даних з декларацій, а відповідальних за декларації в НАЗК це влаштовує.

Читайте також: Як влада вбиває е-декларування своєю брехнею

І поки Порошенко з Гройсманом на всіх міжнародних зустрічах звітують про те, як вони запустили е-декларування, в Україні підзвітні і підконтрольні їм органи продовжують саботувати та робити все можливе, щоб це так ніколи і не запрацювало в повному обсязі. Усе для того, аби цинічною брехнею на всіх рівнях викликати зневіру українців та міжнародних партнерів у можливість проведення реальних реформ в Україні та ефективну боротьбу з корупцією.

Дорогі сусіди по країні, ми самі маємо усвідомити: нам вистачить сил зламати шию корупційному спруту, який душить та знищує нашу державу. І для цього в нас є потужна зброя – е-декларування. Але щоб воно запрацювало треба, аби сотні, тисячі, мільйони українців почали її використовувати.

Я не втомлюсь повторювати: е-декларування – це наш Антикорупційний майдан. А Майдан тільки тоді стає Майданом, коли всі ми об’єднуємо свої зусилля заради єдиної мети. І почати можна з перевірки всього однієї декларації цікавого вам чиновника і простого запитання: звідки у нього задекларовані статки? Отже, якого чиновника запитаєте про його статки сьогодні ви?

Нас чекають тяжка робота і великі перемоги. Але вкінці-кінців все буде добре, і якщо зараз не добре, значить, це ще не кінець.