Хто і як в Україні може виграти від окупації Криму
Анексія українського півострова Крим стала справжнім шоком як для всієї світової спільноти, так і для самої України. Жодна цивілізована країна не визнала цієї анексії. Сама Україна втратила не тільки частину своїх територій, а і людей, які там проживали, інфраструктуру, яка розбудовувалася останніми роками, і, власне, головну туристичну перлину країни.
Проте замість того, щоб вже більше року просто перейматися цим питанням, варто звернути увагу на інші міста, які так чи інакше можуть отримати вигоду від фактичної відсутності Криму у складі України.
Одеса завжди була привабливим місцем відпочинку і для українців, і для гостей з інших держав. Але цього року ситуація суттєво змінилася – окрім архітектурної та культурної спадщини міста, які ще рік тому переважно цікавили туристів, зараз Одеса стала головним морським курортом країни.
Сьогодні Одеса приваблює туристів морем, величезною кількістю культурних та мистецьких подій та своєю історією. Цьому місту є чим похизуватися перед гостями. Основною перевагою стала відсутність альтернативи як для самих українців, так і для тих іноземців, які раніше полюбляли відпочинок у Криму, але зараз були вимушені від нього відмовитися через власну позицію стосовно анексії.
Та чи готове виявилося місто використати такий шанс. Ми розповімо про те, що побачили на власні очі.
Транспорт
Почнемо з того, як добратися до Одеси.
У місті є аеропорт, але це може бути вигідно тільки для іноземних туристів. Для самих українців цей варіант навіть не розглядається, бо з внутрішніми авіарейсами в нашій країні взагалі проблема. Одеса у цьому випадку не виключення. Є літак Львів-Одеса, але перше – він літає два рази на тиждень, тож ви не зможете вибрати ту дату, яка буде зручна вам, а будете вимушені підлаштовуватися під авіакомпанію, друге – ціна. А це близько 150 доларів.
Можна спробувати доїхати на власному авто, але, знов-таки, варто враховувати ціну на бензин і те, що дороги в Одеській області в жахливому стані. До того ж нам так і не вдалося з’ясувати, коли на трасі Львів-Одеса останній раз робився капітальний ремонт.
Тому залишається потяг. І тут найцікавіше – в Одесу цього року не дали жодного додаткового потягу. Тобто ні сама "Укрзалізниця" не переглянула цей маршрут, який є дуже популярним, ні міністерство інфраструктури. Та й саме місто не намагалося вплинути на ситуацію, хоча мали б бути в цьому зацікавлені. Тож ми переконалися, що купити квиток до міста, яке має шанс заробляти гроші на туризмі – майже нереально.
Коли ви все ж дісталися до міста, то перед вами постає логічне питання – де зупинитися. І знов таки вас спіткає повна байдужість з боку місцевої влади – на вокзалі відсутні центри надання туристичної допомоги.
Квартирне питання
Ми зробили запит до міського відділу інфраструктури з питанням про те, як наразі виглядає ситуація з готелями, хостелами та іншим житлом, де може зупинитися турист. Там нам відповіли, що не можуть надати повної інформації, але розповіли про декілька готелів вищого рівня. З бюджетним житлом ситуація набагато гірша – хостелів, про які нам розповіли місцеві чиновники – аж три.
Проте ми знайшли величезну кількість житла, яке здають приватні особи, при цьому вони відмовляються надавати будь-які офіційні документи, які підтверджують їхню можливість надавати послуги.
Тобто у тій сфері, де місто могло б заробляти гроші на власний розвиток, чи хоча б перевести у рамки правового поля тих, хто надає ці послуги зараз, тим самим забезпечивши надходження податків до місцевого бюджету, чи, навіть, до бюджету країни, нічого не змінюється. Замість того, щоб витрачати свої гроші на розвиток Одеси, туристи вимушені годувати тіньовий бізнес.
Пляжі
І головне – те, у чому Одеса зараз перша і майже єдина – море і, власне, міські пляжі. Ми не будемо зачіпати тему приватних пляжів, а скажемо лише про ті, доступ до яких відкритий, і які ми змогли відвідати.
Згідно з законодавством, в Україні заборонені платні пляжі, тому всі вони номінально є безкоштовними, але більшість з них надає платні послуги – шезлонги, парасольки, рушники і навіть користування душем.
Але всі ті, хто на цьому заробляє, чомусь не вважають за потрібне слідкувати за станом цих пляжів. На узбережжі дуже багато людей. Місцеві жителі кажуть, що порівняно з минулим роком, людей збільшилося приблизно втричі. Але самі пляжі дуже брудні. Лише на одному з чотирьох пляжів ми змогли поспілкуватися з адміністрацією, які розповіли, що фактично прибиранням пляжів мають займатися служби ЖКГ, а не ті, хто надає послуги на території пляжів, а в ЖКГ кажуть, що просто фізично не справляються з обсягами роботи, бо кількість людей суттєво збільшилася.
У підсумку, людей, які привезли в місто гроші, змушують відпочивати серед сміття, ще й фактично платити за це.
Таких нюансів насправді дуже багато, і всі вони на поверхні. Очевидно, що кількість відпочивальників в Одесі суттєво зросла через анексію Криму, та важливо розуміти, що цих людей треба втримати і зробити так, щоб люди хотіли сюди повертатися.
Одеса дійсно може виграти від анексії півострова і посісти перше місце у рейтингу кращих курортів, і це буде та українська перемога, яка зараз так необхідна. Ми маємо довести світу, що попри те, що в нас забрали Крим, ми збережемо за собою право країни з кращим морським курортом. Але важливо розуміти, що це потребує певних зусиль. І якщо ці зусилля з боку міста будуть зроблені, то це буде той ляпас Кремлю, про який, подейкують, мріє новий губернатор Одещини.
Читайте також: Як Росія вбила Крим: вражаюча відеоекскурсія