«Френсіс Ха»: Самотній танець дорослого дитя

31 августа 2013, 10:37

Днями в кінотеатрах команда «Артхауз Трафік» розпочала показ дуже неординарного та водночас всім зрозумілого фільму «Френсіс Ха».

Чимало знято фільмів про дорослішання, встановлення особистості та самоствердження. Проте «Френсіс Ха» американського альтернативного режисера Ноа Баумбаха, за оригінальною манерою та якимось неймовірними флюїдами, однозначно один з найкращих в цій тематиці.

Це фільм-імпровізація, фільм-портрет Френсіс (Грета Гервіг) — 27-річної жінки, з обличчям завжди здивованого дівча. Вона, наче, дитина, котру змусили грати в дорослу гру. Френсіс іде по життю «граючись» життєвими негараздами, побутовими незручностями, невдалими стосунками.

Вона мріє стати танцівницею, хоча в неї нема виняткового таланту, проте є один головний — талант до життя. Адже, яким воно не було суворим для провінціалки у великому Нью-Йорку, життя до Френсіс усміхається.


«Френсіс Ха» відзнята повністю в чорно-білому кольорі. Ні — це не вінтажна комедія, і не бажання віднести кіно до конкретного стилю, скоріш за все режисер вирішив, що харизма головної героїні буде яскравішою за будь-які кольори, і не помилився. Переглядаючи фільм, ти просто забуваєш, що він чорно-білий, бо емоційне забарвлення самостійно підбирає потрібні тони.

Цей, на перший погляд, простий фільм містить багато підводних течій. Все завдяки чудовому сценарію, написаному Ноа Баумбахом і, до речі, Гретою Гервіг, а також майстерною акторською грою.

Здається, для самого Баумбаха «Френсіс Ха» — це просто милування улюбленою актрисою в чорно-білих кадрах.

Одна з осьових тем фільму — жіноча дружба. І тут вона зображена дуже правдиво. У Френсіс є найкраща подруга Софі. Вони сплять на одному ліжку, разом їдять, ходять гуляти. Проте ідилія — тимчасова. Це Френсіс готова на все за ради улюбленої Софі, а та — спочатку міняє Френсіс на краще житло, потім на «серйозного» хлопця, потім на комфортніше існування.


Ось така вам «істинна несправжність» справжньої жіночої дружби. З одного боку режисер зображає дорослішання жіночої натури, бажання створити сім’ю і водночас зраду свого «я» — у випадку Софі; з іншого боку ми бачимо наївну Френсіс, яка продовжує годувати себе ілюзіями, що подруга повернеться і все буде, як колись.

Режисер зі всіх сил старається «приземлити» Френсіс, позбавити її надмірної мрійливості.

Постав руку на землю, щоб голова не крутилась»,
— каже у фільмі один з її товаришів.

Але дівчинка не готова дорослішати. Так, всі навколо рвуться стати кимось, а Френсіс — лише танцювати.

Софі зачіпається за «тепле місце» — Френсіс далі метається, змінює квартири, оточення. Тільки Френсіс все та ж.


Легковажність і сміх Френсіс переходить у смуток, проте в стрічці він істинно світлий. Френсіс найсамотніша дівчина в Нью-Йорку, хоча її харизма притягує купу людей. Та самотність для Френсіс — не трагедія, а моменти відпочинку, знову ж таки частина цікавої забави.

У картині панує настрій невизначеності. Що ж далі? Та не відомо. Сьогодні в тебе квартира — завтра порожня вулиця чужого міста, сьогодні добре знайомий красень усміхався лише тобі, а вранці не буде кому сказати і слова, ще цього вечора п’яна подруга спала в тебе на плечі і переконувала — ви знову заживете в купі, завтра її як вітром здуло.

І не те, щоб Френсіс хотілось так жити, вона вже живе так. Ніби, хтось невидимий обрав для неї цю роль, і не помилився, бо Френсіс вона до лиця.

Трейлер до фільму «Френсіс Ха»