Про це він заявив, виступаючи під час громадських слухань з питання підвищення залізничних тарифів на 25% в Держрегуляторслужбі в четвер, повідомляє uaprom.info.

"Ми не бачимо структуру собівартості "Укрзалізниці", і це не світова або європейська практика. Це повний безлад або навіть беззаконня! Яка локомотивна складова, вагонна складова, інфраструктури або диспетчеризації? Це те, що не дає усім нам розібратися в цьому темному болоті! Монополіст зацікавлений, щоб підвищувати тарифи під гарним приводом, але при цьому не звітуючи перед споживачами", – сказав Жеваго.

При цьому, за його словами, УЗ та Мінінфраструктури постійно спекулюють на структурі собівартості, яку публікують у своїх публічних звітах ДТЕК, "Метінвест", Ferrexpo, цементні і аграрні підприємства.

Жеваго також зауважив, що "Укрзалізниця" з року в рік скорочує обсяги вантажоперевезень: мінус 2% до 2015 року, мінус 10% до 2014-го і мінус 13% до 2013 року.

"Ми бачимо негативну динаміку обсягів перевезень. Це означає, що УЗ скорочує свої капітальні витрати, внесок у ВВП, робочі місця. Все, що завгодно, вона скоротила. І при цьому всі фіксовані витрати вона "повісила" на існуючих споживачів. Тобто, додаткові витрати "вішаються" на менший обсяг перевезень, відповідно тариф повинен зростати. Це нонсенс! Це дорога в нікуди! Якщо так продовжиться, то економіка і далі буде падати, а добробут населення – падати", – сказав бізнесмен.

Більше того, він зазначив, що Ferrexpo за підсумками 2016 року могла б відвантажити споживачам більше, ніж 11,4 млн т, але не мала можливості через брак палива, рухомого складу, конвенції на західних кордонах і решта проблем залізничників.

"Залізниця – це монополіст. Однозначно потрібен регулятор! Всі її клієнти працюють на світовому ринку і не можуть впливати на його тенденції. УЗ повинна все це враховувати, бути в діалозі з споживачами", – вважає Жеваго.

При цьому мажоритарний акціонер Ferrexpo висловив думку, що завдяки появі регулятора повинна стати відкритою "структура собівартості "Укрзалізниці", яку залізниця не показує і приховує від споживачів довгі роки".

Ми боїмося, що відбудеться аналогія з НКРЕ і схемою Роттердам "плюс". Тому що завтра якийсь тюлень в транспортному регуляторі придумає схему Шанхай "мінус", і ми будемо мати ту ж тарифну політику у сфері залізничних перевезень, – констатував Жеваго.

Більш того, власник Ferrexpo виступив за надання великому споживачеві ж/д послуг лібералізацію локомотивної тяги за аналогією з ЄС і США. "Сьогодні в УЗ є проблема з локомотивами. Сім років тому була така ж проблема з вагонами, і ми були змушені купити вагони. Для нас це антиприродно, нам не треба вкладати у вагони, це робота УЗ. Але якщо б не зробили, то ми залишилися б без збуту", – підкреслив він.

Жеваго вважає, що після лібералізації локомотивної тяги "буде повне знищення корупції в УЗ".

"Ми купили вагони по 27 тис. дол. за штуку, УЗ купила за 32 тис. дол. на першому тендері і по 30,5 тис. дол. на другому. На заявлених 9 тис. вагонів різниця в 3 тис. дол. – це 27 млн дол. Я задаю питання: хто покладе собі в кишеню ці 27 млн дол.? І хто за це заплатить?", – зазначив акціонер компанії.

Крім того, він вважає, що при закупівлі дизпалива УЗ також існує корупційна складова. "Ferrexpo купує 10 тис. т дизельного палива в місяць, "Метінвест" – 30 тис. т, а УЗ – 360 тис. т в рік. При цьому наша статистика показує, що переплата УЗ становить щонайменше 1 тис. грн. в місяць. По році це 360 млн грн. І за це заплатить українська промисловість і кінцевий споживач", – сказав Жеваго.