Стрельба в школах: кто должен учить детей поведению во время террористических атак
Стрельба в школах и университетах – это сегодня не только эпизоды в триллерах и драмах. Это жестокая реальность, с которой за последние 20 лет столкнулись учебные заведения Соединенных Штатов, Финляндии, Азербайджана и России. Дальше читайте на украинском.
Ці шокуючі випадки змушують підсилювати заходи безпеки. А також ще й навчати учнів та учениць, як діяти в умовах такої надзвичайної ситуації.
К теме Стрельба в школе Техаса: правоохранители задержали 18-летнего подозреваемого
Муніципальна варта провела урок для п'ятикласників
У травні 2021 року в Ірпінській загальноосвітній школі №17 відбувся спеціальний урок для п'ятикласників про те, як поводитись у разі, якщо озброєна людина зайшла в приміщення закладу.
Проводити заняття запросили місцеву муніципальну варту, представники якої наочно, з автоматами в руках, продемонстрували дітям, як поводитись в разі стрілянини.
З одного боку, потреба в таких знаннях і навичках є більше ніж очевидною. З іншого — чи мала право муніципальна варта проводити такі заняття, а школа, відповідно, запрошувати мунвартівців як спікерів. Учителька школи обґрунтувала це рішення досить суб'єктивно.
Основною причиною було те, що діти не знають, що робити, не готові. Я дуже багато стежу за муніципальною вартою, вони багато беруть участь у тренінгах. І тому не сумнівалася, що вони нам допоможуть,
– заявила вона.
Натомість самі запрошені "лектори" з мунварти навіть на камеру зізналися, що подібні заняття — не їхня спеціалізація.
Але давайте розбиратися, чи мала право мунварта проводити такі заняття? Що не так з репутацією самих муніципальних варт в Україні? І чому їх не проводять ті структури, які, відповідно до закону, мали б це робити.
Діяльність мунварти не регламентована законом
Насамперед варто враховувати те, що діяльність мунварт в Україні так і не регламентована окремим законом. Відповідний законопроєкт лежить у парламенті ще з 2015 року, але його так і не ухвалили.
Натомість ці варти користуються низкою інших законів:
- "Про охоронну діяльність";
- "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону"
Утім через це повноваження і функції ось цих організацій фактично розмиті, і відрізняються від міста до міста. Очевидно і те, що норми закону жодним чином не передбачають участь мунварти в освітніх процесах.
До того ж самі муніципальні варти не рідко і не в одному місті скомпрометували себе. Наприклад, нападали на журналістів, чинили опір мирним активістам та навіть брали участь у погромах ромських поселень, як це було на Лисій Горі в Києві.
Читайте также Смертельное оружие в руках полиции: чем грозят дубинки
Варто взяти до уваги і те, що вони фінансуються місцевими бюджетами, і нерідко є такими собі "кишеньковими організаціями" в руках мерії для розв'язання різних питань — з підприємцями, активістами та іншими неугодними місцевій владі людьми.
Тож запрошувати мунварту навчати дітей таким специфічним навичкам не відповідає ні букві закону, ні здоровому глузду.
Муніципальна варта провела урок безпеки для школярів: відео
Немає жодних підстав вважати, що ці люди володіють необхідними знаннями роботи з дітьми, викладають затверджений міністерством освіти навчальний матеріал та мають незаплямовану репутацію.
Тому прецедент в Ірпінській школі має стати, найімовірніше, тривожним дзвіночком – як робити не треба.
Хто має проводити учням тренінги з безпеки
Інше питання — чому ж виник той самий вакуум в лекціях і тренінгах з безпеки, який, наприклад, в Ірпінській школі заповнила муніципальна варта. І хто взагалі мав би проводити подібні заняття?
Ми в Amnesty International вирішили з'ясувати, чи здійснюється в Україні підготовка спеціалістів у системі міносвіти та міністерства внутрішніх справ для навчання дітей, як діяти у таких ситуаціях.
Освітні програми
Направивши відповідні запити до МОН та МВС, за 2 місяці відповіді від освітян ми так і не дочекалися. Тому розглянемо спершу чинні освітні програми, які є в школі, і які могли б допомогти дітям у ситуації терористичної атаки на школу.
Якщо говорити про затверджені міністерством освіти програми – очевидно, мовиться про такі предмети, які викладають штатні вчителі шкіл:
- Основи здоров'я;
- Фізична культура;
- Захист Вітчизни.
У навчальній програмі з дисципліни "Основи здоров'я" лише у 8 класі є фактично єдина згадка про "Загрозу тероризму" та "використання найпростіших прийомів самозахисту".
Натомість програма з фізкультури для 5 класу пропонує дітям "Основні прийоми самозахисту. Прикладні види спорту в системі патріотичного виховання дітей та молоді". Це хортинг, бойовий гопак, пожежно-прикладний спорт, рятувальне багатоборство тощо.А вже програма "Захисту Вітчизни" для 10 та 11 класу пропонує досліджувати "Види терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних атак та алгоритми дій для населення в умовах надзвичайних ситуацій".
У темі "Самозахист" пропонується "Ознайомлення з національними бойовими єдиноборствами та бойовими армійськими системами". Зокрема це хортинг, бойовий гопак, спас, рукопашний бій, БАрС тощо.
Обратите внимание В украинских школах появятся воспитатели безопасности: что они будут делать
Погодьтеся, усі ці освітні програми геть не свідчать про ґрунтовну і комплексну систему навчання дітей заходам самозахисту у випадку терористичної загрози. З нашого аналізу очевидно і те, що в Україні окремі вчителі дійсно можуть володіти відповідними компетентностями.
Але в цілому ситуація така, що школа наразі не може забезпечити системну освіту щодо заходів з безпеки у випадку терористичного акту та не має власних людських ресурсів реалізувати це. Як наслідок, саме керівництво школи визнає, що вони не захищені.
Позиція МВС
Яка ж позиція МВС? У нас вийшло продуктивне листування з Управлінням ювенальної превенції. Вона дійсно може залучати дітей до участі в просвітницько-профілактичних програмах.
Однак системна робота МВС щодо навчання своїх співробітників тому, як навчати дітей, як доносити до них важливу інформацію, на жаль, теж не проводиться.
Є окремі активності, як-от "Безпечна школа" та "Діти, поліція, безпека", зокрема профінансовані бізнесом. При цьому це несистемні заходи, які часто відбуваються у форматі "святкування", що цілком нівелює будь-яку навчальну мету.
І тут потрібно зауважити, що на відміну від муніципальної варти, саме співробітники Національної поліції, які проходять спеціальне навчання, дійсно мали б проводити такі заняття. Тут питання не лише компетентності, але й відповідальності за подану інформацію.
Адже коли сам лектор визнає, що це не їхня специфіка проводити такі лекції – виникають побоювання щодо якості викладання.
Зрештою ті поради, які можуть підійти дорослим, не завжди є прийнятними для підлітків, а тим паче для учнівства 5 класу.
Ми закликаємо міносвіти і МВС:
- переглянути й удосконалити чинні освітні програми з безпеки учнівства та студентства;
- розробити і впровадити комплексну систему навчання, як діяти у разі терористичних атак;
- долучити до практичних занять і тренінгів співробітників Національної поліції, які мають необхідну кваліфікацію.
Навчання дітей, а особливо основам безпеки — не може бути факультативним заходом із залученням некваліфікованих структур. Це питання безпеки дітей, і час нарешті розв'язати його комплексно і з належним підходом.
Дивіться відеоблог "Територія рівності" на 24 каналі: