Бізнес у 2013: прорив чи самознищення?

15 січня 2013, 13:00
Читать новость на русском

Нові бої у бізнесі відбуватимуться на перетині інноваційних технологій

На початку нового року ми підбиваємо підсумки минулого та робимо прогнози на новий 2013. Які тренди будуть важливими, що переможе контекст чи контент, а також про те, які чинники стануть вирішальним у веденні бізнесу, ми запитали у експертів Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS).

Експерти:

Павло Шеремета, Голова Дорадчої Ради LvBS, Голова правління і генеральний директор Регіонального Інституту Стратегії Блакитного Океану у Східній Європі і Центральній Азії, Президент Київської школи економіки (KSE)

Наталя Смуток, директор ТзОВ «Матіа-Україна», учасниця програми Key Executive MBA LvBS

Ярослав Притула, к.ф.-м. н., викладач LvBS, науковий секретар Львівського національного університету ім. Івана Франка, професор з кількісних методів для прийняття бізнес-рішень та економіки.

Наталя Смуток

- Найважливішою подією для бізнесу України у 2012 році була…

Павло Шеремета: Чемпіонат з футболу Євро-2012 – це були три тижні, коли Україна постала у всій своїй красі. І не через інфраструктурні проекти (на витрачені кошти можна було зробити ще одне Євро), а через гостинність, привітність і дружність українців. Це те, чим можна перемагати у ХХІ ст.. Водночас на стадіонах було видно абсолютно чітку точність, принесену UEFA. Якщо поєднати західну точність, (яку можуть принести західні інвестори), з українською гостинністю та привітністю, то отримаємо суміш «unbeatable», те, що перемогти абсолютно неможливо.


Наталя Смуток: Я вважаю, відбулось декілька важливих подій, яких Україна ще до кінця не пережила.

Скандальний закон Ківалова-Колісніченка про основи державної мовної політики, його неоднозначно сприйняли і різні бізнеси. Проте можна констатувати, що деякі компанії, як наприклад «Roshen», втратили свого клієнта у більш україномовних регіонах, власне, через не бажання змінювати назву продукції на українську мову. На жаль, цей закон все таки роз’єднує і так неконсолідоване українське суспільство.

На початку 2012 року закрили сайт ex.ua через порушення авторських прав. Це дуже обурило громадськість і викликало спротив. Як наслідок, масові атаки на державні сайти. Для мене це був сигнал, що в Україні існує критична маса молодих кваліфікованих людей, які готові захищати свої інтереси у інформаційному просторі, вони дуже швидко та згуртовано реагують на провокації чи посягання зі сторони владних структур. Тому, вважаю, нові бої у бізнесі відбуватимуться на перетині інноваційних технологій.

Слід згадати і Євро-2012. Було багато критики, але ми таки провели футбольний чемпіонат і більшість із запланованого вдалось, зокрема у Львові. Маю надію, це вплине на збільшення потоків міжнародного туризму і, відповідно, на розвиток бізнесу та міста загалом.

Значущими для усіх були вибори до Верховної ради. Рекламні гасла партій перевершили за гумором усі розважальні шоу. Цього року також уперше на дільницях ввели відеоспостереження, щодо якості яких маю певні сумніви. Проте зростання прихильників опозиційних партій та збільшення їх кількості у новому парламенті теж матиме неоднозначний вплив на ведення бізнесу наступними роками. Дуже хочеться вірити, що наші нардепи займуться роботою і нарешті впровадять такі необхідні реформи.

Ярослав Притула: Вибори. Як би ми не хотіли відділяти політику та бізнес, – вони свідомо і підсвідомо є взаємозалежними, і Україна живе від виборів до виборів. Як на мене, вибори показали, що перш за все треба покладатися на себе і не чекати змін зверху: від нас залежить як ми живемо. Також важливо, що люди побачили і зрозуміли, що кожен голос, кожна ініціатива є важливою, і перспектива залишається, тому треба працювати!

Павло Шеремета

- Нові тренди українського бізнесу в 2013 році

Павло Шеремета: Виживання. Все досить погано, і на жаль, я не бачу, як може бути краще. Перші півроку будуть досить складними, і радше рефлексійними. На жаль, перед бізнесом знову стоїть питання виживання. Однак я люблю такі моменти, бо успіх часто не навчає – навчає поразка, невдача, важкі умови. Відповідно, важкі умови будуть вимагати від українських компаній знову переглянути свою пропозицію на ринку, відмовитися від «понтів і гламуру». Адже у країні, з річним ВВП 3 600$ на душу населення, – це ганебно.


Наталя Смуток: Уповільнення економіки, яке очікували усі, окрім уряду, та жодного натяку на покращення. Серед інших трендів коротко можу назвати такі: найбільш економний бюджет 2013; штучне утримування стабільності курсу гривні; без допомоги МВФ вже просто нікуди (відповідно буде поглиблюватися співпраця); продаж землі: подовження мораторію до 2016; «дуже прозора приватизація»; у газових угодах стабільна незмінність; енергетична незалежність: крок вперед і два назад. Бізнес-клімат у 2013 обіцяє бути стабільно несприятливим.

Країна фактично знаходиться в стані рецесії. Причиною такої ситуації, окрім світової кризи, є тотальна бездіяльність, байдужість та непрофесійність влади, а також відсутність правильної стратегії розвитку. На жаль, усі заяви керівників різних рівнів, як завжди, несуть лише декларативний характер і насправді нічого спільного з реальністю не мають. Ба більше, своєю цілеспрямованою політикою влада відлякує інвесторів, як іноземних, так і національних. Метою цього є бізнес тільки «для своїх» або «через своїх» – хто не свій, бізнесом в Україні не займається:.

Ті компанії, які зуміють розробити та впровадити правильну стратегію попередження і подолання ризиків (пов’язаних з роботою в умовах турбулентності української економіки та величезної кризи у владі) – зможуть втриматись на плаву та надалі успішно розвиватись. Тому бізнесмени повинні вчитись грати на одній струні, як Паганіні, адже жодного покращення швидко не буде, так само як і правильних умов конкурентної боротьби. Тому не слід усім, особливо дуже успішним бізнесам, забувати про розробку плану боротьби з несанкціонованим рейдерством, приклади якого частішають, а методи стають все нахабнішими.

Ярослав Притула: Серед світових трендів наступного року я б виділив – якість та ощадливість (біотехнології, нанотехнології, енергоощадливі технології). Вони будуть лідерами у розвитку бізнесу.

В Україні можна виокремити такі тренди: сільське господарство (яке буде займати досить велику частку розвитку економіки), ефективність управління, ефективність керування людськими ресурсами.

Зовнішній борг України буде збільшуватися. На жаль, ми залишаємося єдиною країною у світі, яка досі не вийшла зі світової кризи 2008, та єдиною на пострадянському просторі, що не досягла свого розвитку до 1990. На жаль, Україна позаду того, де була 23 роки тому. Щоб зробити прорив при існуючій екстенсивній політиці, ми потребуємо ресурсів.

Підозрюю, що трендом наступного року в наших фінансах буде збільшення дефіциту. Запас міцності у можливості набирання нових боргів практично вичерпаний. Ймовірно, нам будуть все менше і менше позичати, а якщо і позичатимуть, то на дуже невигідних умовах для України.

Щодо інфляції – вважаю, вона перевищить цьогорічну, яка з певних суб’єктивних міркувань вийшла такою низькою, хоч придушення інфляції, як на мене, дуже шкодить розвиткові бізнесу. Ці дефляційні процеси мають негативне відображення для бізнесу.

Курс долара штучно стримують. Якби було політичне рішення, щоб курс частково відпустити, тобто девальвувати гривню на 10-15%, то економічний розвиток ішов би швидшим темпом. Якщо ж не буде політичного рішення, то до певної міри вдасться його втримати на тому ж рівні, але це грозить неконтрольованими процесами, тобто девальвація може бути на рівні 30%, удвічі більшою за необхідний.


– Контекст і контент: нові тенденції. Що важливіше?

Павло Шеремета: Обидва фактори є важливими. Повинен бути привабливий контент для відповідного контексту, а розуміти контекст треба для того, щоб творити правильний контент.

Якщо ви в умовах апатії та депресії, маючи дух здорового оптимізму, спробуєте реконфігурувати галузь, і творити контекст навколо себе, – то отримаєте абсолютно фантастичні результати. Адже ви самі творите навколо себе острівці оптимізму.

Апатія та депресія, яка є в Україні, не притаманна для людині взагалі, а для українців тим більше. Ми є теплою гостинною північно-середземноморською нацією. Згадайте Євро-2012 – треба було два голи Шевченка, щоб нація розцвіла. Це означає, що насправді оптимізм і гостинність у нас є. І роль керівників, лідерів, бізнесу творити і поширювати цей настрій перемоги, як мінімум, у своїх командах, командах партнерів. Бо без нього не можна перемогти.

В Україні уже формується критична маса людей готових до змін. Адже усі розуміють безперспективність того, що відбувається (навіть люди із влади, хоча говорять вони протилежне). Я вважаю, що достатньо 5-7% критичної маси людей, які готові брати відповідальність та перемагати (приклад Грузії, Малайзії підтверджує це). Але я боюся, що влада знову буде на відстані простягнутої роки і її можна буде взяти, а ми знову будемо неготові (як у 2005 році). Тоді якраз контекст був прекрасний, а з контентом ми були не готові. Зараз є прекрасний час виконати домашню роботу із підготовки до прориву, бо досить швидко виникнуть умови для цього прориву.

Наталія Смуток: Щоразу користувач стає все більш свідомим і вибагливим , тому саме контент того чи іншого бізнесу матиме ключове значення у наступні роки. Споживачі тяжітимуть до якісної інформації, бо сьогодні час стає надзвичайно дорогим, тому люди будуть вибирати саме ті канали інформації, які нестимуть якісний і максимально правильний зміст.


Ярослав Притула: Усі пам’ятають твердження Маркса «Битье определяет сознание». Але зворотній зв'язок теж важливий – оскільки наша свідомість також визначає буття. Я вважаю, що контент і контекст є взаємопов’язані, і важливо якраз зрозуміти ефективність та взаємозалежність цих речей. У довгому терміні сутність важлива. Для тактичних та короткотермінових рішень важливішим буде контент.


Що буде ключовим у веденні бізнесу в 2013 році?

Павло Шеремета: Увага до деталей, сфокусованість на ключових речах, відмова від усього зайвого і непотрібного (гламуно-понтовго), усмішка і привітність.


Наталя Смуток: Критично важливим буде курс на інноваційність усіх видів бізнесу та навчання персоналу на усіх рівнях. Перемагає той бізнес, де є сильний, освічений та мотивований колектив!

Ярослав Притула: Для власників бізнесу буде ключовим робити ефективні кроки – правильно визначити ціль, розробляти стратегії. Невизначеність має об’єктивний характер, але якщо у вас є запас міцності (інтелектуальний, ресурсний, часовий) – це дозволить вам досить добре просуватися у новому році.