Національна опера України перетворила класику на видовище
30 жовтня поціновувачі класичного танцю побачать на сцені Національної опери України оновлену виставу "Вечори на хуторі біля Диканьки".
Балет на музику Євгена Станковича, що раніше мав назву "Ніч перед Різдвом", був поставлений 1993 року Віктором Литвиновим. В його основу покладено однойменну повість Миколи Гоголя, котру свого часу використали для своїх опер Петро Чайковський ("Черевички"), Микола Римський-Корсаков ("Ніч перед Різдвом"), Микола Лисенко ("Різдвяна ніч").
За словами балетмейстера-постановника вистави, творча група вирішила змінити назву балету, аби позбавитися "часової прив’язки" через її "зимове" забарвлення, однак тільки зміною не обмежилися. Більш ніж чотирирічна перерва у показах дала можливість авторам переглянути і оновити костюми, декорації, відшліфувати хореографію.
Більшість складу виконавців також буде новою. Переосмислено, перероблено багато сцен з точки зору хореографічної мови і трактовки образів. Євген Станкович дописав новий фінал. Певен, новими будуть і глядачі, і критики. Тож гриф "поновлення", під яким вистава знову з’являється у репертуарі, цілком справедливий,
– відзначив Віктор Литвинов.
Аллін Власенко (диригент): "Євген Станкович – один з найвидатніших композиторів нашого часу. А саме цей балет він вважає одним з кращих своїх творів. Володіючи всіма досягненнями музики 20-21 сторіч, він віднайшов адекватні та разом з тим нестандартні музичні засоби в вирішенні образів. Кожен з них має свій лейтмотив і характер. Так, щоб підкреслити характерні риси Солохи композитор ввів саксофон, "баси гудять" для незграбного Чуба, полонез в палаці цариці з саркастичним підтекстом – неначе підкреслюючи всю підступність і нещирість челяді. І раптом контраст – чудовий ліричний український мелос в образах Оксани і Вакули. Драматургія цього спектаклю потребує нестандартного мислення і в музиці, і в хореографії, і в сценографії. Під таку музику поставити традиційний балет неможливо. Це мала бути фантасмагорія. Вочевидь, успіх цього спектаклю в тому, що це – симбіоз талановитого балетмейстера-постановника Віктора Литвинова, геніальної музики Євгена Станковича та блискучої сценографії Марії Левитської".
Марія Левитська (художник-постановник): "Мій перший балет в Національній опері – "Попелюшка" Литвинова. Це була неймовірно цікава творча робота. На мою думку (і не тільки на мою), в результаті вийшов неперевершений балет, який з незмінним успіхом дають в нашому театрі і по сьогодні. Наступною нашою спільною роботою став балет "Різдвяна ніч" на музику Станковича. Це неймовірний успіх Литвинова, і дійсно справжній національний балет, з яскраво вираженими характерами, з незвичайнім прочитанням сюжету, з приголомшливими комедійними та ліричними сценами. Це один з кращих балетів, в якому поєднані глибокі знання фольклору та класичного танцю. Зараз ми готуємо майже нову постановку. Помінялась не тільки назва ("Вечори на хуторі біля Диканьки") – ми фактично повністю переосмислюємо сценографію і костюми. Більш ніж 100 костюмів повністю реставруємо, відновлюємо. До того ж в спектаклі з’явилося багато масових сцен, до яких ми готуємо більше 50-ти нових костюмів. Багато нових "сольних" костюмів – шукаємо нові форми, матеріали... Дуже люблю саме цей балет – він моя гордість, моя найулюбленіша постановка".
Поряд із картинами сільської Різдвяної ночі з її співом та веселощами – фантастичні образи нечистої сили, небесних зірок... На глядачів чекає видовищна вистава, багата на народні звичаї та повна іронії.
Читайте також: Анатолій Солов'яненко: У Національній опері я завжди стоятиму на варті прекрасного!