Перед Європою постала найбільша проблема сторіччя
Отримати для українця Шенгенську візу хоча й складно, загалом можливо. Є ж люди, для яких єдиний шанс потрапити на багатий континент — добратися туди нелегально. Йдеться про Африку, звідки в Європу щороку потрапляє понад 100 тисяч нелегалів. Люди роками збирають гроші, щоб заплатити контрабандистам за переправу, а в дорозі ризикують втопитися через аварію човна.
Так сталося минулого тижня, коли в Середземному морі у двох катастрофах загинуло понад тисячу мігрантів. Трагедії шокували Європу, увесь тиждень тема не сходить з вуст — європейські лідери навіть зібралися на саміт, щоб спробувати якось вирішити стару проблему.
"Це одна з найбільших трагедій у Середземному морі. 800 чи 850 людей загинули в одній-єдиній аварії. На човні, у якому вони пливли, було кілька відділень. Люди в них були напаковані, як сардини. Коли човен перекинувся, він пішов на дно відразу ж. Врятуватися змогли хіба що ті, хто був зверху", — так в ООН описали найбільшу трагедію в Середземному морі.
За лічені години втопилася майже тисяча людей, які пливли нелегалами з Лівії в Італію. За кілька днів до того схоже судно стало могилою для 400 нелегалів. У підсумку за один тиждень 1300 осіб заплатили життям за шанс потрапити з неблагополучної Африки в забезпечену Європу.
Хоча цього року кількість жертв серед мігрантів зашкалює, загалом вона ніколи не була низькою. За найскромнішими підрахунками, протягом останніх 15 років загинуло 23 тисячі мігрантів.
Торік у Європу потрапило більше 140 тисяч нелегалів з Африки. Вони втікають від війн, бідності та релігійних переслідувань.
Найбільше іммігрантів — із Сирії, Еритреї, Афганістану та Сомалі. Вони їдуть у Лівію та Туніс, де й сідають на човни. Звідти — через Середземне та Егейське моря і через Атлантичний океан потрапляють на Мальту, в Італію, Грецію й Іспанію.
За переправу мігранти платять контрабандистам від 500 до кількох тисяч доларів. Умови на човнах нелюдські. Взяти хоча б останню аварію в Середземному морі — понад 900 людей напакували в човен, довжина якого 20 метрів. Нерідко контрабандисти ще й б'ють чи грабують своїх пасажирів.
Щоб врятувати іммігрантів, чиї судна зазнають аварії в морі, ЄС виділятиме щомісяця по 9 мільйонів євро на відповідну місію. Про це домовилися на екстреному саміті лідерів ЄС, зібраному саме через проблеми з нелегалами.
Однак проблеми нелегальної міграції це не вирішує. Європа не готова відповісти сама собі: чи прийматиме до себе всіх охочих, чи послідовно протистоятиме потоку нелегалів.
Відповідальність за іммігрантів зараз лягає на ту країну, в яку вони прибули. За захист кордонів теж конкретна країна відповідає сама. Кризова Греція у 2013-му витратила на протистояння нелегалам 63 мільйони євро. З них лише 3 мільйони прийшло із загального бюджету Європи. Наразі Євросоюз тільки приходить до думки, що відповідальність за нелегальну міграцію варто розділити на всіх членів.