Політична реклама в Україні: президентські вибори-2014 – "по-новому" та з "радикальними" вилами

21 вересня 2018, 19:01
Читать новость на русском

Україна увійшла в передвиборчу осінь. Хоч президентська кампанія-2019 офіційно розпочнеться лише за декілька місяців, але інформаційний простір вже заполонила політична реклама. Напередодні чергових виборів 24 канал вирішив нагадати, як агітували колись та до яких маніпуляцій вдавалися кандидати на пост глави держави, аби перемогти.

Серію публікацій про політичну рекламу в Україні продовжуємо аналізом президентської кампанії 2014 року.

Чим запам'яталася електоральна кампанія виборів президента України у 2010 році читайте в матеріалі: Політична реклама в Україні: президентські вибори-2010 – рик "ТигрЮлі" та реванш Януковича

Вибори Президента України-2014: коли, як, чому і хто

Ці виборчі перегони відбулися раніше терміну, визначеного законодавством, через події Революції Гідності. Спочатку вони були заплановані як чергові на 2015 рік, але після втечі Віктора Януковича та його усунення з поста президента 22 лютого 2014-го перепризначені на 25 травня того ж року.

Офіційний початок виборчої кампанії стартував 25 лютого. В умовах війни Верховна Рада не поскупилася та виділила на неї 1 мільярд 965 мільйонів гривень.

Зовнішня та внутрішньополітична ситуація для країни була вкрай напруженою: Росія окупувала Крим та розпочала військовий конфлікт на сході України. Ці події призвели до виникнення проблем під час підготовки до виборів. Так, проведення виборів на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя виявилося неможливим. Однак, близько 6 тисяч кримчан мали можливість проголосувати в інших регіонах України. Ситуація на Донбасі була не кращою. Там не відкрилися більш ніж половина дільниць: у Луганській області вибори проходили у 2 округах із 12, у Донецькій у 7 із 22.

Головна електоральна битва розгорнулася між кандидатами від демократичного табору, колишніми "помаранчевими" союзниками Петром Порошенком (на користь якого від можливості обійняти головне крісло країни відмовився Віталій Кличко) та Юлією Тимошенко (не так давно звільненої з тюремних стін). Декого з інших кандидатів на політичну хвилю цих президентських виборів виніс Євромайдан (до прикладу, Дмитра Яроша, Ольгу Богомолець і того ж Порошенка), ще одні вдруге вирішили спробувати свої сили (Анатолій Гриценко та Сергій Тігіпко, тут же Тимошенко), а хтось не посоромився своєї партійної приналежності (Михайло Добкін). Загалом до участі у виборах Президента України у 2014 році був допущений 21 претендент. Детальніше пригадаємо, якою була політична агітація найпопулярніших із них.


На стиль політичної реклами під час президентської кампанії 2014 року вплинула суспільно-політична ситуація в Україні

Про головні технології та візуальну картинку виборчих перегонів 2004 року читайте в публікації: Політична реклама в Україні: президентські вибори-2004 – три сорти українців, розкол та "нашизм"

Життя "по-новому"

Один із найбагатших політиків України, медіа-символ Революції Гідності Петро Порошенко запропонував українцям "Жити по-новому". Політтехнологи Порошенка зробили ставку на прагненні людей до змін. В його рекламі був використаний червоний колір як символ активних дій, а його гасло обіцяло, що рано чи пізно країна оновиться.


Політична реклама Порошенка у квітні-травні 2014 року була "аскетичною"


Від головного претендента на посаду Президента очікували набагато цікавішої кампанії хоча б з огляду на її бюджет


Голоси за Порошенка справді стали вирішальними: політик виграв президентські вибори-2014, набравши майже 55% голосів

"Спроба номер два" для Тимошенко і Гриценка

Першою гучною заявою Юлії Тимошенко під час другою спроби балотуватися у президенти стала відмова від політичної реклами. Екс-прем'єр та звільнений політичний в'язень пояснювала це тим, що "викидання величезних коштів на білборди і дорогі телевізійні ролики, коли на кордонах України стоять російські танки, є аморальним".

Тимошенко обіцяла повернути Крим, ліквідувати залежність України від Росії, "зламати хребет корупції" та надати країні безвіз, – гасла, які були співзвучними з обіцянкам інших кандидатів.


Леді Ю закликала кандидатів відмовитися від політичної реклами, але білборди з "прихованою агітацією" її персони все ж "маячили" в різних регіонах країни

В черговому виборчому ривку штаб Тимошенко намагався відмежуватися від колишніх помилок. Для цього їй навіть змінили імідж: зникла традиційна коса, з'явилися нові меседжі ("Захистимо Україну", "Відновимо справедливість").

Зміни в іміджі та риториці Тимошенко можна побачити і почути в її Великодньому привітанні 2014 року

Читайте також: Президентські вибори: стало відомо, скільки політичні партії вже витратили на рекламу

Ще один "бувалий" учасник президентських перегонів – колишній міністр оборони України Анатолій Гриценко – не надто морочився із власною електоральною кампанією. У нього не було політичної програми, команди чи партійної мережі. Зате він мав хороший рейтинг і, що найголовніше, кошти на масову рекламу.


Гриценко у камуфляжі запевняв з білбордів, що "Україна буде в безпеці", якщо він стане президентом


Зовнішня реклама під час президентських перегонів у 2014 році

Кандидати-"регіонали": Добкін, Тігіпко, Бойко

"Єдина країна" – головний лозунг політичної агітації Михайла Добкіна, який можна назвати дуже актуальним для України у всі часи. "Миролюбна" кольорова гама білбордів (яка, до слова, мімікрувала під стиль президентської кампанії Януковича) та їхній вдалий з точки зору маркетингу дизайн не допомогли одіозному "регіоналу" набрати і 5% голосів виборців. Окрім того, в нього був серйозний регіональний конкурент – Сергій Тігіпко. Частину електорату Добкіна забрав і Юрій Бойко. Між іншим, двох останніх у квітні 2014 року виключили з Партії регіонів.


Щитова реклама Добкіна у 2014 році: білборди з політиком всіляко нівечили


Президентська кампанія Тігіпка у 2014 році: кандидат знову зробив ставку на економічну тематику


"Патріотичні" агітаційні матеріали Тігіпка: колишній банкір обіцяв повернути Україні мир

Кандидат революціонерів

Дмитро Ярош, один із лідерів Євромайдану, став свого роду антагоністом політиків "східного блоку". Його передвиборча програма складалася із 10 пунктів і здебільшого ґрунтувалася на вимогах Євромайдану. Він поставив собі за завдання зупинити російську агресію та модернізувати армію, навести порядок у правоохоронних та судових органах, люструвати чиновників і подолати корупцію.


Президентська "піар-кампанія" Яроша

"Агресивний патріотизм" Ляшка

Проте жодна рекламна кампанія вищеназваних кандидатів не зрівняється зі "сміливістю" та "креативністю" передвиборчої агітації Олега Ляшка. Лідер Радикальної партії вирішив зіграти на почуттях того електорату, який був проти агресії Росії.


Для зовнішньої реклами Ляшко обрав епатажний образ: у вишиванці та з вилами в руках він обіцяв розігнати всіх корупціонерів в Україні

Політтехнологи Ляшка активно використовували військову тематику: так з'явилася серія білбордів, де він тисне руки військовим в окопах та обіцяє повернути Крим.


Білборди Ляшка були "радикальними"


Політична реклама Ляшка грала на патріотичних настроях українців

Деякі лозунги "радикального кандидата" відверто лякали виборців, як-от заклик "Смерть окупантам".


"Агресивна" щитова реклама Ляшка

Читайте також: Хто на кого ставить перед виборами

В цілому, ця стрімка президентська кампанія була лише "аперитивом" до позачергових парламентських виборів-2014, напередодні яких політичні сили буквально штурмували українців агітацією з білбордів, телеекранів та друкованих ЗМІ. Але детальніше про це – в наступних публікаціях 24 каналу, присвячених політичній рекламі в Україні.

Навіщо потрібна політична реклама та що це таке?Політична реклама необхідна політикам, аби формувати свій електорат і переконати людей голосувати лише за них. Вона є важливою частиною політичного процесу в демократичних країнах, зокрема й в Україні. Політичною рекламою вважаються будь-які не заборонені законами України друковані, усні, звукові та аудіовізуальні види і форми ідейного впливу на виборця, що переконують у перевагах певного кандидата чи політичної організації над іншими.