Електронний уряд для початківців

Як швидко оформити довідку про доходи, зареєструвати юридичну особу, отримати допомогу по догляду за дитиною в інтернеті чи інші держпослуги, не стоячи годинами в черзі
Ви чули, що з'явилася змога взаємодіяти з державними установами через інтернет, але так і не встигли розібратися, як це відбувається, що для цього потрібно і чи можна скористатися послугою у вашому місті? Телеканал новин «24» зібрав необхідну інформацію для користувача, який лише знайомиться з електронними сервісами.

Що таке електронний уряд? Трохи теорії та статистики

Нетерплячі можуть прогорнути цей розділ
Згідно з визначенням Європейського Союзу, електронний уряд – це використання інформаційних та комунікаційних технологій у державному управлінні, поєднане з організаційною зміною та новими навичками, для впровадження державних послуг та демократичних процесів, а також для зміцнення підтримки публічних політик. Але, якщо простіше, то це обмін інформацією онлайн та надання послуг громадянам, бізнесменам і урядовим агенціям.

Електронний уряд передбачає три складові: громадяни, бізнес та держава. Всі ці компоненти взаємодіють між собою.

Уряд – громадянам

Дозволяє людям набагато менше стояти в черзі за довідками, формами та іншою інформацією. При цьому бюджет економить ресурси, а громадяни – гроші.

Уряд – бізнесу

Дозволяє автоматизувати податкові виплати, проводити електронні тендери на поставку продукції і т.п.
Швеція, заощадивши на електронній системі закупівель 50% коштів, тепер закуповується тільки "у мережі". Грузія також зуміла заощадити близько 200 мільйонів доларів, впровадивши подібну систему.

Уряд – уряду

Дозволяє автоматизувати відносини і документообіг між відомствами, управляти роботою держапарату, вести внутрішнє діловодство та координувати діяльність регіональних управлінь та територіальних підрозділів, тобто відмовитися від "папірців", які можуть йти зі столиці в область тиждень.

20 послуг електронного уряду в ЄС

Європейський Союз склав та описав 20 послуг, які повинні бути впроваджені в цифровому вигляді. Це директива ЄС і її повинні дотримуватися всі країни.

1. Податок на прибуток
2. Пошук роботи
3. Соціальні привілеї
4. Особисті документи
5. Реєстрація автомобіля
6. Заявка на дозвіл будівництва
7. Заява в міліцію
8. Громадські бібліотеки
9. Свідоцтва про народження та шлюб
10. Заявки на вступ до ВНЗ
11. Зміна адреси
12. Сервіси охорони здоров'я

13. Соціальні внески співробітників
14. Корпоративний податок
15. ПДВ
16. Реєстрація нової компанії
17. Подання статистичної інформації
18. Митні декларації
19. Екологічні дозволи
20. Державні закупівлі
Застосування інструментів електронного урядування сприятиме вирішенню головних проблем української держави:
  • непрозорість, закритість, високий рівень корумпованості органів влади;
  • формування механізмів децентралізації, демократичного контролю та участі громадян у розробці та реалізації державної політики;
  • повернення довіри громадян до інститутів та посадовців державної влади та місцевого самоврядування.

В Україні поступово складаються необхідні передумови для розвитку електронного урядування. Так, за різними оцінками, абонентами Інтернету в країні є від 19 до 24 млн. осіб, 29% з яких постійно відвідують сайти органів влади та місцевого самоврядування.
Моніторинг веб-сайтів центральних органів державної виконавчої влади України в 2013 році (проаналізовано 56 веб-сайтів), проведений громадською організацією «Інститут розвитку регіональної преси», засвідчив, що хоча рівень інформаційної відкритості центральних органів виконавчої влади України зростає (у 2013 році він становив 49,6%, у 2012 році – 48,3%, а в 2011 році – 40,6%, втім, 50,4% інформації щодо діяльності центральних органів виконавчої влади все ще залишається недоступною для користувачів). Що найбільше цікавить відвідувачів сторінок органів влади, дивіться в інфографіці.
За результатами міжнародної оцінки розвитку електронного урядування «United Nations E-Government Survey2014. E-Government For The Future We Want» (проводиться раз на два роки), Україна у 2014 році посіла 87 місце серед 193 країн-членів Організації Об'єднаних Націй. У 2012 році наша країна займала 68 місце, у 2010 році – 54 місце. Негативна динаміка в основному пов'язана із втратою України позицій за індексом запровадження онлайн-сервісів. Також фактично невирішеними залишаються питання щодо зберігання, архівування та знищення електронних документів і питання, пов'язані з представленням електронних документів як фактів або доказів під час судових справ, слідчих дій та перевірок фіскальних органів.
Весь процес надання електронної послуги, починаючи від встановлення особи замовника та завершуючи зберіганням (архівуванням) документів справи, повинен бути переведений в електронну форму з наданням такому процесу юридичної значимості та правової сили.
Важлива складова електронного уряду – це державний портал з єдиним входом для громадян і бізнесу, в якому вони роблять державі запит. Та для взаємодії з системою користувачам потрібен якийсь спосіб, щоб підтвердити свою особу і не дати злочинцям змогу підробити верифікацію.

Способи верифікації користувача на держсайтах

Оптимальним для верифікації користувача на державному веб-порталі є водночас простий для використання та безпечний метод. Самостійна реєстрація і введення даних, звісно, не є сладною процедурою, але такий спосіб не гарантує, що користувач – той громадянин, за кого себе видає. Тому при вході на держсайти користувач може верифікуватися трьома способами: використовуючи ЕЦП, BankID або MobileID.

ЕЦП (електронний цифровий підпис) – вид електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. Процедура ідентифікації через ЕЦП складніша за інші, наведені нижче, тому зазвичай менш популярна, особливо серед фізичних осіб.
BankID – спосіб верифікації громадян через українські банки для надання адміністративних послуг через Інтернет. Зараз в Україні інтегруються ПриватБанк та Ощадбанк, але згодом список розшириться за рахунок інших великих банків.

Ідентифікація через BankID нічим не відрізняється від перевірки документів держслужбовцем в очному режимі. Під час відкриття рахунку банк записує і зберігає П. І. Б., скановані копії паспорта та ІПН, адресу реєстрації тощо. Держава контролює дотримання стандартів зберігання клієнтських даних. Тож дані такі ж захищені, як гроші.

BankID схожий на сервіс «Увійти через Facebook»

1. Натискаєте на сайті «Увійти через Facebook».

2. У вікні, що відкрилося, шляхом введення логіна/пароля від Facebook підтверджуєте, що готові передати третій стороні інформацію про себе.

3. Facebook передає сайту інформацію про Вас (наприклад, ім'я, картинку аватара, e-mail).

1. Натискаєте на сайті «Увійти через BankID».

2. У вікні, що відкрилося, обираєте свій інтернет-банк (наприклад, «Райффайзен Онлайн» або Приват24).

3. Шляхом введення логіна/пароля інтернет-банку підтверджуєте, що готові передати третій стороні інформацію про себе.

4. Ваш банк передає сайту інформацію про Вас (наприклад, П. І. Б. і скановану копію паспорта).

Mobile ID — це сервіс, який дозволяє абоненту використовувати свій мобільний телефон зі встановленою у ньому SIM-картою як засіб для безпечної електронної ідентифікації. MobileID, окрім доступу до держпослуг в онлайні, дає можливість підписувати будь-які документи, підтверджувати банківські та будь-які інші онлайн-транзакції, вводячи лише PIN свого MobileID, використовувати цей сервіс як інструмент опитування чи звітності. В Україні цей стандарт реалізовано на порталі адміністративних послуг м. Львова, а в 20 країнах світу він уже успішно працює.

Переваги MobileID

1
Просто
- працює в смартфоні, планшеті та звичайному телефоні
- для роботи необхідний лише мобільний зв'язок
- для всіх функцій знадобиться тільки PIN до MobileID
2
Інноваційно
- не потрібно налаштовувати чи завантажувати додатки
- працює без спеціального обладнання
- високий рівень захисту особистої інформації
3
Краще
- економія часу та полегшення повсякдених справ
- комфортне ведення бізнесу та вирішення робочих питань
- зручний спосіб використання електронного цифрового підпису

Корисні сайти

Офіційним джерелом інформації про надання адміністративних послуг в Україні є Єдиний державний портал адміністративних послуг. Зараз діє його пілотна версія.

Портал створений для впорядкування та надання вичерпної інформації про адміністративні послуги, впровадження та вдосконалення методологічних механізмів надання адміністративних послуг.

В Україні також діють пілотні проекти Державної реєстраційної служби України із запровадження електронної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, спільний проект Державного агентства з питань електронного урядування України, Державної архітектурно-будівельної інспекції України та Координатора проектів ОБСЄ в Україні зі запровадження пілотних електронних адміністративних послуг в будівництві.

Міністерство освіти та науки України повідомляє, що під час вступної кампанії у виші у 2014 році, в електронному вигляді було подано 797 323 заяви. Доволі поширеним електронним сервісом у багатьох регіонах та містах України є запис дітей до дошкільного навчального закладу.

Згідно з інформацією офіційного веб-сайту Державної фіскальної служби України, більше 90% платників ПДВ та майже 80% платників ЄСВ звітують в електронній формі.

Команда українських та зарубіжних ІТ-волонтерів для боротьби з корупцією в Україні та вдосконалення бізнес-процесів у державних органах, запустила портал iGov, де сьогодні можна отримати більше 90 послуг онлайн. У планах волонтерів реалізувати ще понад 400 електронних послуг. Послуги розділені для громадян та бізнесу і відсортовані за категоріями. Також на порталі працює зручний пошук, де можна відсортувати послуги, доступні саме у вашому місті.

На сайті Міністерства юстиції України можна зареєструвати юридичу особу або фізичну особу-підприємця, отримати інформацію про нерухомість, а також отримати довідку, витяг про компанію, зокрема для надання державним органам, банкам, контрагентам, а також для участі у державних закупівлях тощо.

Останнім запустили веб портал Edata, який представило Міністерство фінансів з метою надати доступ до інформаціїї про використання публічних коштів в Україні. Наразі портал працює у тестовому режимі, а повністю заповниться до кінця 2015-го.

Рейтинг українських міст рейтинг українських міст щодо впровадження електронного уряду

Впровадити в Україні систему електронного уряду обіцяють до 2017 року. Кожен громадянин повинен отримати доступ до практично всіх держпослуг за допомогою комп'ютера. Система включає в себе електронний документообіг, цифрові підписи, відкриті і доступні бази даних та інші можливості, що дозволяють істотно заощадити час кожному українцю. Видання ЛІГАБізнесІнформ склало рейтинг передових українських міст за кількістю впроваджених електронних послуг. Дані станом на початок вересня 2015 року.

5. Миколаїв та Харків

У містах доступні по дві електронні державні послуги. Але послуги для жителів Миколаєва та Харкова відрізняються.

У Миколаєві завдяки інтернету можна отримати копії рішення міської ради та виконкому і стати на облік як громадянин, що потребує покращення житлових умов.

А в Херсоні вже доступні електронні відповіді на запит про публічну інформацію і на звернення від міської влади.

4. Київ

У Києві діє особистий кабінет жителя та кол-центр, а також створена картка киянина. Але кількість послуг та способи інедтифікації наразі не настільки різноманітні, як у інших містах.

Картку киянина в основному використовують лише для оплати проїзду в метро.
3. Луцьк
Невелике місто впевнено прямує до діджиталізації. У Луцьку вже є особистий кабінет жителя та BankID. Також тут можна через інтернет отримати довідки про доходи, несудимість та витяг з технічної документації про грошову оцінку земельної ділянки.

2. Дніпропетровськ

Жителі Дніпропетровська можуть отримати довідки про доходи та несудимість через BankID. Крім того, тут можна зайняти електронну чергу за новим паспортом чи у МРЕО. У місті паралельно із iGov діє портал жителя Дніпропетровська.

1. Львів

Львів став першим містом, де презентували BankID, а згодом і MobileID. Зараз у місті BankID працює через ПриватБанк та Ощадбанк. Також наразі лише тут є змога скористатися ЕЦП фізичним особам.

Львів'янам видаватимуть картку жителя: першими її отримають близько тисячі бійців АТО, а разом із нею і пільги, субсидії та інші необхідні послуги.

У Львові вже можна замовити довідку про несудимість, довідку про доходи, інформацію про місце у квартирній черзі тощо.

Поділіться корисною інформацією про електронні послуги із друзями.

Усі права захищені. © 2005—2015, ПрАТ "Телерадіокомпанія "Люкс", Сайт "Телеканалу новин 24".