Дружба з США чи китайські інвестиції: у чому полягає скандал з "Мотор Січчю"
Україна постала перед важким вибором через давній скандал з найбільшим у Східній Європі виробником авіадвигунів – підприємством "Мотор Січ". СБУ та антимонопольний комітет вбачають в угоді з Китаєм на кілька мільярдів гривень диверсію.
Водночас вони всіляко блокують збори акціонерів. Контрольний пакет акцій стратегічного заводу китайська компанія Skyrizon фактично купила ще у 2017 році.
До теми Скандал навколо "Мотор Січі": суд наклав арешт на акції компанії
Колишній секретар РНБО Олександр Данилюк зазначив, що коли Китай отримує доступ до технологій і до українських кадрів – вони підсилюють свій військовий потенціал, тому США та Японія може позиціювати це як ризик.
Напруги додає й те, що з китайських компаній до російських військових неодноразово потрапляла таємна інформація. Водночас сам Пекін не приховує приязні відносини з Москвою.
Утім лише після впроваджених санкцій США проти китайських компаній – влада України вирішила, що продавати "Мотор Січ" Піднебесній не будуть. За словами очільника МОЗ Дмитра Кулеби, в українського уряду є один ключовий інтерес – "Мотор Січ" має залишатися ефективним прибутковим і динамічним підприємством.
Ми не можемо дозволити будь-яких кроків, які зруйнують "Мотор Січ", тому що це ж не просто завод, це місто в місті. У нього величезне соціальне навантаження,
– сказав Кулеба.
Чи зазнає Україна збитків
Експерти зауважили, що "Мотор Січ" – червона ганчірка для США. Вашингтону просто не вигідно, аби стратегічне не лише для України підприємство, а разом з ним і секретні розробки, опинилися в Китаю та Росії.
Вашингтону не вигідно, аби стратегічне підприємство опинилося в Китаю та Росії / Фото mil.in.ua
Загострили ситуацію й впроваджені РНБО санкції. Тому китайські інвестори рішуче готові стягнути з України чималу суму компенсації. За словами голови експертної організації State Watch Гліба Канаєвського, на Україну очікує арбітражний суд.
Проблеми для "Мотор Січі" – маркер для інвесторів
На думку екссекретаря РНБО Олександра Данилюка проблема у відсутності чітких правил для закордонних інвесторів полягає у тому, що і як можна купувати, а що – ні.
Прийняти закони, які запровадять механізми до прозорості власності стратегічних підприємств, а потім, якщо підприємство не відповідає таким принципам, націоналізувати його і знову приватизувати. Проте за умов чіткої приватизації та прозорості,
– сказав Данилюк.
Проблеми підприємства є маркерами для влади / Фото "Економічної правди"
Водночас проблема "Мотор Січі" є маркером не лише для інвесторів, а й для влади. На кону не лише приязні стосунки Києва та Вашингтона як ключового союзника у протидії Кремлю, але й імідж закордонних інвесторів.