Чому головні корупціонери досі на волі
Верховний суд похвалився, що більше сотні осіб посадили за перше півріччя. Після перевірки виявилося, що реально сіли лише дев'ять дрібних виконавців. Але більшість залишилися непокараними.
Посадка в тюрму виглядає так. Слідство збирає докази. Прокуратура оцінює докази і складає підозру. Прокурор передає справу в суді там її відстоює. Суд оцінює зібрані докази і виносить вирок.
Збій на будь-якому етапі – і злочинець лишається непокараним. Закон говорить: корупцію старої влади – крадіїв часів Януковича – розслідує і відстоює в судах Генпрокуратура. Корупцію нової – постмайданної влади – розслідує Національне антикорупційне бюро, а в суд іде спеціальна антикорупційна прокуратура. Це – нові правоохоронні органи. Їх створили тому, що стара система з ГПУ, СБУ, ВМС – не працює і нікого не саджає.
Читайте также: Хто відповідає за призначення одіозних суддів на місця у Верховному суді
Наприклад, Генеральна прокуратура злила справи по найближчих соратниках Януковича. Так, справи смотрящих Януковича за корупційними схемами – Іванющенко (Юра Єнакієвський) та Злочевський – уже закриті. Обох знято з міжнародного розшуку і вони вільно подорожують світом. Іванющенко добудував маєток під Києвом, а бізнес Злочевського успішно працює в Україні та закордоном.
Генпрокуратура так і не оголосила підозру Юрію Бойку, міністру енергетики Януковича, який переплатив за бурові веж сотні мільйонів доларів з українських податків. Тепер ці вежі вкрала Росія, а Бойко сидить в Раді і очолює фракцію "Опозиційного Блоку". Його захищає депутатський імунітет і він активно готується до виборів президента. За ці справи несе Відповідальність Генеральна прокуратура України.
За посадки корупціонерів відповідає Антикорупційне бюро. Там працюють не слідчі, а детективи. Вони розслідують майже 400 справ. Це все – високопосадовці: судді, прокурори, керівники державних підприємств, народні депутати та високі міністерські чини. Нещодавно в бюро підрахували, що у справах, які вони розслідують, чиновники вкрали 87 мільярдів гривень українських податків. Це більше, ніж Україна позичила в свого основного кредитора, Міжнародного валютного фонду.
Підозри у корупційних злочинах уже отримали раніше “недоторканні” ТОП-чиновники:
– Голова Податкової;
– голова Центральної виборчої комісії;
– очільник Рахункової палати;
– нардепи-олігархи та партійні спонсори Мартиненко й Онищенко.
125 обвинувачень уже передали в суди. Але вироків досі немає. Судді затягують розгляд справ і в такий спосіб рятують корупціонерів від тюрми. Навіть є справи, судовий розгляд яких не починався рік і більше! У справі екс-керівника Нафтогазу суд не може розпочатися 15 місяців. Сім місяців судді збираються з думками, щоб почати слухати справу проти директора Запорізького титано-магнієвого комбінату, який контролює Фірташ.
Читайте также: Чому страх – єдине, що змусить депутатів працювати ефективно
Тобто, детективи Національного антикорупційного бюро і антикорупційні прокурори збирають докази, складають підозри, передають справи в суд. І на цьому все зависає! Можна припустити, що молоді правоохоронні органи погано збирають докази. Але іще жодна їхня справа не розвалилася в суді. Натомість таких справ у досвідчених генпрокурорів - сотні.
Сьогодні повна відповідальність за те, що корупціонери сидять не в тюрмах, а у високих кабінетах залишається на суддях. Хочете перевірити – зайдіть на сайт Антикорупційного бюро і подивіться, що вони спеціально публікують цю статистику. Наші юристи ходять практично на всі суди та бачать все на власні очі.
Тепер головне: що з цим робити? Судова реформа, розпочата президентом, шкутильгає на обидві ноги та закінчиться через 5-8 років. Та й, чесно кажучи, не віриться, що президенту потрібні незалежні судді. Нових людей в професію не пускає система, а безстрашних і чесних – витискає. Єдиний спосіб розірвати цю суддівську кругову поруку – створити новий і незалежний суд, якому будуть довіряти. Сьогодні влада робить все, аби такий антикорупційний суд не з’явився. Що зайвий раз підтверджує, що ідея буде працювати.